In de serie ‘Door de zoeker van….’ staat steeds een andere Nederlandse professionele fotograaf centraal. Fotografie spreekt tot de verbeelding en is een hobby van velen. Daarom biedt You Connect je een kijkje in de keuken van fotografie als vakgebied! Op 24 januari 2009 start de International Amsterdam Fashion Week, daarom is het genre voor deze editie ‘Mode’. De van origine Franse Rollan Didier vertelt over zijn passie modefotografie en zijn galerie Fashionmania aan de 2e Laurierdwarsstraat 64 te Amsterdam, waar een aantal van zijn foto’s als kunstwerken tentoongesteld worden.

Hoe is je carrière als fotograaf begonnen?
Ik zeg altijd dat ik geboren ben tussen ‘Elle’ en ‘Marie Claire’, de bladen die mijn moeder altijd las. Mijn vader werkte in de filmindustrie op het gebied van distributie. Kortom er was altijd veel beeld om mij heen. Ik wilde etalist worden maar op dat gebied, maar ook op het gebied van fotografie was er destijds geen opleiding te vinden. Ik ben daarom veel assistent geweest bij gerenommeerde fotografen, zoals Jean-Francois Jonvelle in Parijs en bouwde zo aan een portfolio. Bij de Rijksakademie in Amsterdam liet ik mijn portfolio zien en daar werd ik in 1978 direct aangenomen als een van de zes geselecteerden voor de opleiding ‘Visuele Communicatie’. Daarna is het snel gegaan;  in het begin deed ik opdrachten voor in die tijd vooraanstaande modebladen ‘VIVA’ en ‘Avenue’. Inmiddels werk ik voor allerlei bladen als Elle, Blvd, La Vie en Rose…,reclamebureaus en ook werk ik voor buitenlandse opdrachtgevers.”

Waarom het genre ‘Mode’?
“Mode is mijn passie! Mijn gevoel voor mode is groot. Vroeger maakte ik ook zelf mijn eigen kleding! Het is net als bij Obelix die in de ketel met toverdrank viel en bij wie de toverdrank nooit uitgewerkt raakt. Ik houd van kleding en van vrouwen en die gaan nu eenmaal goed samen in Mode.”

Heeft u een bepaalde manier van werken?
“Mijn werk is zeer geënsceneerd, oftewel bedachte fotografie. Ik ben niet van de snapshots – zo van schiet er zeshonderd dan zit er altijd wel een goede bij! Met een foto wil ik een verhaal vertellen. Alles moet bij elkaar passen; de achtergrond, het model, de kleding, de visagie, de styling etc. Daarnaast probeer ik nooit hetzelfde maar steeds iets anders te doen. Ik heb dus geen vast stramien want ik vind dat wisseling goed is voor je creativiteit.”

“Als je voor een commerciële opdrachtgever werkt, dan ga je uiteraard mee met het product en ben je wel beperkt in je vrijheid. Toch blijft het een uitdaging om ook je eigen stijl in deze opdrachten te brengen, te laten zien wie je bent.” Wat je wilt bereiken is dat iemand de tijd neemt om een foto te bekijken. Bijvoorbeeld als iemand even terugbladert in een modereportage omdat hij/zij gegrepen wordt door een foto. Als iemand met aandacht mijn foto’s bekijkt is dat voor mij winst.”

Wanneer is een foto in uw genre nu en goede foto?
“Dat is heel moeilijk te zeggen. Ik blijf niet lang stilstaan bij een gemaakte foto, maar ik ga altijd weer verder naar een betere volgende foto! Aan de andere kant geldt dat wanneer ik een foto maak, deze al goed is omdat ik niets aan het toeval overlaat. Modefotografie is een compleet pakket, een samenwerking met de opdrachtgever, het model, de visagie en styling etc. Ik bereid de foto met veel zorg voor en dat is al een belangrijke voorwaarde voor het resultaat.”

“Als je kijkt naar modefotografie als vakgebied is een goede foto in mijn ogen een foto waarbij een fotograaf iets uit het model haalt. Een klik tussen het model en fotograaf resulteert in een spannende foto! Een model moet zich dan ook goed voelen in de kleding en de opdracht begrijpen zodat ze haar eigen inbreng kan geven. Maar over het algemeen is het heel moeilijk uit te leggen wanneer een foto goed is. Vraag het tien verschillende fotografen en je zult tien verschillende meningen krijgen.”

Klik hier voor het vervolg!

spacer
					image