Wanneer is een foto in jouw ogen een goede foto?
“Een foto genomen vanuit een bijzondere hoek of standpunt. Ga op zoek naar leuke details. Zoals de in de kleuren van de Nederlandse vlag gelakte nagels van een van de Nederlandse zwemster met talent. Een voorbeeld van een bijzondere invalshoek zijn de foto’s die ik maakte bij het schoonspringen. De ene keer vanuit het ketelhuis waarbij je onder water kon kijken, de andere keer vanuit de nok van het zwembad, waarbij ik me met een hand vasthield en met de andere een foto maakte.”

Heb je een bepaalde manier van werken?
“Als het een onderwerp betreft waarvan ik niet helemaal weet hoe de vork in de steel zit doe ik eerst onderzoek op het internet en zorg ik dat ik gezichten kan herkennen. Vervolgens maak ik een inschatting van waar ik een originele invalshoek heb of een goed standpunt en denk ik na over de mogelijke situaties die zich kunnen voordoen. Bijvoorbeeld: tijdens een voetbalwedstrijd zouden de juichende voetballers na een doelpunt precies jouw kant op kunnen lopen. Of je gaat er juist voor om de teleurstelling van de tegenstander vast te leggen. Op basis daarvan bepaal ik welke objectieven ik meeneem. Ik heb daarom ook altijd twee camera’s bij me met verschillende objectieven zodat ik snel kan wisselen indien nodig. Stel dat bij een popconcert de artiest heel dichtbij komt dan moet ik een groothoeklens klaar hebben om die foto te maken.”

“Een foto - of eigenlijk twee foto’s -  waar veel aan gerefereerd is in de media zijn de foto’s van de start van Marianne Timmer tijdens de Olympische 500 meter Sprint. Zij werd hierbij gediskwalificeerd en ik heb de twee startfoto’s gemaakt waarbij je het startschot ziet. Dit is een mooi voorbeeld van een bijzonder standpunt wat ik heb gezocht en de research die ik van te voren heb gedaan. Ik wist dat Marianne wel eens eerder was gediskwalificeerd op de 500 meter en ben daarop mijn standpunt op de startlijn gaan zoeken.”

Wat is jouw tip voor de semi-amateur fotograaf?
“Ga niet te snel weg bij een onderwerp! Wees niet snel tevreden en stop tijd in je onderwerp. Ik heb vaak meegemaakt dat collega fotografen weggingen en dat er dan nog iets gebeurde. Het is mij ook wel overkomen. Wees altijd ruim van te voren aanwezig en blijf erna ook nog even rondhangen. Vaak ga ik nu m’n foto’s bewerken en versturen vanaf de plek waar ik ze maakte en houd ik mijn spullen bij de hand voor het geval dat.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
“Ik ben wel fan van de Belgische fotograaf Stephan Vanfleeteren die ik heel sterk vind in portretfotografie in film en zwart/wit. Dit zou ik in de toekomst meer willen gaan doen, want op dit moment is er bij het ANP nog geen specialisatie hierin.

spacer
					image