Vervolg tips voor You Connect lezers...
“Daarnaast kun je niet vanuit je bed fotograferen dus je moet er wel zijn op het moment dat het dier zich laat zien. Dat betekent ’s ochtends vroeg voor de zon opkomt of tegen de avond wanneer de zon onder gaat met je camera op pad, omdat de dieren dan actief zijn. Fotografeer je een dier dat lang stilzit dan kun je vanaf een statief met een langere sluitertijd fotograferen, maar is het dier actief zul je een korte sluitertijd moeten gebruik en dus je ISO ophogen voor voldoende licht. De huidige generatie camera’s heeft een grotere ISO gevoeligheid waardoor je veel langer door kunt fotograferen. Daarnaast gebruik ik meestal één specifiek scherpstelpunt met twee hulppunten aan de zijkanten.”

“Om een foto emotie mee te geven is het aan te raden op eye-level te fotograferen. Oogcontact maakt een foto zoveel intenser.”

“Tot slot is het een idee wanneer je een lange vliegreis maakt, je camera en handleiding mee te nemen in de handbagage zodat je de tijd hebt om alle mogelijkheden van je camera nog eens door te nemen. Vaak ben je toch wel wat vergeten en wanneer alle mogelijkheden vers in je geheugen zitten heb je de kennis paraat wanneer dat nodig is.”

Welke foto’s die je maakte springen er voor jou uit?
“De allermooiste foto die ik ooit maakte was op het moment dat ik als amateurfotograaf een wandeling maakte om stoom af te blazen van mijn werk. Het was december; de bomen waren kaal en het weer was grauw en deprimerend. Ik kwam een bocht om en keek een laan in toen ik wat hoorde ritselen en op 40 meter afstand drie reeën tevoorschijn zag komen die begonnen te spelen. Mooi, maar nog steeds wat donker, net als mijn bui. Tot plotseling een zonnestraal door de wolken brak die precies de plek raakte waar de reeën stonden. Een cadeautje!  Daarmee verdwenen ook de donkere wolken in mijn hoofd en ik heb daar, op dat moment besloten mijn baan op te zeggen om van mijn hobby mijn werk te gaan maken! De foto is dus om meerdere redenen speciaal voor me.”

Wat is je ambitie?
“Ambitie zit in de aard van het beestje. Wat ik doe wil ik goed doen en dus wil ik graag beter worden in fotografie. In natuurfotografie weet je nooit wat er op je afkomt. Maar ik geloof dat het voor het voor mij belangrijker is dat ik mezelf zie groeien dan dat ik een beroemde fotograaf wordt. Ik moet zelf de foto mooi vinden. Een passie schijnt door in mensen en hun werk en die passie wil ik vasthouden.”

* Lees het dagboek over de ervaringen van Hennie met de opname van de commercial en bekijk de commercial op haar website: www.hennievanheerden.com. Bekijk de foto’s op www.flickr.com/photos/hvhe1