Heb je een foto die er voor jou uitspringt?
“Dat is moeilijk. Het hangt er namelijk van af welke criteria je neemt. Als het criterium is ‘veel geplaatst’ of ‘doelgericht gemaakt’, dan kan ik heel gelukkig worden van de foto die ik maakte voor het biermerk ‘Bavaria’. Een nieuwsfoto waar op subtiele wijze de sponsornaam te zien is.

“Of je wordt geroemd om een foto van een crash die zich toevallig precies in jouw zoeker afspeelde. Maar soms bedenk je van te voren een foto en ben je heel blij als je hem ook daadwerkelijk zo maakt als je in gedachten had. Echter geen blad of magazine die er hetzelfde in ziet als jij en die de in jouw ogen goede plaat ook daadwerkelijk plaatst op een plek die de foto verdient.”

Welke camerafuncties zijn voor jou belangrijk?
“Sluitertijd en Diafragma zijn functies waar ik veel mee werk. Maar ook de ISO-instelling is heel belangrijk geworden. Je bepaalt zelf hoeveel scherpte je aan een foto geeft en dankzij de ISO-instellingen heb je daar nu meer mogelijkheden in. Als ik in de actiefoto wil meebewegen dan is de sluitertijd bepalend. Een race-auto die op je afkomt, schiet je met een hoge sluitertijd. Maar om de aandacht op de auto te leggen gebruik je een diafragma van 2.8 of 4.0 (met een lange lens). Echter als ik de hele auto scherp wil hebben dan kies ik eerder voor diafragma 8 of 11. Om dan toch op een duizendste te kunnen fotograferen kan ik tegenwoordig de ISO aanpassen.”

“Eigenlijk fotografeer ik altijd in extremen! Of een lange sluitertijd (een tachtigste of als ik mezelf uitdaag zelfs een dertigste), of met een groot diafragma (laag getal, het liefst 2.8). Mijn meest gebruikte lens is 500 mm met het vaste brandpunt afstand 4.0. Maar in principe gebruik ik alles tussen een fish-eye van 15 mm en een telelens.”

Welke omstandigheden zijn van invloed op de foto’s in jouw vak?
"Je moet onder alle omstandigheden je werk kunnen doen – regen of 36 graden, of je nu in Brazilië zit of voor Volvo op de Noordpool. Qua apparatuur is dat geen probleem, dat kan tegenwoordig overal goed functioneren. Maar jijzelf moet het ook onder alle omstandigheden goed doen. De Grand Prix vinden altijd in de zomer plaats in de maanden maart tot en met oktober van Australië tot en met Brazilië. Gemiddeld is het 30 graden met een hoge luchtvochtigheid en 15 kilo aan bagage. Voor mij zijn goed schoeisel en goed ondergoed belangrijk!”

Hoe bereid je je voor op een foto-opdrachten tijdens een Grand-Prix?
“Een nieuw circuit bezoek ik van te voren en ik maak een draaiboek met opdrachten en foto’s die ik zelf wil maken. Daaruit vloeit een logistiek programma en ga ik plannen, welke foto ik van welke plek wil maken en wanneer ik daar dan moet staan. Het is namelijk niet als met een voetbalwedstrijd op een kistje zitten. Ik verplaats mij meerdere malen tijdens de race en heb standaard al mijn apparatuur bij me om ook onverwachte situaties goed te kunnen fotograferen.”

Welke eigenschappen heb je als professioneel fotograaf in jouw genre nodig?
“Je moet netjes brutaal kunnen zijn, voor die foto gaan. Het zijn geen werkdagen van 9 tot 5, je bent veel onderweg en moet onder alle omstandigheden kunnen werken. Ik heb wel eens gezegd dat als ik iemand aan wil nemen, ik beter een survivaltocht kan organiseren en degene die dat goed doorstaat leren fotograferen."

Een andere eigenschap is ‘beslissingen maken’. Je moet het spelletje snappen – wat is nu belangrijk in deze race. Soms is degene die derde wordt vanuit een nieuwsvisie heel interessant om te fotograferen omdat hij bijvoorbeeld voor het eerst meedoet. Weet waar je mee bezig bent. Een voordeel van formule 1 is dat er weinig accreditaties zijn tijdens een race en dat iedereen elkaar kent. Er is een soort van hiërarchie en onderling respect voor elkaar en dat werkt prettig.”

Voor meer informatie over de EOS Discovery en inschrijving voor een workshop van Frits van Eldik klik hier.

Voor meer informatie over Frits van Eldik bekijk de website www.eldik.net

spacer
					image