In de serie ‘Door de zoeker van….’ staat steeds een andere Nederlandse professionele fotograaf centraal. Fotografie spreekt tot de verbeelding en is een hobby van velen. Daarom biedt You Connect je een kijkje in de keuken van fotografie als vakgebied! In ‘Door de zoeker van’ vertelt Frits van Eldik over zijn specialisatie ‘Actiefotografie’, waarbij hij onderwerpen van extreme snelheden vindt in het fotograferen tijdens een Grand Prix Formule 1. Frits geeft op 29 en 30 november. workshops tijdens de EOS Discovery.

Hoe wordt je een actiefotograaf met als specialisatie formule 1-fotografie?
“Mijn vader had een autobedrijf aan huis en daarnaast was fotografie zijn hobby. De keuken werd in de winter omgebouwd tot doka, waar ik gefascineerd in een bak met water staarde naar de ontwikkeling van foto’s. Vanaf m’n 11de jaar riep ik dan ook dat ik later raceauto’s zou gaan fotograferen. Ik bekeek de foto’s in de bladen om van te leren en ben gaan experimenteren totdat ik het gewenste resultaat had. Op het circuit van Zandvoort liep ik als tiener jarenlang rond om zoveel mogelijk foto’s te maken. Het is moeilijker om op Zandvoort een paar krachtige foto’s te maken dan in de Glitter & Glamour omgeving van een Grand Prix. Van één goede foto kun je niet leven. Bijna alles wat je maakt moeten bruikbare en sprekende plaatsjes zijn.” 

“Ik heb ook veel aan fotografen gevraagd, maar die hielden vaak geheim hoe zij een mooie foto schoten. De aanhouder wint want zonder opleiding fotografie heb ik er toch mijn beroep van gemaakt. Er gaat wel een periode van 10 jaar leren en experimenteren aan vooraf. Maar ik wil mijn ervaring best met anderen delen.”  

Waar haal je je opdrachten vandaan?
“Aanvankelijk fotografeerde ik meer vanuit een journalistieke visie, maar het is moeilijk de juiste magazines te vinden om je beeld kwijt te kunnen. In een jaar waarin én Euro2008 én de Olympische Spelen gehouden worden is er minder aandacht voor autosport. Mijn opdrachten verschuiven in de huidige tijden meer naar de commerciële kant. Een Grand Prix bezoeken kost enorm veel geld, dus je wilt inschatten of je je ticket en hotelkosten etc. terugverdient met de gemaakte foto’s. Daarom werk ik nu met vaste opdrachtgevers en ontvang een vergoeding per uitgave. De sponsors van de autosport en automerken vormen nu de belangrijkste opdrachtgevers. Met een goede plaat waar hun merk op staat kunnen zij ontzettend veel exposure krijgen en creëren.”

Wanneer is een foto in jouw genre een goede foto?
“Dynamiek! Je onderwerp moet alles zeggen. Als het gaat om de auto moet je oog naar de auto gaan. Afgelopen weekend was ik in Valencia. Aan het circuit staat een gebouw met daarop een enorme foto van een zeilboot; en een reclame-uiting van ING. Ik maak een foto van een formule 1 auto die langs het gebouw rijdt, met als doel dat je ogen toch altijd weer naar de auto worden getrokken ondanks de grote zeilboot op de achtergrond.”

“Zelf ben ik altijd op zoek naar het wouw-effect. Een foto waar bijvoorbeeld is scherpgesteld op de ogen van de coureur kan heel veel zeggen. Ook zoek ik naar bijzondere invalshoeken en haal daarvoor inspiratie uit diverse bladen zelfs ‘Linda’ maar ook motorsport bladen en het internet vormen bronnen van inspiratie. Tijdens de Grand Prix van Monaco maakte ik bijvoorbeeld een shot vanaf een gebouw waarbij ik èn de zonnende dames èn de racende auto’s een niveau lager in beeld heb. Op dat gebouw staan op dat moment geen collega’s naast me en daar word ik dan gelukkig van!"

“Ook een foto van een start van een race, betekent dat je met alle andere fotografen eenzelfde foto maakt. Om mij heen kiest bijna iedereen voor een 200 mm lens en juist om niet dezelfde foto te maken, neem ik het risico om een 500 mm lens te nemen. Daarbij is er een kans dat ik wat mis, maar ook een kans dat er in mijn zoeker iets gebeurt wat dan exclusief door mij wordt vastgelegd. Ik moet me ook wel onderscheiden want de grote persbureaus verkopen hun foto’s voor lage tarieven vanwege de vele abonnees. Mijn foto’s kan ik niet tegen deze prijs aanbieden en moeten zich daarom ook wel onderscheiden.”

Klik hier voor het vervolg!

spacer
					image