Met welke omstandigheden heeft u tijdens het fotograferen te maken die van invloed zijn op uw foto’s?
“Lastig is het harde zonlicht. Echter de meeste vlinders vliegen bij zonnig weer en ook nog midden op de dag, wanneer het zonlicht op z’n scherpst is. Te hard zonlicht is niet mooi op een foto. De meeste professionele natuurfotografen gaan er liever ’s ochtends of ’s avonds op uit, maar dan slapen de vlinders. Het harde zonlicht is wel weer gedeeltelijk op te lossen met invulflitsen, maar verder is het geluk hebben met dagen dat het zonlicht minder hard is.”

Hoe bereidt u zich voor op een fotosessie?
“Stel ik besluit om foto’s te gaan maken van de blauwe vuurvlinder. Dan ga ik eerst aan de hand van een verspreidingskaart na waar deze vlinder voor komt. Dit blijkt in de Ardennen te zijn. Met behulp van de biotoop van deze vlinder ontdek ik  dat deze vlinder met name in moerasgebied waar veel adderwortel groeit te vinden is. Vervolgens is nog belangrijk in welke tijd van het jaar deze vlinder vliegt. Dan rijd ik er met mijn ‘Unimog’ naar toe, zoek een aantal uren en schiet dan de foto die uiteindelijk op de voorpagina van het blad ‘Vlinders’ komt. Op deze manier kun je dus geluk afdwingen.”

Welke eigenschappen komen u van pas in uw vak?
“In mijn vak moet ik uiteraard veel wachten en geduld hebben, maar om bijvoorbeeld vogels te fotograferen vanuit een schuilhut, heb ik weer geen geduld. Daarnaast heb ik inmiddels scherpe en geoefende ogen voor het kleine grut, die mij van pas komen. Maar verder is het natuurlijk ook 30 jaar ervaring die mij helpt en nu de gelegenheid geeft lezingen te houden. Bovendien heb ik jarenlang met gewichten getraind om een stille hand te ontwikkelen om bij het fotograferen de zware camera stil te houden omdat het gebruik van een statief meestal geen optie is.

U geeft een workshop voor de enthousiaste amateurfotograaf tijdens het evenement EOS Discovery, waar gaat u over vertellen?
“Allereerst wat theorie.Uitleg van het begrip macrofotografie. Het hardnekkige misverstand uit de weg ruimen dat je meer dieptescherpte zou krijgen bij gebruik van groothoekobjectieven. Wat is chromatische aberratie en hoe kun je dit voorkomen? Hoe kun je het flitslicht gebruiken, wanneer zou je wel en wanneer niet moeten flitsen? Uitleg over het gebruik van flitslicht om in te vullen, maar ook om hard zonlicht te verzachten. Spelen met het diafragma. Welke apparatuur is betaalbaar en goed en wat is het neusje van de zalm? Tot slot wil ik nog ingaan op mijn huidige apparatuur.”

 * Voor meer informatie over de EOS Discovery en inschrijving voor een workshop van Frans Hodzelmans, houd de volgende website in de gaten: www.canon.nl/eosdiscovery2008

* Voor meer informatie over Frans Hodzelmans zie www.natuurfoto.nl

spacer
					image