Differentiate, Rohner Spiller grow their business, using marketing and customer communication solutions from Canon

Rohner Spiller kiest voor vernieuwing

De uitdaging

In de afgelopen halve eeuw heeft het Zwitserse bedrijf Rohner Spiller naam gemaakt als een toonaangevende commerciële drukkerij. Dankzij een snelle, hoogwaardige end-to-end drukwerkservice heeft het bedrijf een loyaal klantenbestand opgebouwd in allerlei markten – van architecten en grafische ontwerpers tot het MKB en grote ondernemingen. De volledig geoptimaliseerde productieomgeving, met hardware voor alles van klein- en grootformaat printen en nabewerking tot scannen en lamineren, kan vrijwel elke printorder aan.

Maar zoals CEO Remo Martin aangeeft, haal je met productiecapaciteit alleen geen nieuwe orders binnen, iets wat in 2012 een dringende noodzaak was geworden: "Ons bedrijf liep goed en we hadden veel opdrachten bij bestaande klanten. Maar de prijzen daalden snel, dus we moesten op zoek naar een manier om onze inkomsten te vergroten en om voor stabiliteit op de lange termijn te zorgen. We hadden nieuwe klanten nodig."

Het bedrijf overwoog te investeren in nieuwe print- en nabewerkingsapparatuur, maar die oplossingen boden niet het unique selling point waarop het bedrijf zich richtte: "We richtten ons op het veranderende communicatielandschap en waren op zoek naar een manier om onze klanten te helpen zich aan te passen aan een veranderende cultuur waar iedereen voortdurend via verschillende media informatie tot zich neemt."

Hoewel Martin en zijn team zich bewust waren van de mogelijkheden op het gebied van online marketing en crossmedia, herinnert hij zich dat zij niet over de benodigde inzichten of kennis van de markt beschikten: "We waren overweldigd door de hoeveelheid beschikbare informatie en dus zochten we naar een partner die de enorme berg informatie kon doorploegen, de markt kon vereenvoudigen en het bedrijf door onbekend gebied wist te loodsen."

"Als gevolg van ons partnerschap met Canon is crossmedia nu een groot deel van onze dienstverlening geworden."

Rohner Spiller attract new customers, using Canon marketing solutions

De oplossing van Canon

Na uitgebreid marktonderzoek, waarbij onder meer op drupa 2012 met toonaangevende leveranciers van crossmedia-oplossingen werd gesproken, besloot Rohner Spiller te investeren in het aanbod van Canon met onder meer DirectSmile-software. "Naast de mogelijkheden van de software werden twee dingen meteen duidelijk tijdens onze besprekingen met Canon. Punt een was dat het bedrijf ruime ervaring in de markt heeft en punt twee was dat het bedrijf met ons zou samenwerken op basis van een partnerschap en ons de hulp zou geven die we nodig hadden."

Deze hulp kwam in de vorm van een driedaagse cursus van Canon, waar Martin en zijn team de beginselen van crossmedia en het ontwerpen van marketingcampagnes met DirectSmile leerden. "Deze waardevolle training werd aangevuld met grondige zakelijke besprekingen over het winstgevend maken van de service. We werkten met Canon aan een aantal ideeën, waarbij zowel Canon als wijzelf met voorstellen voor nieuwe bedrijfsmodellen kwamen, en Canon toonde ons bestaande marketingcampagnes waaraan ze hadden meegewerkt. Dat hielp ons de richting te vinden die wij wilden inslaan."

Deze nieuwe richting was belangrijk. Gezien de sterke naam van Rohner Spiller als Print Service Provider werd besloten dat de nieuwe crossmedia-dienstverlening die het bedrijf ging bieden een eigen marktidentiteit nodig had. Hoewel deze nieuwe service uiteindelijk zou terugvoeren naar de kernactiviteiten, werd het daarom opgezet als een aparte divisie met de naam 'Querfeld1'. Deze naam is afgeleid van het Duitse woord voor 'Cross-Country' en vertolkt op een mooie manier de geest van exploratie in de nieuwe activiteiten van het bedrijf.

"Niet alleen hebben wij ons aanbod uitgebreid om nieuwe klanten binnen te halen en oude klanten vast te houden, maar onze printvolumes zijn ook met 20 procent gegroeid."

Voordelen

Vandaag de dag is Querfeld1 een bloeiend merk dat Rohner Spiller als geheel versterkt. Het staat onder leiding van drie specialisten die digitale marketingservices zoals e-mailmarketing, e-nieuwsbrieven en websiteontwerp bieden. Daarnaast ondersteunt het team van Querfeld1 klanten met hun marketingstrategieën:

"Bestaande klanten zijn heel enthousiast over ons nieuwe aanbod op het gebied van cross-media en marketingautomatisering en over het feit dat we de waarde van hun campagnes kunnen vergroten. Wij kunnen hun workflows vereenvoudigen en automatiseren met minimale menselijke tussenkomst en onze printproducten transformeren in oplossingen die onze inkomsten vergroten. Niet alleen hebben we ons bedrijfsmodel doorontwikkeld en ons aanbod uitgebreid om nieuwe klanten binnen te halen en oude klanten vast te houden, maar onze printvolumes zijn bovendien met 20 procent toegenomen.

Naast de traditionele crossmedia-toepassingen, zoals Direct Mail geïntegreerd met gepersonaliseerde landingspagina's voor websites, heeft het merk een geavanceerde online tool voor lokale garagebedrijven ontwikkeld. Martin herinnert zich: "Onze eerste grote oplossing was een systeem genaamd CARS 2.0, een online enquêtetool waarmee onze garageklanten gedetailleerde informatie verzamelden over de communicatiemethode die bij hun klanten de voorkeur genoot. Of het nu om telefoon, sms, Direct Mail of e-mail gaat, de tools helpen hen om effectiever te communiceren."

Martin besluit: "We hebben een sterke relatie met Canon, dat ons als bedrijf vooruit heeft geholpen. Het team van Canon staat altijd klaar om ons te ondersteunen en bij eventuele problemen snel te reageren. Als gevolg van ons partnerschap is crossmedia nu een groot onderdeel van onze dienstverlening geworden. Wij hebben onze investering inmiddels terugverdiend en kunnen nu uitkijken naar een toegenomen winstgevendheid en verdere groei."

Differentiate, Rohner Spiller offer customers online marketing and crossmedia services using campaign management software from Canon

"We hebben een sterke relatie met Canon, dat ons als bedrijf vooruit heeft geholpen."

Meer informatie

Neem contact op

Ontdek hoe Canon uw bedrijf kan helpen zich te onderscheiden

Meer informatie

  • Canon
  • Rohner Spiller Case Study