Artikel

Haal alles uit uw content

Maximaliseer de waarde van uw publicaties met print

An array of revived literature by Goloseo

Risico’s in de uitgeefbranche

In de uitgeefbranche gaat het om de inhoud, maar voor uitgevers is de uitdaging om de waarde ervan te benutten met zo min mogelijk risico. Historisch gezien ging boekdrukken met hoge kosten gepaard, waaronder die van offsetdruk van grote oplagen, opslag en distributie, en de waarschijnlijke kosten van het opslaan of vernietigen/recyclen van retouren, wanneer het boek uit de verkoop werd gehaald.


Andrew Franklin van Profile Books geeft in het Britse uitgeversvakblad 'The Bookseller’ het uitgeversperspectief op winst: "Uitgeven is een riskante onderneming – elk boek is een uitdaging die de kosten moet dekken. Sommige leveren enorme winsten op. En die subsidiëren de tegenvallers."


Vanwege deze commerciële realiteit zijn uitgevers geneigd risico te mijden. Ze willen niet gokken op niche-uitgaven en zien op tegen de financiële gevolgen van onverkoopbare exemplaren van een titel die niet goed loopt.

A woman looking through a shop window at a rack of books

Risico mijden is riskant op de lange termijn

Tom Weldon, Chief Executive van Penguin Random House UK, besefte al in 2016 de implicaties voor de uitgeefbranche: "Wanneer een uitgever een bestseller heeft, is de verleiding groot om te blijven uitgeven wat in het verleden goed liep. Terwijl er fantastische auteurs zijn die we geen kans geven. De hele sector moet veranderen."


Weldon benadrukt het belang van diversiteit. Als niemand risico's neemt, kan de uitgeefbranche in het slop raken. Deze extreme voorzichtigheid van uitgevers, gecombineerd met de beschikbaarheid van betaalbare print-on-demand, heeft uitgeven in eigen beheer gestimuleerd.

Klanten kunnen nu de benodigde productie afstemmen op de werkelijke vraag

Angus Clark, TJ International

Dat rendabele digitale boekproductie volwassen is geworden, is een kans voor uitgevers om nieuwe creatieve manieren te bedenken om geld te verdienen met hun content; of om meer risico's te nemen in nieuwe content die ze laten produceren.


Het gunstige van printen is dat de lengte van een productierun niet relevant meer is: door gestroomlijnde technologieën en digitale workflows kan van een print-klaar bestand in enkele minuten één boek worden geprint en afgewerkt.


Korte digitale productieruns laten uitgevers de mogelijkheden van flexibeler productie en distributie zien, en van levenscyclusbeheer – een strategische partnerschap tussen drukker en uitgever om het uitverkooprisico te verkleinen, en meer te verkopen door de productie af te stemmen op de werkelijke vraag.


"Uitgevers kunnen nu de productie aanpassen aan de daadwerkelijke vraag naar titels," verklaart Angus Clark van TJ International. "Daarmee worden onvoorspelbare nieuwe titels minder riskant. Titels zijn beschikbaar zonder al te grote voorraden. Met printen en geautomatiseerde voorraadaanvulling zijn frequentere kleinere orders haalbaar."

Een nieuw leven voor archiefmateriaal

Print-on-demand biedt uitgevers echte kansen om de waarde te benutten van de content die ze bezitten. Dankzij een gestroomlijnd proces tussen uitgevers en boekproducenten, is het haalbaar om op aanvraag één exemplaar van een boek te produceren en te leveren. Daarmee komt het traditionele bedrijfsmodel op zijn kop te staan.


Uitgeverij Goloseo in München geeft kinderliteratuur een nieuw leven, zowel gedrukt als geprint. Digitaal produceren ze korte runs van klassiekers in meerdere talen. Dit bevordert het aanleren van een vreemde taal.


Het on-demand model is positief voor kleine talen, waar het voorheen moeilijk of duur was om een breed scala literatuur aan te bieden aan de sprekers van deze talen. Ook uitgeven voor minderheidsgroepen wordt haalbaar. Er liggen nieuwe kansen in nichemarkten zonder dat de winstgevendheid wordt aangetast.


Het printen van individuele titels zou een specifieke waardepropositie kunnen worden, zoals het geval was voor Signature Books voor Canon-klanten. Met digitale on-demand productie levert Canon ongeveer 300.000 gepersonaliseerde boeken per jaar, met inhoud van uitgevers zoals Pinguin, Beano, Disney, Marvel, Ladybird en Mirror onder licentie.

Students studying   with printed text book

Van oude formules naar dynamische inhoud

In de educatieve en technische markten konden analoge uitgeefmodellen de snelheid van online content niet bijbenen. Veel experts voorspelden de dood van het fysieke boek.


Maar volgens onderzoek van het Future Book Forum biedt gepersonaliseerde print-on-demand fantastische mogelijkheden om educatieve boeken aan te passen tot waardevolle leermiddelen. De combinatie van standaard kerncontent en materiaal op maat uit het hele contentbeheersysteem kan voorzien in de unieke educatieve behoeften van elke student.


Geprinte tekst kan worden ondersteund door online leerplatforms, video, audio, enzovoort. Het geprinte boek staat dan centraal in een palet van content op maat, op meerdere platforms – een 'smart book' zou je kunnen zeggen.


Zelfs in de digitale wereld van nu kunnen uitgevers floreren in de online arena door hun bestaande content zo goed mogelijk te benutten. Belangrijk is dat ze hun bestaande content optimaal beheren en effectieve strategieën hanteren.


Er is dus een open dialoog nodig met boekproducenten en technologie-leveranciers, aangezien beide partijen waardevolle inzichten kunnen bieden vanuit hun expertise en branchekennis. In dit driehoeksverband kunnen uitgevers hun toeleveringsketens optimaliseren en hun content zo goed mogelijk benutten.

Geschreven door Tino Wägelein


Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe u uw content optimaal kunt benutten

Praat met het team van Canon