Artikel

De opkomst van uitgeven in eigen beheer

Hoe digitaal printen individualiteit mogelijk heeft gemaakt en wat de volgende stap is

Man typing on computer sat at desk

Uitgeven in eigen beheer - de markt in één oogopslag

Het stigma van uitgeven in eigen beheer begint te verdwijnen. Niet zo lang geleden werd deze tak binnen de boekenbranche nog als een laatste toevlucht voor schrijvers gezien. Maar zoals onlangs op de Frankfurter Buchmesse te zien was, kiezen nieuwe auteurs steeds vaker voor uitgeven in eigen beheer. Ze nemen het op tegen de grotere uitgevers en verkopen soms zelfs beter.

Dankzij bedrijven als Kindle Direct Publishing zijn digitale platforms nu een belangrijk kanaal voor auteurs die uitgeven in eigen beheer. Schrijvers vinden het belangrijk om e-books in eigen beheer uit te geven vanwege creatieve controle, snellere toegang tot internationale markten en onafhankelijke promotie. Er is ook een economische reden: volgens Publishers Weekly behouden schrijvers alle rechten terwijl ze 60% - 80% van de catalogusprijs van de royalty's voor hun e-books verdienen.

Hoewel digitale media ervoor zorgen dat content direct kan worden gepubliceerd en aangeboden aan de consument, willen veel schrijvers die in eigen beheer uitgeven ook nog een tastbare, geprinte kopie van hun werk. Het bewijs hiervan is te vinden in het rapport van UKSG over uitgeven in eigen beheer: tussen 2011 en 2016 steeg het aantal e-books van 88.238 naar 148.311. Dat is een stijging van 68%. Het aantal geprinte boeken steeg echter van 158.972 naar 638.624 - een stijging van maar liefst 301%.

Niemand had deze groei kunnen voorspellen. Een paar jaar geleden was het nog heel onwaarschijnlijk dat boeken die in eigen beheer waren uitgegeven zouden worden erkend door grote uitgeverijen. Vandaag de dag is dat compleet anders. Uitgevers gebruiken de verkoopgegevens van titels die in eigen beheer zijn uitgegeven om aanstormend talent te ontdekken en auteursrechten te bemachtigen. Schrijvers die hun boeken in eigen beheer uitgeven, zorgen op hun beurt voor nieuwe zakelijke mogelijkheden en meer winst voor boekproducenten.

Rows of books in library

Wat uitgeven in eigen beheer betekent voor boekproducenten

Net als de film- en muziekindustrie draait de uitgeversbranche om bestsellers. Tom Weldon, Chief Executive van Penguin Random House UK, besefte dit al in 2016, toen hij zei: "Wanneer een uitgever een bestseller heeft, is de verleiding groot om te blijven uitgeven wat in het verleden goed liep. Terwijl er fantastische auteurs zijn die we geen kans geven. De hele sector moet veranderen."

Uitgeven in eigen beheer kan de status-quo overhoophalen. Er zijn nu meer onafhankelijk gepubliceerde dan traditioneel gepubliceerde boeken. Daarvan worden de meeste boeken verspreid onder vrienden en familie van de auteur, maar als boeken het goed doen bij recensenten en lezers bestaat de kans dat er interesse in wordt getoond door grote uitgeverijen.

Een van de meest interessante ontwikkelingen van de afgelopen jaren is dat uitgeven in eigen beheer een effectieve manier is geworden om de markt te testen en te kijken wat voor type content populair is onder lezers. Uitgeverijen kunnen kleinere hoeveelheden produceren om te kijken hoe een boek wordt ontvangen. Dit is een minder groot financieel risico dan een boek promoten dat wellicht niet zo goed presteert en waarvan de overtollige voorraad zou worden vernietigd.

Bovendien krijgen uitgevers zo meer inzicht in het type auteur dat ze het best een contract kunnen aanbieden. Auteurs zoals E.L. James (Vijftig Tinten Grijs), Andy Weir (Mars) en Hugh Howey (Wool) publiceerden hun werk eerst als Kindle-e-books voordat ze door grotere uitgevers werden ontdekt en hun boeken internationaal geprinte bestsellers werden.

Two colleagues reviewing work on computer in a print room

Het verband tussen printen en uitgeven in eigen beheer

Boekproducenten hebben veel baat bij de opkomst van uitgeven in eigen beheer en dat geldt vooral voor de boekpoducenten die print in kleine oplagen aanbieden. Uitgeven in eigen beheer is een goede combinatie met digital-on-demand - wat immers veel goedkoper is dan het offset drukken van grote volumes.

De vooruitgang op het gebied van digitale printtechnologie heeft voor een aantal voordelen gezorgd, zoals snellere doorlooptijden, flexibiliteit bij bestellingen en betere materiaalhantering en marktintroductie. Inzetten op nieuwe auteurs die zichzelf nog niet hebben bewezen is niet langer de gewaagde gok die het ooit was. Met een on-demand productiemodel waardoor kostenbesparende productie van één boek mogelijk wordt gemaakt, veranderen alle soorten boeken in betaalbare mogelijkheden.

De voordelen van print voor de leveringsketen van uitgevers gaan echter verder dan het verwerken van oplagen die te klein zijn voor voordelige offsetproductie of het minimaliseren van het kapitaal dat in de voorraad zit. Boekdrukkers hebben ook de mogelijkheid om hun waardevoorstellen uit te breiden door een adviserende rol te spelen voor kleinere bedrijven die in eigen beheer uitgeven.

Bedrijven die in eigen beheer uitgeven hebben niet het budget van de grote uitgeverijen en moeten hun kosten en bronnen strategischer beheren. Boekdrukkers met veel ervaring in de uitgeversbranche kunnen deze bedrijven ondersteunen door advies te geven over het beter beheren van bestellingen, aanpassen van schattingen, stroomlijnen van de leveringsketen en het verbeteren van de algehele ROI.

Woman taking e-reader off bookshelf

De invloed van print op uitgeven in eigen beheer

Uitgeverijen hebben niet langer het laatste woord over welke boeken worden geproduceerd en op de planken in de boekenwinkel terechtkomen. In de afgelopen tien jaar heeft zich in de wereldwijde boekenbranche een democratisering voorgedaan op het gebied van uitgeven. Elk jaar worden steeds meer boeken onafhankelijk uitgegeven, en niet alleen als e-book.

Hoewel e-bookplatforms nieuwe auteurs hebben geholpen de controle over het publicatieproces van hun boek in handen te nemen, is een groot deel van de democratisering ook te danken aan digitale printtechnologie en print-on-demand. Dit opende deuren voor nieuwe auteurs en hielp tegelijkertijd boekproducenten om productie in kleine oplagen voordeliger te maken.

Digitaal printen maakt een veranderend bedrijfsmodel mogelijk, waarbij creativiteit en innovatie bij het schrijven kunnen worden gestimuleerd zonder dat de druk om miljoenen kopieën van een boek te verkopen dat in de weg staat. Door digitaal printen is de zogenaamde 'long tail strategy' een haalbare optie voor uitgevers. Obstakels voor het op de markt brengen van boeken worden uit de weg geruimd en moeten plaats maken voor een toekomst waarin het uitgeven van alternatieve nichecontent wordt aangemoedigd.

Boekproducenten die kleine oplagen kunnen verwerken of print-on-demand aanbieden, zijn op hun beurt het best op hun plek in een branche waarin grote volumes minder belangrijk zijn en unieke content wordt beloond.

Geschreven door Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek de kracht van print