Artikel

Waarom u kennis moet maken met programmatic print

Het is personaliseerbaar, meetbaar en snel


Campaign direct mail on table with computer, glasses and phone

De kracht van personaliseren

De geruchten over de ondergang van drukwerk in de digitale-marketingindustrie zijn overdreven. In werkelijkheid drukken dezelfde vernieuwingen die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van digitale reclame en marketing nu hun stempel op drukwerk.

Dankzij de vooruitgang in digitaal drukwerk oftewel printtechnologie op het gebied van web-to-print en geautomatiseerde productieworkflows, is realtime marketing niet langer beperkt tot online tools, zoals pop-upadvertenties, banners en e-mails. Voor marketeers betekent dit dat alles wat online kan worden gepersonaliseerd nu kan worden gepersonaliseerd in drukwerk. Print innovators noemen dit 'programmatic print'.

Met een geïntegreerde oplossing voor programmatic print kunnen digitale gegevens worden gebruikt voor het produceren van geprinte marketingcommunicatie in realtime: van creatie tot distributie binnen 24 uur.

De impact van programmatic print kan groot zijn. Het biedt marketeers en grafische bedrijven talloze mogelijkheden om samen multichannel-campagnes te ontwikkelen die alle voordelen van drukwerk combineren met die van digitalisering — zoals de mogelijkheid om consumenten aan te spreken met gepersonaliseerde, op maat gemaakte inhoud die is afgestemd op hun profiel.

Couple looking at post as they come through door

Het beste van twee werelden

Het idee van programmatic print is heel aantrekkelijk, maar de vraag is hoe dit in de praktijk kan worden gebracht. Kunnen marketeers de digitale mogelijkheden om consumenten persoonlijk te benaderen combineren met de geprinte mogelijkheden om engagement te stimuleren op een dieper, emotioneel niveau?

Het antwoord op deze vraag biedt het beste van twee werelden: een direct marketingcampagne die gepersonaliseerde geprinte media real-time combineert met digitale media. Dit is nu haalbaar, dankzij de mogelijkheden van de programmatic aanpak bij de inkoop van media voor direct mail (DM) en digitaal drukwerk.

Zoals gedefinieerd in State of Digital, zorgen programmatic media ervoor "dat 'de merkeigenaar' een op maat gemaakt bericht naar de juiste persoon kan sturen, op het juiste moment met de juiste relevante boodschap."

Door te kiezen voor deze aanpak zijn marketeers in staat om hun berichten en media te verfijnen en te optimaliseren, wat leidt tot efficiënte, meer gerichte campagnes.



Programmatic mail combineert online en fysieke kanalen en kan zo de ROI siginficant verbeteren

- Mark Cripps, The Economist Group

Een goed voorbeeld hiervan is Programmatic Mail, een idee dat werd gepromoot door Royal Mail in de UK en dat kan worden samengevat als op maat gemaakte, actieve één-op-één communicatie met de consument.

Programmatic Mail kan het beste worden uitgelegd aan de hand van een stapsgewijs, hypothetisch scenario. Een consument die al een opt-in heeft gegeven, bezoekt een website en heeft interactie met deze site; de actie activeert een directe, gerichte reactie via Programmatic Mail, gebaseerd op hun browsergebruik; een vooraf ontworpen, gepersonaliseerd bericht ligt binnen 24 uur bij de consument op de mat.

De tastbare en emotionele impact van post wordt gecombineerd met de digitale op maat gemaakte berichtmogelijkheden. Zoals Mark Cripps (Chief Marketing Officer, The Economist Group) stelt: "Programmatic Mail is een interessante nieuwe ontwikkeling. Hierdoor kunnen e-mail en direct mail naadloos samenwerken en worden zowel online als fysieke kanalen gecombineerd, waardoor de ROI aanzienlijk kan worden verbeterd."

Digitaal drukwerk maakt programmatic print mogelijk

Programmatic print zou niet kunnen bestaan zonder de nieuwste digitale printoplossingen en geavanceerde geautomatiseerde productieworkflows die deze zeer korte doorlooptijden voor creatie, productie en distributie mogelijk maken. Printbestanden worden gegenereerd  door software met behulp van up-to-date variabele data en een digitale en geautomatiseerde printproductie.

Hoogwaardig, persoonlijk drukwerk wordt nu aantrekkelijk voor zowel grootschalige als kleinschalige campagnes. Dit zorgt ervoor dat print een zeer aantrekkelijke oplossing is voor marketeers die hun campagnes nieuw leven in willen blazen en een winstgevende investering voor grafische bedrijven die hun DM-printaanbod willen uitbreiden.

Uiteindelijk is programmatic print het tegenbewijs voor de overtuiging dat geprinte uitingen binnen direct marketing worden vervangen door digitale uitingen. Met een 24-uurs-levering van gerichte, hoogwaardige DM-materialen heeft programmatic print bewezen dat data-driven campagnes die het beste uit de digitale en fysieke wereld combineren, zonder meer mogelijk zijn.

Met behulp van digitale printoplossingen kunnen marketeers die uiterst belangrijke emotionele aantrekkingskracht toevoegen aan hun gerichte proposities, wetende dat consumenten de fysieke communicatie verwelkomen en waarderen, net als (of nog meer dan) online interactie.

Er wordt nog steeds geprint – en als dit op een strategische manier wordt gedaan, kan het een extra impuls geven aan digitale marketing.

Geschreven door Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe u programmatic print kunt implementeren in uw bedrijf

PRAAT MET EEN SPECIALIST VAN CANON