CASE STUDY

Plaatsonafhankelijk samenwerken in het Digitaal Experimenteer Centrum

De Gemeente Rotterdam verbindt in het Digitaal Experimenteer Centrum (DEC) mensen en middelen om zo werkprocessen te optimaliseren.



Lean werken staat hoog in het vaandel bij de Gemeente Rotterdam. Onze medewerkers zijn in projecten voortdurend op zoek naar manieren om efficiënter samen te werken.

Bernadette Batenburg, Coördinator Digitaal Experimenteer Centrum, Gemeente Rotterdam

Werkprocessen optimaliseren door slimme visuele samenwerking

Nieuwe technologieën kunnen helpen om werkprocessen efficiënter in te richten en zo de dienstverlening verbeteren. De Gemeente Rotterdam volgt deze ontwikkelingen op de voet en met de komst van het Digitaal Experimenteer Centrum (DEC) loopt men voorop om deze technologieën te omarmen. 

“Het doel van het DEC is mensen en middelen verbinden om zo tot experimenten te komen. We verbinden vraagstukken aan nieuwe technologieën, om tot innovatieve en efficiëntere werkwijzen te komen en onze dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Dit stelt ons in staat efficiënter te werken en kosten te besparen”, aldus Bernadette Batenburg, Coördinator Digitaal Experimenteer Centrum.

“Canon ondersteunt het DEC onder andere met 3D (180 graden) projectie, waarbij de stad Rotterdam digitaal in 3D wordt getoond, het digitaliseren van het stadsarchief en de interactieve Nureva wand waarmee de Lean werkwijze ondersteund wordt door interactief en plaatsonafhankelijk samen te werken aan projecten. 

De Nureva wand biedt een digitaal whiteboard van wel 60 meter breed om ideeën en plannen te visualiseren. Het wordt ervaren als heel intuïtief en laagdrempelig. Er zijn al diverse afdelingen die gebruikmaken van Nureva, waaronder ICT Ontwikkeling en Digitaal Beheren en Bouwen; zij juichen deze werkmethodiek toe dus het aantal afdelingen wordt steeds verder uitgebreid”, legt Bernadette Batenburg uit.

Gemeente-still-video-vrouw-Nureva

Efficiënter digitaal beheren en bouwen

Met de afdeling Digitaal Beheren en Bouwen wordt samengewerkt aan projecten voor stadsontwikkeling, waarbij het verbeteren van informatiestromen tussen de verschillende afdelingen en andere partners in de keten centraal staat. Hierbij wordt vaak gebruikgemaakt van een Kanban-methode, waarbij met diverse collega’s processen in kaart worden gebracht om zo verbeteringen door te voeren.

“Bij brainstormsessies wordt traditioneel vaak met papieren post-its gewerkt. In dat geval reserveer je een vergaderruimte en moet je na een sessie foto's maken van je post-its, daarna overtypen en verwerken. De kans bestaat dat je werk kwijt raakt en bovendien kan je er met een volgende sessie niet aan verder werken omdat posters vaak alweer van de muur zijn gehaald. Door met Nureva visueel samen te werken kunnen we altijd verder werken aan ons project en iedereen beschikt op elk moment over de actuele informatie”, vertelt Rolf Jonker, Projectleider Digitaal Beheren en Bouwen.

Gemeente-still-video-Bernadette


In het programma Digitaal Beheren en Bouwen werken we interactief samen aan de Nureva wand, ook op afstand. De informatie is op elk moment actueel en voor iedereen beschikbaar.

Rolf Jonker, Projectleider Digitaal Beheren en Bouwen, Gemeente Rotterdam

Ontdek meer

Benieuwd of wij met onze oplossingen ook u kunnen helpen?
Privacybeleid

Praat met een expert tijdens kantooruren

Heeft u een vraag of bent u op zoek naar informatie? Voer hieronder uw gegevens in en een van onze experts neemt tijdens kantooruren* contact met u op.

* Ook wanneer er niemand beschikbaar is, kunt u een terugbelverzoek indienen. Onze experts nemen de volgende werkdag contact met u op.

Klik hier voor technische ondersteuning voor uw Canon-product

Voornaam

Achternaam

Emailadres

  • Zo snel mogelijk
  • 10:00 - 11:00
  • 11:00 - 12:00
  • 12:00 - 13:00
  • 13:00 - 14:00
  • 14:00 - 15:00
  • 15:00 - 16:00
  • 16:00 - 17:00
  • +31

Heeft u verder nog informatie voor ons, die onze expert kan helpen

Dank u wel

Eén van onze experts neemt telefonisch contact met u op

[TIME]

Graag tot ziens

Sorry

Fout