Artikel

Digital First versus digitaliseren: nieuw denken, nieuwe kansen

Sta open voor nieuwe bedrijfsmodellen, betoogt Sven Fund

Sven Fund presenting at FBF 2017

De ontwikkeling van de uitgeversbranche

Als insider in de wereld van uitgevers en technologen kijk ik met interesse naar de impact van technologische innovatie op boekuitgevers. De komst van e-readers, de onverwachte populariteit van audioboeken en de complexe relatie tussen Amazon en uitgevers zijn bepalend voor de sector.


De belangrijkste verandering is dat lezers niet langer gebonden zijn aan fysieke boeken. Die vormen niet meer het medium dat we het meest gebruiken. In de digitale tijd dekt de term 'content’ de lading beter.


Later bekijken we wat deze verschuiving in perspectief betekent voor de uitgeversbranche. Eerst maken we duidelijk wat het verschil is tussen Digital First en digitaliseren.

Een ander perspectief

Digitaliseren houdt in dat het bedrijfsmodel nog hoofdzakelijk berust op printen. De uitgever maakt beschikbare geprinte content geschikt voor een digitaal platform, zoals een e-reader en verkoopt deze in de nieuwe vorm. Digital First houdt in dat de content digitaal wordt gecreëerd, met allerlei mogelijkheden voor volledig nieuwe bedrijfsmodellen.


Deze digitale publicatiestrategie is beter afgestemd op onze tijd waarin alles draait om technologie. Je zou verwachten dat uitgevers hier graag op overstappen. Maar Digital First is meer een houding dan een technologie. Uitgevers zullen beter moeten worden in innovatiemanagement als ze echt digitaal willen opereren.

MET DE HUIDIGE TECHNOLOGIE KUNNEN UITGEVERS CONTENT BIJWERKEN, DIGITAAL OPNIEUW DISTRIBUEREN EN ZELFS OPNIEUW PRINTEN OP AANVRAAG.

- Sven Fund, fullstopp

Er zijn twee soorten uitgevers: degenen die van binnenuit vernieuwen, versus degenen die zich verzetten tegen vernieuwing totdat die ingeburgerd is. Uw benadering kan zowel proactief als reactief zijn. Er zijn onder uitgevers nog steeds digibeten die toegang hebben tot digitale producten en de voordelen kennen, maar nog niet alle mogelijkheden van Digital First hebben omarmd.


We kunnen dus stellen dat niet alle uitgevers volledig gebruik maken van de technologische mogelijkheden die beschikbaar zijn in hun sector. Ze begrijpen niet goed wat publicatietechnologie kan betekenen voor hun werkwijze.


Sommige uitgevers vinden het moeilijk om content te zien als dynamisch concept. Ze blijven boeken zien als fysieke producten voor eenmalig gebruik die eenmaal worden gedrukt en gedistribueerd, en vervolgens worden overgezet naar een ander platform. Met de huidige technologie kunnen ze content bijwerken, digitaal opnieuw distribueren en zelfs opnieuw printen op aanvraag.


Daarom moeten meer uitgeverijen worden aangezet tot een Digital First houding. Dan kunnen ze profiteren van de mogelijkheden van dynamisch contentmanagement en digitale printtechnologie.

Een digitale houding

Met een digitale houding kunnen uitgevers in de toekomst profiteren van korte runs en on-demand levering. Door de levenscyclus van content pro-actiever te beheren kunnen ze daaruit de waarde ervan maximaliseren en de content toegankelijker maken voor consumenten.


Wanneer boekproducenten investeren in gedigitaliseerde productie, kunnen ze uitgevers motiveren en begeleiden in digitaal denken en de implementatie van gestroomlijnde Digital First-processen. Zo ontstaan bedrijfsmodellen die hen kunnen helpen innoveren.


Innovatie in de uitgeversbranche is immers geen eenrichtingsverkeer. De kans van slagen wordt groter wanneer uitgevers, boekdrukkers en technologie-aanbieders duurzaam samenwerken.

Geschreven door Sven Fund


Sven Fund is oprichter en directeur van fullstopp, een adviesbureau voor academische uitgeverijen. Zijn bedrijf geeft strategisch advies over diverse zaken, van verandermanagement tot fusies en overnames. Svens bedrijf werkt niet alleen met leveranciers, zoals grafische bedrijven of distributeurs, maar treedt ook op als tussenpersoon voor academische bibliotheken en uitgevers.

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek de vernieuwende kracht van printen

Praat met een specialist van Canon