Een strategische aanpak voor uw digitale transformatie

Slechts 38% van de traditionele ondernemingen heeft een digitale strategie. Ontdek hoe u uw transformatietraject vandaag kunt starten

DOWNLOAD HET WHITEPAPER

Digitale transformatie: een leidraad voor succes

Lees Canon's whitepaper en ontdek hoe u uw digitale transformatie tot een succes maakt

Download het whitepaper

Winding mountain road lit up brightly

Digitale transformatie voor organisaties

Digitale transformatie blijft een heet hangijzer. Zoekopdrachten naar de term zijn alleen al dit jaar gestegen met meer dan 30 procent en eind 2019 wordt er naar schatting € 1,7 biljoen aan uitgegeven. Desondanks constateerde IDG in de State of Digital Business Transformation 2018 dat waar 95% van startups digitale businessplannen heeft, dit geldt voor slechts 87% van de traditionele ondernemingen die 50 jaar of langer geleden zijn opgericht. Bovendien heeft slechts 38% van de traditionele ondernemingen een digitale strategie geformuleerd, waaruit blijkt dat de uitvoering van digitale transformatie een grote uitdaging is voor grotere organisaties.

Succesvolle organisaties weten wat verandering is. Grotere ondernemingen hebben de afgelopen decennia ingrijpende ontwikkelingen meegemaakt, van de internethype eind jaren negentig tot de groei van e-commerce. Dus hoe kunnen ondernemingen hun volgende grote uitdaging, digitale transformatie, aanpakken?

Realistische digitale transformatie

Iedere verandering komt met uitdagingen, maar het beheren van de transitie is ook een specialisme. Het bundelen van directe organisatiedoelstellingen - aangedreven door de vraag van klanten en interne belanghebbenden - is de sleutel tot succesvolle digitale transformatie.

Hoewel digitale veranderingen geen organisatiedoelstellingen op zich zijn, kan de roep om algehele transformatie grote druk uitoefenen op organisaties om volledige bedrijfsprocessen te digitaliseren en te automatiseren in één groot project. Deze aanpak zal waarschijnlijk leiden tot kostbare en tijdrovende projecten die niet de verwachte resultaten opleveren.

Race car having a pit stop check

Optimalisatie en automatisering

Succesvolle digitale transformatie begint bij het identificeren waar digitale verandering de grootste impact op korte termijn kan hebben. Zo creëert u stap voor stap de fundamenten voor verbeterde connectiviteit en automatisering op de lange termijn.

Alle afdelingen zijn op zoek naar de voordelen die worden beloofd door digitale technologieën. Van digitale transformatie voor Finance tot Marketing, er zijn overal mogelijkheden. Maar dit betekent niet dat het allemaal in één keer moet gebeuren, een fout waar te veel bedrijven zich schuldig aan maken.

Alle processen profiteren uiteindelijk van gedigitaliseerde automatisering. Maar bij het herzien van een hele onderneming loopt u het risico dat alle bedrijfsprocessen ontregeld worden, wat ten koste gaat van de kortetermijnprestaties van een organisatie. Digitale transformatie moet alleen de manier waarop een workflow wordt uitgevoerd verbeteren, de bestaande processen optimaliseren, de ervaring van de klant verbeteren of de interne efficiëntie verhogen. Het moet ook deel uitmaken van een langeretermijnstrategie voor verdere digitalisering en automatisering, maar tegelijkertijd de hybride aard van de moderne werkomgeving omarmen en werken met de digitale en analoge mix die vandaag bestaat.

Dit betekent dat een stapsgewijze multifase-aanpak wordt gebruikt om IT te transformeren en niet op zoek wordt gegaan naar een directe oplossing voor elke uitdaging binnen een organisatie. Kortom, organisaties moeten zich niet gehaast voelen om alles te veranderen, maar ze moeten plannen maken voor verschillende manieren om te werken.

Daardoor zal de digitale transformatie er in de eerste plaats op gericht zijn dat sleutelprocessen worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd en gelijktijdig de output van niet-digitale workflows wordt verbeterd. Natuurlijk zal de transitie met de tijd door blijven gaan en zal digitaal uiteindelijk de standaard manier van werken worden. Maar vandaag de dag, in 2018, zullen deze analoge en digitale processen verbonden blijven. Langzaam maar zeker zullen de processen richting digitaal transformeren op een manier die de klant- en medewerkerservaringen verbetert. De organisaties kunnen ondertussen ongehinderd blijven functioneren en tegelijkertijd sneller en effectiever waarde creëren.

Lees hoe u met digitale transformatie kunt starten

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe u uw digitale transformatietraject kunt starten samen met Canon

CONTACT OPNEMEN

  • Canon
  • Zakelijk
  • ...
  • Digitale transformatie, de hedendaagse realiteit voor organisaties