De rol van digitale transformatie in het stimuleren van klantervaring

Blijf competitief met een klantgerichte digitale transformatiestrategie

DOWNLOAD HET WHITEPAPER

Het digitale transformatietraject: een roadmap voor succes

Plan 20 jaar na de eerste digitale marketingcampagne de volgende stappen in uw digitale transformatietraject

Download het whitepaper

Winding mountain road lit up brightly

Klantbeleving stimuleren met digitale transformatie

De afgelopen dertig jaar heeft marketing een enorme transformatie ondergaan. Het is geëvolueerd van fysieke naar digitale marketing en vandaag de dag naar geautomatiseerde marketing. In een wereld waar de ervaring van de klant bovenaan staat, gebruiken organisaties die nieuwe technologie om marketeers te helpen aan de verwachtingen van de klant te voldoen en deze te overtreffen.

Marketingtransformatie

Decennialang draaide de kernstrategie van marketeers voor het bereiken van klanten rond handmatige direct marketing, zoals catalogi. In de jaren '90 begonnen marketeers echter de eerste stappen te zetten op weg naar digitale transformatie, met de eerste online marketingcampagne die in 1997 werd gestart.

Digitale transformatie van marketing heeft in wezen één doel - een relevante, boeiende klantervaring bieden in een snel veranderende wereld. Door de opkomst van alomtegenwoordige internettoegang verschoof het machtsevenwicht tussen merk en klant, waardoor de klant op de voorgrond kwam te staan.

Klantervaring

Nu klanten met één druk op de knop prijzen kunnen vergelijken en toegang hebben tot beoordelingen, zijn zij veel beter geïnformeerd en minder loyaal aan merken. In reactie daarop hebben organisaties een transitie doorgemaakt om steeds meer klantgericht te worden en te zorgen dat klanten behouden blijven door ze een service te bieden die ze verwachten - op hun voorwaarden.

Toen het bezit van personal computers en smartphones explodeerde, daalde de effectiviteit van alleen analoge communicatie. Marketing moest zich aanpassen aan de nieuwe voorkeuren van de klant. Hoewel 'postmarketing' nooit verdwenen is, bood digitale marketing daarnaast enorme voordelen. In plaats van een eenrichtingsgesprek moedigde digital marketing interactie aan. Digitale touchpoints stonden marketeers ook toe om een op data gebaseerde benadering te hanteren, om beter inzicht te krijgen in hun klanten en een meer op maat gemaakte service te bieden. Dit heeft niet alleen de klantervaring verbeterd, maar maakte marketingbereik slimmer en nauwkeuriger, waardoor het rendement uit investering enorm toenam en verspilde inspanningen werden verminderd.

Two women in a shop smiling whilst looking at something

Marketingautomatisering

Digitale transformatie is een continu proces: het is nooit 'voltooid', maar wat zijn de belangrijkste stappen om een marketingtransformatiereis te begeleiden? Voor organisaties die reeds zijn begonnen met het digitaliseren van bedrijfsprocessen, is automatisering een belangrijke stap in die voortdurende evolutie. Een marketingautomatiseringsstrategie die op de juiste manier wordt gebruikt, kan marketeers helpen gepersonaliseerde inhoud bij de juiste klanten te krijgen, terwijl tegelijkertijd zware, tijdrovende taken worden verminderd. 

Handmatige taken zoals het opvolgen van leads en socialemediaplanning kunnen worden geautomatiseerd. Vandaag de dag kan slimmere software zelfs het genereren van leads ondersteunen door aanbevelingen te doen over keywords om een campagne te verbeteren. Automatisering kan ook worden gebruikt om 'inbound' marketing te verbeteren. Door data die is verzameld via meerdere kanalen kan een complexer en accurater profiel van de klant worden opgebouwd. Zo kunt u de inhoud van communicatie nog persoonlijker maken en toegespitst op de interesse van het individu.

Automatisering heeft echter zijn eigen uitdagingen. Organisaties moeten niet vergeten dat automatisering de rol van een marketingprofessional niet kan overnemen. Het kan geen creatieve ideeën of leads genereren of authentieke menselijke communicatie nabootsen. Menselijke interactie is nog steeds essentieel voor een positieve klantervaring en kan niet worden nagebootst door een programma, dus automatisering moet worden geoptimaliseerd om te verbeteren in plaats van de huidige werkstromen te vervangen.

Digitale transformatie is geen bestemming, maar een proces. Voor marketeers heeft dit proces de wijze van communicatie met de klant volledig veranderd, waardoor campagnes slimmer, gepersonaliseerder en klantgerichter zijn geworden. De introductie van geautomatiseerde marketingprocessen, indien effectief gebruikt, heeft een groot potentieel om het bovenstaande proces verder te verfijnen. Dit door contextuele inhoud via de juiste kanalen aan de juiste mensen te leveren, de inkomsten te verhogen en het behoud van klanten te verbeteren.

Lees Canon's whitepaper om te ontdekken hoe u uw digitale transformatie tot een succes maakt

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe u technologie kunt inzetten om de klantervaring te verbeteren

CONTACT OPNEMEN