In drie stappen automatisering in uw organisatie introduceren

Start nu met het transformeren van uw bedrijfsprocessen

DOWNLOAD HET WHITEPAPER

Een leidraad voor een succesvolle digitale transformatie

53% geeft aan dat het stroomlijnen van processen een belangrijke drijfveer is voor digitale transformatie. Ontdek hoe u efficiëntie kunt verhogen

Download het whitepaper

Winding mountain road lit up brightly

Automatisering van uw bedrijfsprocessen

Voor 53% van de organisaties is het creëren van effectievere, efficiëntere interne processen de belangrijkste drijfveer voor digitale transformatie. Automatisering is een belangrijke tool voor het bereiken van meer efficiëntie. Door het vervangen van traditionele analoge werkstromen hopen organisaties het aantal fouten te verminderen, tijd en geld te besparen, en te zorgen dat saaie herhalende taken worden geminimaliseerd. Zo kunnen medewerkers zich concentreren op meer belonend, klantgericht werk.

De implementatie van automatisering kan een domino-effect hebben op een hele organisatie. Marketeers kunnen zich op klanttevredenheid concentreren en de resultaten gemakkelijker volgen. En op de financiële afdeling kunnen specifieke trends en ontwikkelingen op het gebied van automatisering van robotprocessen, cognitieve gegevensverwerking en Internet of Things (IoT) de beveiliging verbeteren en administratieve fouten verminderen. Maar de implementatie van automatisering is een belangrijk onderdeel van het transformatieproces, en een onderdeel waarin veel bedrijven kunnen vastlopen. Hieronder worden de 3 belangrijkste stappen gedeeld om automatisering in uw bedrijf te introduceren.

Bepaal hoe volwassen uw organisatie is in digitalisering

De mate van digitalisering verschilt per organisatie, dus is het verstandig om langzaam te beginnen. Om te bepalen hoe volwassen uw organisatie is als het gaat om digitalisering moeten een aantal aspecten van een organisatie worden bekeken. De cultuur van het bedrijf, de huidige toepassing van technologie, hoe goed de organisatie is ingericht om e-governance te ondersteunen en hoe goed het gebruikmaakt van klant- en bedrijfsgegevens. Dit geeft aan of uw organisatie een 'scepticus, volger, samenwerker of innovator' is. U kunt uw specifieke automatiseringsdoelstellingen definiëren en een gefaseerde aanpak voor de uitvoering implementeren. Het gaat hierbij om het kiezen van kleine processen waarbij geen menselijke tussenkomst nodig is om te automatiseren (bijvoorbeeld goedkeuring van reiskosten), in plaats van gelijk bedrijfskritische processen aan te pakken. Door dit als een eerste test te gebruiken, kan het potentiële effect en de struikelblokken worden vastgesteld en kunnen mogelijke oplossingen voor problemen worden gevonden.

Man running up some stairs, shot from behind

Betrek alle belanghebbenden in een vroeg stadium

Zodra procesautomatisering op z'n plek begint te vallen, is het belangrijk om de rollen en verantwoordelijkheden van elke belanghebbende betrokken bij het proces vast te stellen. Zorg ervoor dat de neuzen van alle betrokkenen dezelfde kant opstaan, betrek ze direct vanaf een vroeg stadium en zet een transparante hiërarchie op door de proceseigenaar te identificeren om verantwoording af te dwingen. Kies een 'klantgerichte' én organisatiegerichte oplossing waar managers zich comfortabel bij voelen en stem het geautomatiseerde proces af op de bestaande strategie. De strategische afstemming is essentieel en kan een technologische transformatie maken of breken. Voer een brainstormsessie uit om de pijnpunten te begrijpen, zodat iedereen in de organisatie zich belangrijk voelt. Op deze manier wordt het ook gemakkelijk om automatisering te benutten om alle problemen op te lossen.

Investeren in opleiding

Om digitale transformatie tot een succes te maken, is het belangrijk om te investeren in educatie en medewerkers de beginselen bij te brengen van nieuwe platforms, de reden achter de implementatie en het gewenste resultaat. Maar om de gebruikers te laten wennen aan de nieuwe technologie is het essentieel om software te kiezen die intuïtief en gemakkelijk te gebruiken is en zelf leren bevordert.

Business Process Management

Het echte succes van automatisering hangt af van hoe goed het nieuwe platform wordt omarmd en hoe goed gebruikers omgaan met het systeem. Om de efficiëntie van het systeem te verbeteren, moeten de resultaten van de automatisering voor uw organisatie voortdurend worden gepeild. Business Process Management (BPM) is hierbij essentieel. Hiermee meet u voortdurend de effectiviteit van de automatisering en brengt u voortdurend wijzigingen aan om het systeem te optimaliseren.

Het introduceren van automatisering op verschillende niveaus is een belangrijke stap in elke transformatieproces. Hoewel de voordelen duidelijk zijn en het menselijke fouten zal reduceren, is geen enkele technologie voor automatisering feilloos. Voor een optimaal resultaat is de inzet van een aanzienlijke hoeveelheid mankracht en middelen vereist om het proces in goede banen te leiden. Automatisering moet deel uitmaken van het DNA van de organisatie; de initiële uitgaven daarvoor kunnen hoog zijn, maar mits goed uitgevoerd, is het de investering waard.

Pak digitale transformatie uitdagingen aan samen met Canon

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe digitale transformatie uw bedrijfsprocessen kan stroomlijnen


CONTACT OPNEMEN