BUSINESS BYTES

Hoe ziet een 'mobile first'-benadering eruit?

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

Als IT-manager kunt u het zich niet veroorloven om het feit te negeren dat de meerderheid van de consumenten uw merk mobiel beleeft. De statistieken liegen er niet om: er zijn vijf keer zoveel smartphones dan pc's en alleen al in de Verenigde Staten zijn mobiele apparaten zoals smartphones en tablets goed voor 55% van het internetgebruik en pc's slechts voor 45%. Nog overtuigender is het feit dat 70% van de zoekopdrachten die worden gedaan via mobiele apparatuur binnen het uur in actie op websites resulteren (bron: Searchfest 2015).

In het boek 'Mobile First' van Luke Wroblewski stelt de auteur dat we in eerste instantie aandacht moeten besteden aan de mobiele gebruiker. Niet alleen omdat we zo de vruchten van mobiele groei vandaag kunnen plukken, maar ook omdat het ons voorbereidt op de explosieve groei die wordt voorspeld voor de toekomst.

Drie redenen waarom u een denkwijze van 'mobile first' moet aannemen:

1. Een filosofie van 'mobile first' boort huidige groeimarkten aan en bereidt u voor op de toekomst

Wroblewski maakt in zijn boek de interessante vergelijking dat er elke dag 1,45 miljoen smartphones worden geactiveerd terwijl er slechts 317.124 mensen worden geboren. De groei van het aantal smartphones overstijgt dus duidelijk deze van de bevolking. Verder haalt hij het voorbeeld aan van de populaire beoordelingsdienst Yelp: slechts 7% van het totale publiek van de site gebruikt momenteel de mobiele producten van het bedrijf. Maar die 7% – en hier wordt het interessant – is wel verantwoordelijk voor 35% van het totaal aantal zoekopdrachten voor alle Yelp-producten bij elkaar. Ook al bent u nog niet overtuigd van de onmiddellijke waarde voor uw bedrijf op dit moment, dan bereidt een 'mobile first' denkwijze u alsnog doeltreffend voor op de toekomst.

2. Een filosofie van 'mobile first' dwingt u om u te concentreren op wat belangrijk is

Wroblewski identificeerde verschillende beperkingen van mobiele apparaten – zoals de schermgrootte en de prestaties van het apparaat – die de mobiele ervaring van een gebruiker eigenlijk verbeteren. De kleinere schermgrootte van mobiele apparaten dwingt ontwerpers ertoe om irrelevante en onnuttige aspecten weg te laten uit hun ontwerpen. Bedrijven willen maar al te vaak elke beschikbare pixel vullen en zitten dan opgescheept met rommelige sites die slecht te navigeren en te gebruiken zijn.

Het verlies van schermoppervlak noopt ontwerp- en ontwikkelingsteams ertoe om zich bij het ontwikkelen voor een mobiel apparaat creatief te richten op wat echt belangrijk is omdat er voor niet-essentiële elementen gewoonweg geen plaats is.

Wroblewski wijst er terecht op dat een doeltreffende bedrijfsvoering alleen mogelijk is als je je klanten en je activiteiten echt begrijpt. Door eerst voor een mobiel apparaat te ontwerpen, is het noodzakelijk om duidelijkheid en focus te scheppen in uw bedrijfsvisie en communicatiestrategie.

3. Openstaan voor een filosofie van 'mobile first' ontsluit nieuwe capaciteiten

Mensen gebruiken hun mobiele apparaten overal. Dit creëert constant nieuwe kansen op om klanten beter te bedienen. Een voorbeeld bij uitstek hiervan is locatiebepaling. Een mobiel apparaat kan de precieze locatie van een gebruiker nauwkeuriger bepalen dan een pc en zo relevante informatie bezorgen over de specifieke locatie of omgeving.

Simpel gesteld: als u niet openstaat voor een filosofie van 'mobile first' voor online content, loopt u het risico om de boot te missen…