BUSINESS BYTES

Wat komt er na de CDO?

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

De IT-sector is constant in beweging. Concepten worden moeiteloos gehypet en vervolgens neergehaald. Uitdrukkingen die door de industrie worden bedacht, evolueren op natuurlijk wijze met de veranderingen van systemen en diensten. Die evolutie beperkt zich echter niet alleen tot de tools binnen het vakgebied, maar zijn ook van invloed op het IT-leiderschap. Neem nu de rol van de Chief Digital Officer (CDO). Drie of vier jaar geleden een grootse hype. Garner zei dat de CDO “de meest interessante strategische rol van het komende decennium zou worden”. De analisten voorspelden dat 25 procent van de organisaties tegen 2015 een CDO zouden hebben.

Inmiddels zitten we al een flink eind in 2015 en kunnen we ons afvragen in welke mate die voorspelling is uitgekomen? Een redelijk antwoord op deze vraag zou zijn ‘min of meer’. Voorbeelden van CDO’s bij grote bedrijven zijn niet moeilijk te vinden. Voor gerenommeerde organisaties zoals McDonald’s, General Electric en Renault is de aanwezigheid van een CDO een goede zaak gebleken. Deze executives gebruiken technologie en innovatie om de klantervaring een boost te geven. Neem nu Starbucks, dat bekend staat om zijn gebruik van apps in combinatie met succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Daarnaast heeft The Guardian bijvoorbeeld een productteam samengesteld dat de nieuwe mogelijkheden op het gebied van data en analyses gaat verkennen.

Maar ondanks al deze succesverhalen blijft er een knagend vermoeden dat de rol van CDO niet meer dan een voorbeeld van een technologische hype is. Zo stellen CIO’s de betekenis van deze rol openlijk al ter discussie door erop te wijzen dat zijzelf al transformatie in de hand werken door digitale technologie.

Tegenstanders zullen wellicht zeggen dat dergelijke uitspraken gewoon het resultaat zijn van de concurrentiestrijd rond de leiding van IT op een moment waarop CIO’s gevaar lopen om de controle over technologieaankopen te verliezen aan individuele bedrijfsonderdelen. Verder bewijs van de mogelijke teloorgang van de CDO-functie komt echter vanuit de hoek van Forrester Consulting, dat van mening is dat organisaties maar beter geen extra bestuurslid kunnen toevoegen aan de directiekamer. Het onderzoeksbedrijf suggereert dat 2015 het jaar wordt waarin goede CIO’s bewijzen dat de rol van CDO overbodig is.

Voor sommige CIO’s kan de oproep om tot actie over te gaan een lastige taak blijken. Veel IT-managers focussen nog te sterk op operationele problemen. Ze gaan gebukt onder de dagelijkse verantwoordelijkheden van het runnen van een IT-afdeling en kunnen niet zoveel tijd besteden dan ze zouden moeten– misschien zelfs 70 of 80 procent – aan klantgerichte innovatie. CIO’s moeten deze uitdaging echter frontaal aangaan. IT-managers die nalaten te reageren op de opkomst van de CDO, om maar te zwijgen over de opkomst van het hoofd marketing en de datawetenschapper, zullen moeten vaststellen dat ze een reserveonderdeel worden van de directie. Omdat een groot deel van IT tegenwoordig als dienst kan worden ingekocht, wordt de technologieafdeling die de CIO moet beheren alsmaar kleiner.

CIO’s die openstaan voor verandering zullen hun jarenlange ervaring kunnen uitspelen en aantonen hoe de onderneming voordeel kan hebben van nieuwe digitale technologieën. Het is goed mogelijk dat de behoefte aan een CDO zal afnemen naarmate dergelijke projecten tot de normale zakelijke praktijk gaan behoren.

En degene die de digitale agenda het beste kan beheren, is dan wellicht de CIO – uitgerekend de persoon die vreesde dat alle digitale zaken de doodsteek zouden betekenen voor hun rol in de directie.



[Referentiemateriaal]

Gartner over de groei van de rol van de CDO:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

Voorbeelden van bedrijven met CDO’s:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

De opkomst en ondergang van de CDO:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

Forrester over het einde van de CDO:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/