BUSINESS BYTES

Maak gebruik van de kracht van informatie

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 2 minuten leestijd

Door David McCandless

Data-journalist and information designer,

Auteur: David McCandless. David is een Brits datajournalist en information designer. Hij is de oprichter van de visuele blog Information Is Beautiful en de auteur van het boek met diezelfde naam.

Het gebruiken van data om de efficiency op de werkvloer te verbeteren is een bekende praktijk. 'Big data' is een zakelijke mantra geworden en heel wat organisaties zijn op dit relatief simpele concept van gegevensverwerking en informatiebeheer ingesprongen en zijn wereldwijd erkende spelers. Ondanks deze nieuwe aanpak van de bedrijfsvoering waarin data hét centrale element zijn, wordt nog steeds zorgwekkend slordig met informatie omgesprongen.

Als informatie slecht wordt gepresenteerd, kan de boodschap niet of verkeerd overkomen. Standaardvisualisaties van zakelijke gegevens - zoals grafieken en tabellen - worden vaak klakkeloos in rapporten en presentaties opgenomen. Maar ze voegen niet per se waarde toe. Integendeel, ik vind dat ze soms het tegengestelde bereiken.

Informatie is alleen nuttig als het wordt weergegeven op een manier die door beslissers wordt begrepen en waar zij mee aan de slag kunnen. Als gegevens op doeltreffende wijze worden gevisualiseerd, kunnen bedrijven zinvol gebruik maken van cijfers die anders geen of weinig inzicht opleveren. Kortom, met de juiste interpretatie en presentatie kunnen gegevens uw krachtigste hulpmiddel worden. En uw sterkste medestander.

Gegevens kunnen alleen goed worden gevisualiseerd als ze op zichzelf overeind blijven en een duidelijk verhaal vertellen. Plaats iets in de context. Als een rapport over kwartaalinkomsten bijvoorbeeld uitsluitend wordt gepresenteerd als een lijst van xx miljard Euro's, is het alleen maar nuttig als er een context en vergelijkingsmateriaal worden bijgeleverd, bijvoorbeeld de cijfers van het voorgaande jaar, van de concurrentie of van de markt in zijn geheel. Ook is het belangrijk dat de juiste gegevens worden gepresenteerd. Wie probeert het hele verhaal weer te geven door gewoonweg alle beschikbare gegevens in zijn verslag op te nemen, zal falen. Managers moeten in staat zijn gegevens snel aan te boren. Het moet niet nodig zijn dat ze eerst allerlei gefragmenteerde setjes getallen moeten ontcijferen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat informatie die inzicht verschaft de 'brandstof' vormt van een succesvol bedrijf. Als u wilt dat alle delen van uw organisatie met die brandstof worden aangedreven, moet die informatie met al het personeel worden gedeeld.

Uw informatie is veel te belangrijk om terecht te komen in de handen van iemand die niet weet hoe hij het moet beheren, begrijpen of presenteren. Ik vind dat informatie die goed wordt weergegeven, een duidelijker en preciezer beeld schetst dan welke spreadsheet dan ook. Goed ontworpen, informatieve grafieken kunnen communiceren, inspireren en motiveren op een manier die met standaard staaf- en cirkeldiagrammen niet mogelijk is.

Een goede vraag om uzelf te stellen is: wat is de meest efficiënte manier om met uw doelgroep te communiceren en uw boodschap over te brengen?

Mijn blog en boek gaan over 'mooie' informatie en 'mooie' gegevens nuttige tools vormen, wie uw doelgroep ook is. De hoeveelheid informatie die tegenwoordig beschikbaar is, is soms moeilijk hanteerbaar. Het kan heel verleidelijk zijn om er iets te slordig mee om te gaan. Alleen als u uw gegevens verpakt in een beknopt, ‘mooi’ formaat en in de juiste context plaatst, kunt u erop vertrouwen dat uw boodschap komt bovendrijven in de zee aan informatie en u uw punt kunt maken.