BUSINESS BYTES

De kracht van 3D-printen

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

Het potentieel van 3D-printen om de retail- en productiesectoren te transformeren is enorm verstorend en opwindend tegelijk. Hoewel de technologie al dateert van het begin jaren ‘80, waren de relatief recente digitale revolutie en het Internet of Things ervoor nodig om het te commercialiseren zodat het niet langer alleen maar een technologie voor de industriesector is, maar ook voor de consument. Er vindt op grote schaal innovatie plaats; zo werken in sectoren zoals de zorg bedrijven aan het printen van menselijke lichaamsdelen die dure prothesen kunnen vervangen en onderzoekt NASA de mogelijkheden voor het maken van voeding geprint in 3D.

In de detailhandel zijn er ook grote veranderingen op til. Een groot aantal van de vroege ontwikkelingen in de detailhandel werden in gang gezet door gespecialiseerde online aanbieders, maar enkele grote namen in deze sector beginnen bescheiden eerste stappen te zetten, zoals Amazon dat vorig jaar een 3D printing store lanceerde waarin juwelen, speelgoed en andere cadeaus worden aangeboden. Retailers en hun leveranciers staan de laatste jaren onder toenemende druk om op korte termijn individuele producten op maat te leveren. Maatwerk en urgentie zijn echter niet altijd economisch verenigbaar met traditionele productieprocessen die geoptimaliseerd zijn voor grote volumes en een consistente output. Maar 3D-printen – net zoals digitaal printen in het algemeen – verbetert de mogelijkheden om gepersonaliseerde en geautomatiseerde producten samen te brengen. De verkoper kan snel en probleemloos het origineel aanleveren, terwijl de klant deze thuis of in de winkel kan aanpassen.

Dit zal een nieuw tijdperk inluiden van op grote schaal geproduceerde producten die tegelijkertijd individueel zijn. De industrie staat uiteraard nog in de kinderschoenen, maar de volumes zullen toenemen en aanzienlijke waarde en besparingen blijven leveren.

Zullen de retailers en handel er in de toekomst democratische ontwerpprocessen en digitale blauwdrukwinkels bij krijgen? Zal de productie verschuiven van de fabriek naar de winkelvloer – of uiteindelijk zelfs naar huis – zodat miljoenen mensen gewoon een basisontwerp of origineel kunnen nemen en aanpassen aan hun eigen smaak en voorkeuren?

Het lijkt heel waarschijnlijk. En terwijl deze verandering nog niet direct is ingezet, slaan we wel een weg in naar een andere manier van zaken doen – een die een nieuw tijdperk zal inluiden van interessante startups en ondernemingen die snel kunnen schakelen en kunnen innoveren op het ontwerpgebied.

Wat houdt dit verder in voor de winkelstraten en e-commerce winkels zoals Amazon? In de afzienbare toekomst zullen we nog altijd de lokale IKEA en autodealer nodig hebben voor grote producten die hoogstwaarschijnlijk niet eenvoudig thuis te printen zijn. Maar voor winkels die overwegend huishoud-, mode- of andere gewone artikelen verkopen in kleinere hoeveelheden ligt er een geweldige kans om 3D-printen onder de loep te nemen als een manier om zichzelf opnieuw uit te vinden en vooruit te blijven lopen. Dat is misschien nog niets voor de komende tien of twintig jaar. Maar het is wel goed mogelijk dat de detailhandel de volgende eeuw een grootschalige ontwrichting zal ondergaan.