BUSINESS BYTES

Onderwijs in het tijdperk van de ‘klant’

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

Het onderwijs is onherkenbaar veranderd. Leren is veel meer geïndividualiseerd, maar ook veel meer gericht op efficiëntie en samenwerking tussen studenten. Informatietechnologieën zorgen voor een snelle doorstroming van informatie en daarmee de aanzet tot een nieuw leermodel dat minder afhankelijk is van toezicht en klassikaal onderwijs, maar juist meer op maat en flexibeler. De klant, oftewel de student, heeft het steeds meer voor het zeggen.

In de praktijk betekent dit dat de studenten uit een veel ruimer aanbod kunnen kiezen. Met een digitale bibliotheek die altijd gevuld is, is wachten tot een belangrijk document wordt ingeleverd in de bibliotheek er niet meer bij. Een internetverbinding en een webcam volstaan voor studenten om te kunnen samenwerken. Of ze nu aan dezelfde kant van de stad of aan de andere kant van de oceaan zitten, doet er niet meer toe. Studenten gebruiken zelfs mobiele applicaties zoals WhatsApp om samen te werken en te studeren. Hoewel deze slagvaardigheid al best positief klinkt, biedt het gedigitaliseerde onderwijsmodel van de toekomst nog meer voordelen.

Betere kwaliteit

Technologie geeft studenten en docenten naadloze toegang tot informatie en is bepalend voor de veranderende verwachtingen van de studenten. Organisaties die dit tempo van verandering en nieuwe technologieën verwelkomen, zullen vaststellen dat zij een betere service kunnen bieden. Cloud-technologieën en toegang tot realtime-gegevens geeft docenten een totaalbeeld van de studenten en hun vorderingen. In plaats van uit te gaan van het vaak onnauwkeurige en simplistische beeld van jaarlijkse examencijfers, kunnen docenten de studenten tijdens het studeren volgen en zo een goede kijk krijgen op hun sterke en zwakke punten en hoe zij het beste werken. Dit maakt het mogelijk om voor elke student individuele leertrajecten op te stellen die zijn aangepast aan de behoeften.

Optimale processen

Stroomlijning van de administratieve kant van het onderwijs lijkt misschien niet bepaald baanbrekend, maar is wel cruciaal voor de directie die hiermee de uitgaven van hun instelling in balans kan brengen. De juiste investeringen in technologie kunnen systemen voor opslag en archivering, workflowautomatisering, formulierengeneratie, de naleving van wet- en regelgeving en communicatie met studenten en ouders eenvoudiger en efficiënter maken. En hoewel extra uitgaven op korte termijn misschien moeilijk te rechtvaardigen zijn, kan het inzetten van bedrijfsoplossingen voor onderwijsinstellingen om de administratieve processen te optimaliseren op lange termijn fors rendement opleveren.

Mobiele studenten

Het toenemend gebruik van mobiele oplossingen en data streaming en ook de vraag naar constante internetverbinding zet onderwijsinstellingen ertoe aan de IT-infrastructuur te moderniseren en te upgraden. Voor de bedrijfsprocessen moet dit helemaal worden doorgetrokken tot de studentenadministratie – van inschrijving tot afstuderen.

Voor de gebruikers – studenten en medewerkers - verbetert dit de beveiliging en efficiënt beheer van studentengegevens niet alleen hun gebruikservaring, maar verhoogt het ook het gemak waarmee zij van de ene faculteit naar de andere kunnen gaan, van college kunnen veranderen of elders een opleiding kunnen volgen. Cloudtechnologieën bieden hen een ongekende kans om leren los te koppelen van het leslokaal en via andere kanalen zoals sociale media samen te werken met docenten en andere studenten. Volgens een recent onderzoek van marktanalyse- en adviesbureau IDC schakelt 33 procent van leidinggevenden in de onderwijssector in West-Europa al sociale media in als hulpmiddel bij het leren voor hun instellingen en nu maken Massive Open Online Courses (MOOC's) het mogelijk dat iedereen met een internetverbinding toegang krijgt tot onderwijs van topkwaliteit – in vele gevallen zelfs gratis.

Naarmate het onderwijs richting on-demand leren verschuift en steeds meer op samenwerking berust, moeten onderwijsinstellingen beginnen nadenken over hoe zij slagvaardiger en sneller kunnen omgaan met informatie.

Het is duidelijk dat technologie een sleutelrol zal spelen in de toekomst van het onderwijs. Informatiebeheer is van cruciaal belang voor operationele uitmuntendheid in een toenemend technologisch tijdperk waarin instellingen een zo groot mogelijke voorsprong op de concurrentie proberen halen om subsidies of sponsoring te verkrijgen en in contact te blijven met alumni. Ondersteuning op vele gebieden voor academisch onderwijs en studenten – door het stroomlijnen van administratieve functies en het verbeteren van de leeromgeving zelf – biedt vele kansen voor verbeterde efficiëntie; beter onderwijs, minder administratie, betere ervaringen voor studenten.