BUSINESS BYTES

De invloed van 3D-printen op de winkelervaring van de retailklanten van morgen

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

3D-printen heeft echt het potentieel om de retailervaring te transformeren. Het maakt het productieproces flexibeler dan traditionele methoden en biedt een enorm potentieel voor personalisatie – en dit tegen in toenemende mate concurrerende prijzen. Toch dateert 3D-printen eigenlijk al van begin jaren ‘80 van de vorige eeuw. Het haalde Gartner’s Hype Cycle voor opkomende technologieën echter voor het eerst in 2007.

Maar wat begon als een 'trigger voor innovatie' op de Hype Cycle van de analist, groeide al snel uit tot een sterk florerende markt. Volgens Gartner zouden er tegen 2015 98 procent meer 3D-printers geleverd worden en in 2016 zou dat aantal verdubbelen.

Het is moeilijk te zeggen hoe 3D-printen in zijn uiteenlopende vormen de koers van de retail- en klantenervaring in de toekomst zal veranderen. Maar uit opkomende trends blijkt dat er al een fundamentele wijziging aan de gang is waarin de klant meer macht krijgt en de ontwikkeling van de technologie inspeelt op de eisen.

Ten eerste wordt de time-to-market verkort. Dit komt deels door een versnelling van ontwerp- en prototypecycli als gevolg van het 3D-printproces. Maar naarmate dit aan momentum wint, zullen de insteltijden van de fabriek, de gereedschappen voor nieuwe producten en andere hindernissen voor creatie ook langzaamaan gaan verdwijnen.

Ten tweede zal het ‘open ontwerp’ niet meer weg te denken zijn. Gemeenschappen van eindgebruikers zullen in toenemende mate verantwoordelijk worden voor productontwerpen en alle eindgebruikers met de nodige vaardigheden en hulpmiddelen zullen hierover kunnen beschikken. Het gevolg is dat maatwerk steeds normaler zal worden en klanten het gaan verwachten als onderdeel van de productie in het algemeen.

Ten derde is personalisatie niet het enige voordeel voor klanten. 3D-printen zou de aankoopcyclus, die al optimaal is om massaproducten op zo kort mogelijke tijd te leveren, nog verder kunnen inkorten. Zo kunnen items die niet op voorraad zijn en die vroeger tot een maand op zich lieten wachten, meteen ter plekke en ad hoc worden geprint. Bovendien zou het gebruik van 3D-printen thuis de consumenten de mogelijkheid bieden om ontwerpen online te kopen en de producten thuis te printen zodat ze het hele bestelproces kunnen overslaan.

Een aantal bekende retailers begint al te experimenteren met 3D-printen. Zo lanceerde de HEMA al een online 3D-shop waar klanten gepersonaliseerde sieraden en telefoonhoesjes kunnen kopen. Maar dit is slechts het begin. Naarmate 3D-printing zich verder ontwikkelt, zal de consument veel eenvoudiger – en goedkoper – een breder scala aan individuele producten kunnen kopen en zullen bedrijven een veel hogere mate van snelheid, nauwkeurigheid en personalisatie aan kunnen bieden.