BUSINESS BYTES

Hoe kan een bedrijf doeltreffend veranderingen doorvoeren?

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

In de snel veranderende omgeving van vandaag de dag komt een bedrijf dat het tempo van verandering wil afremmen waarschijnlijk in de problemen. Van digitalisering tot mobiliteit, ‘ver-apping’ en de onstuitbare opmars van sociale media... Verandering is onderdeel geworden van onze hedendaagse manier van zakendoen. Sterker nog, bedrijven zouden verandering zelf moeten aangrijpen. Bedrijven die niet constant evolueren, dreigen achterop te raken terwijl hun concurrenten stappen voorwaarts maken.

Maar veranderen is zwaar en breken met gewoontes is moeilijk. Vraag het maar aan iedereen die heeft geprobeerd te stoppen met roken! Hoeveel moeilijker moet het dan wel niet voor een organisatie zijn om te veranderen? Denk alleen al aan het aantal individuele medewerkers en de verschillende afdelingen die moeten veranderen – en dan hebben we het nog niet eens over externe factoren zoals de economie of technologische vooruitgang. Van het herstructureren van teams tot het investeren in groei of het binnenhalen van een nieuwe opdracht – elke organisatorische mijlpaal is een voorbode van verandering. Dus hoe kunnen bedrijven hun eigen evolutionaire processen eenvoudiger maken?

Het lijkt misschien een open deur, maar goed voorbereid zijn is de eerste stap voor organisatorische veranderingen. Met andere woorden: plan met veelzijdigheid in gedachten. Om het juiste soort momentum op te bouwen en zich echt voor te bereiden op een belangrijke verschuiving, moeten bedrijfsleiders de externe omgeving kennen en de eigen capaciteiten op één lijn brengen. Hoe flexibeler een team is, hoe beter voorbereid het zal zijn om factoren aan te kunnen pakken die buiten hun onmiddellijke controle liggen. Succesvol verandermanagement helpt bedrijven om vooruit te gaan met minder weerstand.

Een goede planning heeft nog een ander voordeel: mensen zullen zich voorbereiden op verandering wanneer ze al in een vroeg stadium zicht hebben op – of betrokken zijn bij – de planningsactiviteiten. Zorgen voor commitment van het personeel zal achteraf vruchten afwerpen omdat mensen hun gedrag eerder zullen aanpassen wanneer ze het gevoel hebben bij de besluitvorming te zijn betrokken. Succesvolle veranderingsstrategieën vereisen een diepgaande kennis van de factoren die verandering mogelijk maken en stimuleren. Een holistische roadmap is zowel een goed planningsinstrument als een manier om de vooruitgang te volgen.

Succesvol verandermanagement zorgt dat je alle betrokken partijen aan boord krijgt en verwacht dat ze allemaal meewerken aan het succes van de veranderingen. Dit komt de teambuilding tussen afdelingen ten goede en dat resulteert dan weer in ondersteuning van medewerkers uit de hele organisatie. De volgende stap is het samenstellen van een veranderingsteam dat het veranderingsprogramma zal ontwikkelen en het succes ervan zal waarborgen. Voor een optimale doeltreffendheid moet dit team zijn samengesteld uit mensen uit de hele organisatie en niet beperkt blijven tot een enkel vakgebied binnen de organisatie.

Onderzoek of er bijkomende trainings- of ontwikkelingsmogelijkheden zijn die het proces ondersteunen. Als mensen worden overgeplaatst en nieuwe verantwoordelijkheden krijgen, moeten leidinggevenden overwegen om hen training aan te bieden. Voorzie extra tijd om in overleg met managers en leidinggevenden medewerkers te identificeren die het moeilijk hebben met de verandering. Organiseer een cursus voor nieuwe managers om hen aan te leren hoe ze hun teams door verandering kunnen loodsen. Deze initiatieven kunnen intern gebeuren, via een adviesbureau of met online training.

Zorg er tenslotte voor dat de verandering ook echt plaatsvindt. Veel organisaties starten een veranderingsproces en beginnen het te implementeren, maar verliezen dan aan momentum naarmate andere taken prioriteit krijgen. Maar als u uw IT-infrastructuur, bedrijfsprocessen en de uptime en beveiliging van uw gegevens kunt verbeteren met behulp van verandering en transformatie, dan zal het resultaat van uw organisatie zeker stijgen.

Het is belangrijk om het momentum te houden nadat het aanvankelijke ‘enthousiasme over de verandering’ wegebt. Precies daar gaan veel bedrijven de mist in en bij paradigmaverschuivingen zullen zij die aarzelen vaak aan het kortste eind trekken.