BUSINESS BYTES

Homo Socius: Leeft in het digitale hier en nu

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 5 minuten leestijd

Dit is het laatste deel van dit drieluik over de kennismaking met een nieuw type mens, de Homo Socius. In de twee eerste artikelen las je al eerder over het ontwijkgedrag van de homo socius en merken doen er dus goed aan om verbindend te zijn. In het tweede artikel beschreven we het hyperondernemende karakter van deze nieuwe mens en waarom merken dus open moeten staan voor de creativiteit van de homo socius. In dit laatste deel gaan we in op de hybride wereld waarin de homo socius leeft en zijn verlangen naar controle over tijd en aandacht.


De homo socius beschouwt het gros der marketing als irrelevante spam. Merken hebben hen te veel en te vaak gebombardeerd met inhoudsloze slogans, folders en beloften. Zij gaan op zoek naar manieren om hun tijd en constante contentstroom te controleren op kwaliteit en nemen daarin de regie stevig in handen, waardoor nieuwe gedragingen ontstaat.


Mensen voelen de communicatieklok tikken en gevoelens van contentstress borrelen onder de huid. Ze worden door een overload aan content gedwongen om serieuzer en planmatiger om te gaan met hun brainload. Terug naar simpel. Mensen willen dat  ‘merken hun levens versimpelen’. Men gaat planmatiger op zoek naar de quality time die beschikbaar is voor hunzelf en de mensen die er voor hen toe doen.


De telefoon-app - waarmee je gesprekken voert - is gedaald naar nummer vijf op de lijst van meest gebruikte apps (sms staat nog altijd op één). Liever retweeten we iets op Twitter, scrollen we door newsfeeds of hervatten we een Whatsapp-chat die al een paar weken doormoddert. Snapchat geeft mensen de gelegenheid om foto’s en video’s van hun ervaringen met een beperkte houdbaarheid met vrienden te delen, als blijk van het leven in het digitale hier en nu. Twitter’s video platform, Vine, komt de obsessie met tijd ook tegemoet; slechts zes seconden om content te produceren en te consumeren, dat is prettig als je met haastige spoed door het leven moet. Ook zien we nieuwe communicatiepatronen in het drukke schema van President Obama. Hij zit in z’n spaarzame vrije uurtjes achter Google Hangout om vragen des volks te beantwoorden.


In Nederlands beste koffietent The Village in Utrecht geldt een laptopverbod. Geen gestaar naar laptops en smart devices, maar de beste koffie en tijd voor elkaar.


Ook in de televisiewereld zien we veranderingen. Niet dat er minder tv gekeken wordt, integendeel, maar mensen kijken wel minder naar traditionele televisiekanalen. On-demand diensten zoals YouTube, Netflix en Uitzending Gemist geven mensen controle over hun tijdsbesteding. Soms consumeren zij hapklare brokken, terwijl ze op andere momenten in een marathonsessie een heel seizoen van hun favoriete serie in een keer afvinken, als het maar in hun straatje past.


De on-demand trend verplaatst zich ook naar andere industrieën. In het onderwijs neemt de homo socius de regie stevig in handen. Gratis online cursussen - op verschillende onderwijsniveaus - geven mensen de mogelijkheid om te leren in eigen tempo, en niet volgens het rooster van een onderwijsinstelling. Docenten van Alexander Klöppings Universiteit van Nederland worden herkend op straat. Coursera (de grootste speler op het gebied van gratis, online cursussen) ontving in totaal bijna vijftig miljoen euro aan investeringsgeld om online educatie naar ontwikkelingslanden te brengen.


De homo socius maakt optimaal gebruik van het leven in het digitale hier en nu, duldt minder branded content in het leven en gaat op vernieuwende wijze om met content. Levensstijlen worden steeds vloeibaarder en de homo socius creëert nieuwe patronen om te communiceren.


Strategie


Laat mensen dingen doen op hun eigen wijze, in hun eigen tijd. Biedt ze honderd procent gemak om de merkervaring te creëren die zij willen. We communiceren steeds minder synchroon, dus vraag je af hoe mensen asynchroon met jouw merk kunnen interacteren.


Duik nog dieper in de wereld van segmentatie: vraag je af hoe verschillende mensen in verschillende stemmingen verschillende dingen willen. Luister naar hun eisen. Biedt ze een menukaart aan - van korte snacks tot langdurige, diepe merkervaringen - in plaats van communicatiemiddelen op te dringen.


Wees gul - biedt mensen de tools aan om hun leven simpeler te maken. Laat zien wat je met hun data doet, want in verbinding staan met de connected homo socius levert data op, mits de waarde voor hun groot genoeg is en bovendien duidelijk gecommuniceerd.


Bovenal, probeer de tijd en aandacht van mensen niet te controleren. Wees niet veeleisend. Wees on-demand. Een betere relatie met mensen komt niet alleen voort uit het managen van de customer journey maar uit het bieden van openheid en vrijheid in de manier waarop en wanneer er met je merk geïnteracteerd wordt.


Dit is het laatste artikel van een drieluik over de homo socius en is eerder verschenen in het magazine Marketingtribune 8 naar aanleiding van het PIM trendrapport. Canon is hoofdsponsor van PIM, het Platform Innovatie in Marketing.


Interesse in het hele PIM Trend Rapport 2014? Vraag het nu aan.