BUSINESS BYTES

Homo Socius: Is uw merk te delen?

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 5 minuten leestijd

In deel twee van het drieluik over de homo socius, de delende mens, presenteren we de strategieën die merken kunnen hanteren om nieuwe relaties met hen aan te gaan. In dit tweede deel zoomen we in op het creatieve en ondernemende gedrag van de homo socius en de implicaties voor merken. De boodschap van deze week; merken moeten deelbaar worden.


Business democratiseert. Merken die deelbaar worden, mogen straks de vraag stellen welke toegevoegde waarde de klant voor het creëert.


De dagen waarin consumenten simpelweg consumeerden zijn voorbij. Mensen hebben tegenwoordig onuitputtelijke mogelijkheden om zelf te creëren, gebruiken, remixen, verkopen of een bedrijf te starten. Sociale media zijn katalysatoren van deze verandering. Technologie zorgt voor democratisering en de tools waarmee men nieuwe dingen kan produceren worden steeds simpeler in gebruik.


De homo socius is creatief en ondernemend.


Een groeiende groep mensen maakt deel uit van de deeleconomie. Samen hebben of maken zij dingen en vinden er markten voor zoals op Thuisafgehaald en Airbnb. Taskrabbit heeft zelfs een marktplaats gecreëerd voor heitje- karweitje. Via Tuintje Delen halen we de boer in ons naar boven en via BlaBlaCar verdien je geld door lifters en carpoolers mee te nemen. Op Etsy kunnen handige Harry’s hun nieuwste creaties zo in hun eigen webshop hangen. Op Croqqer kun je huishoudelijke klussen plaatsen en fixen. En op Konnektid kun je in contact komen met mensen waar je echt eens iets van wilt leren, van piano spelen tot tuinieren of boekhouden. De deeleconomie is een ondernemerseconomie.


Daar komt bij dat een iPad en iPhone plugin als Square van iedereen een potentiële ondernemer maakt. YouTube transformeert doodnormale jongens en meisjes naar online celebrities, terwijl Amazon mensen de mogelijkheid biedt om zelf on-demand boeken uit te geven. Eén ding is duidelijk; in dit tijdperk vindt de inventieve geest een weg.


Wat leren we hiervan?


In een wereld waarin iedereen wel iets maakt, verdien je geld door het bieden van een platform waarmee mensen kunnen creëren en verkopen. In ruil voor hun geld en aandacht, verwachten mensen een platform waarin ze hun creativiteit kwijt kunnen, hun ideeën kunnen delen en verkopen. De kansen voor bedrijven zijn talrijk, als zij hun focus maar verleggen. Van verkopen naar faciliteren: geef consumenten kennis, vaardigheden, tools en marktplaatsen. Wees een platform en stel je open om getweakt te worden.


Merken moeten deelbaar worden.


Geef mensen ingrediënten om mee te spelen, in plaats van een vervolmaakt product. Software-ontwikkelaars lanceren beta-versies; een minimal viable versie van een software product. Samen met de gebruikers worden vervolgens dingen verwijderd en toegevoegd. Hoe zou het zijn om je merk zo te beschouwen? Als iets waar nog aan gesleuteld mag worden. Samen. Geef mensen vaardigheden. Kijk naar het succes van hedendaagse YouTube-sterretjes, veel van hen bieden skills aan. Make-up tips en trucs of een how-to cappuccino zetten. Biedt seminars, workshops, trainingen en hackathons aan. Beeld je een gratis online cursus in, rondom je merkbelofte.


De doelgroep creëert toegevoegde waarde voor jouw merk, niet andersom.


Bied mensen een plek om hun spullen te verkopen. Kledingmerk Patagonia biedt mensen in hun nieuwe Resell Outlets een plek om hun oude kloffie te laten repareren en te verkopen, waarbij de winst wordt gedeeld tussen Patagonia en de verkoper. Bied die lege stoel in je kantoor aan, aan een innovatief gassie uit de buurt, zoals Desk Nearby uit de VS doet. Help consumenten om beter met elkaar samen te werken en help ze community’s te bouwen. Zoals de Engelse telecomprovider GifGaf, waar de customer service gerund wordt door klanten. Geef hen de vrijheid om beslissingen te nemen, om samen tot nieuwe ideeën te komen die je merk vooruit helpen. Of deel jouw uitdagingen op websites als InnoCentive of Quirky en laat ‘amateurs’ oplossingen aandragen die jouw marketeers of R&D afdeling nog niet wist te vinden.


Geef mensen nieuwe mogelijkheden om invloed uit te oefenen op je bedrijf. Bovenal, verkoop niet simpelweg aan mensen: ga op zoek naar manieren om een veel grotere rol in hun leven te spelen. Merken die dat doen mogen in de toekomst vragen welke toegevoegde waarde de klant voor hen creëert, in plaats van andersom. En die waarde kan eindeloos zijn. De nieuwe golf aan ideeën die merken ontvangen kunnen elk onderdeel van de value-chain vernieuwen, mits merken zich deelbaar opstellen.


Wordt vervolgd...


In het volgende deel delen we de derde strategie die merken kunnen hanteren in hun zoektocht naar nieuwe relaties met de delende mens.


Dit is het tweede artikel van een drieluik over de homo socius en is eerder verschenen in het magazine Marketingtribune 6, op 25 maart 2014 naar aanleiding van het PIM trendrapport. Canon is hoofdsponsor van PIM, het Platform Innovatie in Marketing. Het derde en laatste artikel kunt u hier lezen.


Interesse in het hele PIM Trend Rapport 2014? Vraag het hier aan.