BUSINESS BYTES

Waarom de ‘hackathon’ de nieuwe brainstorm is

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 2 minuten leestijd

Het woord 'hackathon' zal in het verleden het hogere management vast de stuipen op het lijf gejaagd hebben. Groepjes jonge hackers die samen hun coderingskrachten inzetten, met - afhankelijk van hun stemming - soms goede, soms kwade bedoelingen, leek nooit iets waar de leden van de raad van bestuur achter konden staan.

Maar nu lijken hackathons steeds vaker een geaccepteerd concept. Een hackathon is een bijeenkomst van software- en website-ontwikkelaars om aan gezamenlijke projecten te werken. Facebook is het schoolvoorbeeld van hackathons. Het fenomeen krijgt – zij het langzaamaan – vaste voet aan de grond in het bedrijfsleven. Ook is er een aantal vermeldenswaardige pioniers die heel snel het potentieel aangrijpen.

Zo organiseert Nestlé bijvoorbeeld evenementen waarin teams worden gevraagd om nieuwe marketingideeën en -oplossingen te bedenken, steeds met het doel te bepalen welke boodschappen en beelden goede weerklank vinden op sociale media. Teams volgen de respons op de inhoud alvorens te beslissen welke ze zullen plaatsen om zo een grotere impact te realiseren. Bij de hackathons gaan de CMO- en CIO-teams ook samen rond de tafel zitten om de middelen te evalueren, te testen en te verbeteren. Zo kan het merk niet alleen vaststellen welke middelen het beste werken, maar ze ook afstemmen op de eisen van het bedrijf.

In andere organisaties zijn het weer andere functies die kunnen profiteren van het opzetten van evenementen om gezamenlijke punten van zorg aan te pakken. Het 'probleem' moet met voldoende passie worden toegelicht om de teams ervan te overtuigen dat het oplossen ervan echt nodig is. Dit kan gaan van 'hoe krijgen we één beeld van de klant' of 'welke impact heeft sociale media op ons garantie- of retourbeleid ' tot 'hoe kunnen we de orderverwerkingssystemen van de backoffice één dag inkorten?'

Ook in Nederland is de hackathon geen onbekend fenomeen. Onlangs nodigde een groep vooraanstaande internationale bedrijven van Nederlandse origine, waaronder Ahold, KLM, Philips en Rabobank, ontwikkelaars uit om deel te nemen aan de Dutch Open Hackathon 2014. Het resultaat van 30 uur programmeren was maar liefst 50 nieuwe toepassingen en apps!

Wat het probleem ook is, een hackathon kan een schitterend wapen zijn om toe te voegen aan het arsenaal aan hulpmiddelen van de directie, ter aanvulling op oude favorieten zoals brainstorms etc. Dat komt omdat de ideeën niet alleen worden bedacht, maar ook als kant-en-klare code worden gepresenteerd. En dat maakt ze zo aantrekkelijk. – er zijn niet veel MT-leden die een gebruiksklaar concept zouden afslaan en de voorkeur geven aan een ‘nice to have’- idee dat nog moet worden uitgewerkt.

Deze sessies van intensieve samenwerking zijn ook een frisse wind voor medewerkers die graag buiten hun dagelijkse stramien denken en naar bedrijfsbrede doelstellingen kijken. Ze bieden bedrijven een fantastische kans om afdelingen samen te brengen en innovatieve manieren te vinden om informatie te gebruiken voor het oplossen van bedrijfsproblemen. Het is dan ook niet verrassend dat Codeweek, een initiatief dat aandacht vroeg voor het belang van leren programmeren, zich richtte op jonge developers van 12 tot 25 jaar – de nieuwe generatie.

Hoewel hackathons buiten de digitale startupsector nog een relatief nieuw begrip zijn, blijkt uit voorbeelden van toekomstgerichte bedrijven dat ook grote ondernemingen er baat bij kunnen hebben. Hopelijk betekent dit dat ze alleen maar aan populariteit zullen winnen. Dus, welk probleem wilt u vandaag hacken?