BUSINESS BYTES

De rol van de CIO 2.0 bij vergaande innovatie

  • Gepost 1 jaar geleden
  • 5 minuten leestijd
Ronald Ostendorf

Door Ronald Ostendorf

Customer Marketeer Office, Canon Nederland N.V.

Nederland is Europees koploper wat betreft ICT-investeringen. Er is geen land waar de infrastructuur zo uitgebreid is als in ons land. Breedbandnetwerken zijn onmisbaar voor Nederlandse consumenten. Via onze smartphones versturen we ruim 12MB aan data per dag. Dat biedt perspectief voor innovatie. Perspectief voor vergaande technologische innovatie gericht op de klant. En wel met de CIO in de hoofdrol.


Deze stelling sluit naadloos aan bij de conclusies van het recent verschenen onderzoek van Harvard Business Review. Hierin geeft één derde van de bedrijven aan dat hun ontwikkeling de komende drie jaar volledig gebaseerd is op nieuwe technologie. Deze bedrijven worden in het onderzoek ‘innovation accelerators’ genoemd. Het blijkt dat zij op een nieuwe manier met innovatie omgaan, waarbij een hoofdrol voor de ‘CIO 2.0’ is weggelegd.


Succesvolle technologische innovatie is volgens deze ‘innovation accelerators’ gebaseerd op een aantal belangrijke principes:

  • • Het commitment begint bij de directie, de CEO.
  • • De werkwijze is gestructureerd en geborgd maar laat bureaucratie achterwege en verkies snelheid boven perfectie.
  • • Er is veel ruimte voor verschillende denkwijzen, ervaring en multidisciplinaire samenwerking buiten de bestaande structuren om.
  • • De CIO besteedt aanzienlijk meer tijd aan businessdoelstellingen.
  • • De IT-afdelingen leveren een actieve en productieve bijdrage aan de totale innovatieagenda van de organisatie.
  • • Er wordt niet alleen meer geïnvesteerd in innovatie, maar dit wordt ook beloond.

Een tweede opvallend gegeven in het rapport, is de veranderende positie van technologische innovatie. Respondenten geven aan dat nieuwe technologie zich met name zal richten op de manier waarop zij met hun klanten omgaan. Maar ook dat innovatie hun producten zal veranderen en grote invloed heeft op eindgebruikerprocessen. IT staat dus steeds dichter op de klant.


Hoewel het niet voor ieder bedrijf relevant is om alle pijlers volledig te richten op technologische innovatie en niet ieder bedrijf hier klaar voor is, biedt de Nederlandse markt de ultieme randvoorwaarden om mijlen voor te lopen op de rest van de wereld. De Nederlandse consument voelt zich immers erg comfortabel in de digitale wereld.

Technologische innovatie en bedrijfsdoelstellingen

Belangrijk is om na te gaan welke voordelen vergaande technologische innovatie kan opleveren. Interne efficiency, verbeterde klanttevredenheid? Denk verder dan systemen, software en netwerken. En bepaal welke rol IT hierin kan vervullen. Vanuit onze eigen ervaring en ervaring bij klanten, geven we drie tips om met behulp van technologische innovatie bedrijfsdoelstellingen naar een hoger plan te tillen. Geïnitieerd door IT.


  1. 1. Customer centricity is operational excellence 2.0.
    Veel processen kunnen worden vereenvoudigd door écht te luisteren naar klanten en de wensen van de klant toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturatie- en betalingsprocessen. Veel klanten geven tegenwoordig de voorkeur aan digitale facturen. Bedrijven die overgestapt zijn naar digitale facturering zijn niet alleen 30 procent minder kosten kwijt, ook het proces van factuur tot aan betalingsverwerking is verkort. Er zijn minder afdelingen bij betrokken en het digitale proces is minder foutgevoelig.

  2. 2. Maak optimaal gebruik van bestaande systemen.
    De technische mogelijkheden reiken veelal tot de hemel maar welke software wordt nu echt ten volle benut? Pakketten aanschaffen is één, maar er mee werken is een tweede. Door inzichtelijk te maken welke mogelijkheden de bestaande softwarepakketten bieden, voorkom je als IT-afdeling verspilling. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee maar scheelt ook een hoop getouwtrek bij IT-gerelateerde initiatieven vanuit de business en kan je als IT-specialist de organisatie te allen tijde voorzien van gepast advies.

  3. 3. Creëer ambassadeurs.
    Wanneer inzichtelijk is wat de mogelijkheden zijn van de software die in huis is, is het zaak collega-disciplines te betrekken. Ga met iedere afdeling om tafel, bekijk welke mogelijkheden benut worden en waaraan behoefte is. Door dit geregeld te doen, behoeftes te vervullen en collega’s wegwijs te maken in systemen, creëer je IT-ambassadeurs in de organisatie. Het ten volle benutten van mogelijkheden die ‘jouw’ technologie biedt, maakt collega’s enthousiast; rapportages worden immers beter, processen meer gestroomlijnd en vragen concreter. Slimme invulling van technologische innovatie is een must in Nederland en begint steeds vaker bij IT. Hiermee verandert de positie van IT en de rol van de CIO. Waar IT voorheen vaak ‘achter de schermen’ aan het werk was, draagt nieuwe technologie steeds directer bij aan organisatiedoelstellingen.


Dit artikel is eerder verschenen op computable.nl