BUSINESS BYTES

Een nieuwe rol voor de CIO?

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 1 minuten leestijd

Er zijn mensen die beweren dat de rol van de CIO aan het verdwijnen is. CIO's waren vroeger verantwoordelijk voor het creëren van de IT-strategie en het aansturen van de IT-uitgaven binnen de hele organisatie. Maar nu beginnen werknemers op alle niveau's IT-beslissingen aan te sturen en op te leggen. Bovendien raken andere CXO's steeds meer geïnteresseerd in investeringen in technologie. Een voorbeeld is de CMO die een tool voor de automatisering van marketingcampagnes aanschaft.

Volgens Gartner verschuift de besluitname in alarmerend hoog tempo van directie- naar afdelingsniveau. En Forrester voorspelt: "het percentage IT-projecten dat primair of geheel door IT-afdelingen wordt gerund, zal dalen van 55% in 2009 naar 47% in 2015." Dat is een sterke aanwijzing dat de traditionele rol van de CIO in gevaar is.

Analisten van IDC zeggen dat de rol van de CIO nog altijd belangrijk is en dat CIO's die zich ontwikkelen, naar sterkere leiderschapsfuncties kunnen toegroeien. Die evolutie neemt vele vormen aan, maar een belangrijk element is de verschuiving van een focus op pure technologie naar het promoten van de voordelen van technologie voor het bedrijf. Deze combinatie van technologische expertise en strategisch inzicht kan helpen voorkomen dat de functie van CIO straks tot het verleden behoort.

Neem nu bijvoorbeeld de overload aan informatie. Hoewel 'big data' hét IT-buzzwoord van de afgelopen jaren is, verdrinken veel bedrijven in alle sectoren nog steeds in de gegevens. CIO's moeten deze kans aangrijpen om te laten zien hoe nieuwe ontwikkelingsgebieden, bijvoorbeeld geavanceerde analytische oplossingen, hun bedrijf kunnen helpen de toenemende hoeveelheden informatie het hoofd te bieden.

Wat CIO's kunnen doen om hun capaciteiten werkelijk te optimaliseren, is zorgen dat ze niet alleen de grote en complexe data sets van tegenwoordig aankunnen, maar ook laten zien wat de bredere zakelijke voordelen ervan zijn. CIO's die zichzelf beschouwen als de CIO van de nieuwe generatie waar IDC het over heeft, dienen zich even snel aan te passen en te evolueren als hun onderneming. Dan zullen ze merken dat ze verbeteringen kunnen initiëren en precies kunnen laten zien hoe effectief informatiebeheer kan zijn in het stroomlijnen van werkstromen. Met als resultaat dat er in het hele bedrijf efficiënter en uiteindelijk dus ook productiever kan worden gewerkt.