Sociale betrokkenheid

Canon Vrijwilligersdagen

Alle medewerkers van Canon Nederland krijgen één dag per jaar vrij om deel te nemen aan een van de speciaal georganiseerde Canon Vrijwilligersdagen. In 2015 zetten Canon vrijwilligers zich in als begeleiders bij activiteiten van de Zonnebloem, als klussers bij diverse zorgboerderijen en als schoonmakers van het strand in Zandvoort. Ook zijn onze vrijwilligers nauw betrokken geweest bij de fondsenwervingsactie van Stichting Daniel den Hoed, die het kankeronderzoek in het Erasmus MC Kanker Instituut ondersteunt. Canon heeft op verschillende manieren bijgedragen aan deze campagne, met name ter ondersteuning van een scholenactie waarbij Canon onder andere het printen van bouwplaten en campagneposters verzorgde, evenals de fotografie.

Canon Care Programma

Canon Nederland beschikt over een speciaal programma ter ondersteuning van medewerkers die betrokken zijn bij sociaal maatschappelijke initiatieven: het Canon Care Programma. Een speciale commissie neemt de aanvragen in ontvangst en bepaalt aan de hand van vastgestelde criteria of het verzoek kan worden ingewilligd. In 2015 leverden diverse collega’s een sportieve prestatie zoals de beklimming van de Alpe D’Huez en de Mont Ventoux om geld in te zamelen voor kankerbestrijding en een zwemtocht in de Amsterdamse grachten ten behoeve van de stichting ALS.

Sustainability week

Elk jaar organiseert Canon Nederland een Sustainability Week om het onderwerp duurzaamheid extra onder de aandacht te brengen bij de eigen medewerkers. Ook in 2015 werden er weer diverse activiteiten georganiseerd. Zo was er een bewustwordingsquiz, een gezondheidsscan en een yoga sessie voor de medewerkers. Ook werden er diverse webinars georganiseerd over Canon & Duurzaamheid. En een kunstenaar maakte een kunstobject van gebruikte koffiebekertjes

Canon Vitaliteitsessies

Canon biedt haar medewerkers de mogelijkheid mee te doen aan de Canon vitaliteitsessies, in de vorm van een meditatiecursus- en hardloopclinic.
De opbrengst hiervan gaat naar een goed doel. Zo is er geschonken aan Stichting Bio en aan een Vluchtelingenproject. Onze organisatie hecht veel waarde aan gezonde en vitale medewerkers en onderzoekt of deze activiteiten tot een vast programma kunnen uitgroeien. In mei 2015 deden 38 medewerkers mee aan de Vestingloop in Den Bosch. Zij haalden hiermee 2.500 euro op voor het goede doel, namelijk de wederopbouw na de aardbevingen in Nepal.

Speelgoedinzameling

Een jaarlijks terugkerend initiatief binnen onze organisatie is de inzameling van speelgoed vlak voor de feestdagen, ten bate van Toys4U, een organisatie die speelgoedbanken beheert. Hier kunnen gezinnen met een inkomen onder de armoedegrens speelgoed ophalen. Dit initiatief is in 2012 ontstaan. In 2015 zijn er maar liefst drie volle palletboxen opgehaald.

Moving Images

Jongeren een kans geven zich te ontwikkelen in de creatieve industrie is één van de pijlers van het nieuwe duurzaamheidsprogramma dat begin 2015 is gelanceerd onder de naam ‘Moving Images’. Onder leiding van de professionele fotografen Rutger Geerling en Bart Heemskerk, alsmede het vaste camerateam van Nicky Romero, gingen jongeren op pad tijdens Amsterdam Dance Event (ADE). Er waren twee fototeams en één videoteam in touw; één fototeam struinde overdag door de straten van Amsterdam op zoek naar beeldende verhalen. 


In de avond kregen de jongeren van het videoteam en het tweede fototeam de kans om op het ADE Protocol feest zowel backstage, on-stage als in de zaal beelden vast te leggen van Nicky Romero, Gregor Salto, Armin van Buren en andere DJ's. De jongeren gingen helemaal op in hun rol en transformeerden zichzelf tot ware professionals! Je zag de euforie op hun gezichten als het gelukt was om on-stage het juiste shot te maken. Op de laatste dag van 'Moving Images' presenteerden de deelnemers hun materiaal aan de coaches en aan elkaar. Prachtige beelden waren vastgelegd, maar nog belangrijker was dat de jongeren een kans hadden gekregen, die ze normaal gesproken niet zo snel krijgen. Hierdoor zijn hun portfolio, kennis, ervaring en netwerk gegroeid. We verwachten in de komende jaren nóg meer jongeren te bereiken via 'Moving Images'.