Canon Infoblad

Bedrijfsgeschiedenis

• Canon Inc. is opgericht in 1937. Canon Europe is twintig jaar later opgericht in 1957

• Bij Canon Inc. werken wereldwijd circa 194.000 mensen. Bij Canon Europe werken meer dan 17.000 mensen in 20 landelijke vestigingen in het EMEA-gebied

• De geconsolideerde netto-omzet van Canon voor Canon Inc. over het belastingjaar 2013 was JPY 3731,4 miljard (USD 35,5 miljard of EUR 25,7 miljard). Bedragen zijn alleen voor het gemak van de lezer omgerekend naar dollars en euro’s. Hierbij is voor het vierde kwartaal van belastingjaar 2013 de wisselkoers van JPY 105 = USD 1 en JPY 145 = EUR 1 gebruikt. Dit was de wisselkoers op de valutabeurs van Tokio op 30 december 2013

• Canon Inc. is in het belastingjaar 2013 winstgevend gebleven met netto-inkomsten van JPY 230,5 miljard (USD 2,2 miljard of EUR 1,6 miljard)

• Canon Europe levert ongeveer een derde van de wereldwijde omzet van het bedrijf en verkoopt producten aan klanten in meer dan 116 landen en regio’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika

• Canon’s eerste Europese productiefaciliteit, Canon Giessen GmbH, werd opgericht in Duitsland in 1972

• De bedrijfsfilosofie van Canon kan worden samengevat door het woord Kyosei, hetgeen zoveel betekent als 'samen leven en werken voor het algemeen belang'

Merk

• De merkbelofte van Canon is mensen te helpen de kracht van het beeld te realiseren

• De Europese slogan, You Can, werd in 2002 gelanceerd en is bedacht om klanten te inspireren en te motiveren om de kracht van het beeld te realiseren

• Canon staat op de 35e plaats van ’s werelds beste 100 merken volgens een enquête van Interbrand in 2013

• Canon is tevens al dertien jaar op rij benoemd tot Reader's Digest's betrouwbaarste cameramerk in Europa

• Canon behaalde de 5e plaats in de Fortune-lijst met ’s werelds meest bewonderde bedrijven 2012 (categorie ‘Computers’).

Duurzaamheid

Canon's inzet voor duurzaamheid heeft drie speerpunten: bedrijfsvoering, milieu en maatschappij.

• Bedrijfsvoering

• Canon zoekt naar mogelijkheden om klanten te helpen hun zakelijke efficiëntie te verbeteren, succesvoller te worden en hun effect op het milieu te reduceren, door diensten en oplossingen te bieden die tegemoetkomen aan hun zakelijke behoeften

• Canon laat het bedrijf op een verantwoorde manier groeien door een bredere economische groei te stimuleren, eerlijk te handelen en alle regelgeving en normen na te leven

• Milieu

• Canon is wereldwijd gecertificeerd volgens de ISO 14001, de internationale standaard voor milieumanagementsystemen; 191 vestigingen in 25 landen in EMEA zijn gecertificeerd. Bij audits in 2012 en 2013 in de EMEA-landen zijn er bij Canon geen non-conformiteiten geregistreerd

• Canon reduceert de gevolgen voor het milieu. Zo zorgt Canon voor een minimale vraag naar nieuwe natuurlijke hulpbronnen gedurende de gehele levenscyclus van een product en bij al Canon's activiteiten

• Canon heeft voor het eerst voor heel EMEA de volgende milieudoelstellingen opgezet:

• Onze ecologische voetafdruk in EMEA 15% verminderen tegenover omzet in 2020 (in vergelijking met de gezamenlijke basislijn van Canon & Océ in 2010)

• 52% van het afval recyclen op EMEA-kantoren in 2014

• 85% van het afval recyclen in EMEA-magazijnen van Canon in 2014

• De verkoop van gecertificeerd papier en gerecycled papier vergroten tot 75% van de papieromzet in 2014

• De koolstofefficiëntie van ons transport met 2% verbeteren in 2013 tegenover de netto-omzet van 2012

• Canon-producten zijn zeer energiezuinig. Veel producten komen in aanmerking voor het EU ENERGY STAR® -programma

• Canon is in 1990 als eerste ter wereld begonnen met een recycleprogramma voor tonercartridges

• Canon traint alle werknemers en aannemers in milieubewustzijn

• Canon heeft een vrijwillig EU-convenant (VA) ondertekend ter verbetering van de milieuprestaties van beeldverwerkingsapparatuur, met toezeggingen op het gebied van energie- en papiervermindering en de verwerking van consumables na het einde van de gebruiksduur. De VA is in 2013 door de Europese Commissie bekrachtigd als equivalent van een bindende verordening
  • Maatschappij

• Canon ondersteunt werknemers door duidelijk te verwoorden wat er van ze wordt verwacht, hun prestaties te beoordelen, talenten te ontwikkelen en carrièremogelijkheden binnen het bedrijf te stimuleren

• Canon werkt sinds 1998 samen met het WNF en steunt daarbij projecten op de Noordpool. Met beeldmateriaal wordt aandacht gevraagd voor milieuvraagstukken en klimaatverandering (meer informatie onder Canon en sponsoring)

Technologie en innovatie

• In de beeldverwerkingsengines van Canon wordt een reeks technologieën geïntegreerd die in de loop der tijd zijn ontwikkeld. Deze ontwikkelingen vormen de kerntechnologieën in alle huidige producten van Canon:

• Image Capture-engine: hoge resolutie en hoge beeldkwaliteit voor objectief-, sensor- en beeldverwerkingstechnologieën

• Elektrofotografie-engine: elektrofotografietechnologie vormt de kern van laserprinters en kopieerapparaten die als beste ter wereld zijn bekroond

• Inkjet-engine: met de mogelijkheid om microscopisch kleine inktdruppeltjes van slechts een picoliter (een biljoenste van een liter) uit te stoten, waardoor zelfs de productie van DNA-chips mogelijk wordt

• Fotolithografie-engine: de belichtingstechnologie met halfgeleiders van Canon integreert de ultieme optische en ultraprecisie-positioneringstechnologieën

• Beeldschermengine: flat screen-beeldschermtechnologie van de volgende generatie biedt beelden van hoge kwaliteit op een groot beeldscherm met laag energieverbruik

• Canon behoudt zijn positie als voornaamste producent van DSLR's

• Canon was de uitvinder van de Bubble Jet-methode voor inkjetprinters en introduceerde het eerste kopieerapparaat in de branche met een cartridge; de FC-1.

Sponsoring

• De huidige sponsorportfolio van Canon Europe omvat een breed scala sociale, culturele en sportieve gebieden waaronder:

• Officiële sponsor van de modeweek en het modeweekend in Londen; hoofdsponsor van de modeweek in Milaan en Parijs

• Officiële Imaging-partner van de Britse Fashion Council

• Officiële leverancier van beeldbewerkingsoplossingen voor de Ryder Cup 2014

• Hoofdsponsor van de Berlinale Talent Campus

• Wereldwijde partner van World Press Photo

• Visa Pour L’Image: festival voor fotojournalistiek

• Zakelijk sponsor van het London Symphony Orchestra

• Conservation Imaging-partner van het WNF

• Officiële partner van de IAAF wereldkampioenschappen*

• ISU World Junior Figure Skating Championships 2013, en de ISU World Figure Skating Championships 2013*

• Canon Pro Golf Series

*CINC-sponsoring

Onderzoek en ontwikkeling

• In het belastingjaar 2013 heeft het bedrijf JPY 306,3 miljard geïnvesteerd in R&D, hetgeen meer dan 8% van de omzet vertegenwoordigt

• In 2013 werden aan het bedrijf 3.825 patenten* toegekend in de Verenigde Staten, waarmee het derde van alle bedrijven werd

• Canon staat al 28 jaar onafgebroken in de top 5 van ontvangers van Amerikaanse patenten

*Bron: U.S. Patent and Trademark Office (Bureau voor patenten en handelsmerken in VS); berekeningen gebaseerd op bekendmakingen van weektotalen.