Canon Infoblad

Bedrijfsgeschiedenis

• Canon Inc. is opgericht in 1937. Canon Europe is twintig jaar later opgericht in 1957
  • Bij Canon Inc. werken wereldwijd circa 194.000 mensen. Bij Canon Europe werken meer dan 17.000 mensen in 20 landelijke vestigingen in het EMEA-gebied
  • De geconsolideerde netto-omzet van Canon voor Canon Inc. over het tweede kwartaal van het belastingjaar 2014 was JPY 926,8 miljard (USD 9,2 miljard of EUR 6,7 miljard).
  • Bedragen zijn alleen voor het gemak van de lezer omgerekend naar dollars en euro’s. Hierbij is voor het tweede kwartaal van belastingjaar 2014 de wisselkoers van JPY 101 = USD 1 en JPY 138 = EUR 1 gebruikt. Dit was de wisselkoers op de valutabeurs van Tokio op 30 juni 2014.
  • Canon Inc. bleef winstgevend in het tweede kwartaal van het belastingjaar 2014 met netto-inkomsten van JPY 80,8 miljard (USD 800,5 miljoen of EUR 585 miljoen).
  • Canon Europe levert ongeveer een derde van de wereldwijde omzet van het bedrijf en verkoopt producten aan klanten in meer dan 116 landen en regio’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika
  • Canon’s eerste Europese productiefaciliteit, Canon Giessen GmbH, werd opgericht in Duitsland in 1972
  • De bedrijfsfilosofie van Canon kan worden samengevat door het woord Kyosei, hetgeen zoveel betekent als 'samen leven en werken voor het algemeen belang'

Merk

• De merkbelofte van Canon is mensen te helpen de kracht van het beeld te realiseren
  • De Europese slogan, You Can, werd gelanceerd in 2002 en is bedacht om klanten te inspireren en te motiveren om de kracht van het beeld te realiseren
  • Canon staat op de 35e plaats van ’s werelds beste 100 merken volgens de enquête van Interbrand in 2013 en op de 26e plaats volgens de enquête van 's werelds beste merken van Interbrand in 2014
  • Canon is tevens al veertien jaar op rij benoemd tot Reader's Digest's meest betrouwbare cameramerk in Europa
  • Canon behaalde de zesde plaats in de Industry-lijst van Fortune met 's werelds meest bewonderde bedrijven 2014 (categorie ‘Computers’)

Duurzaamheid

Canon's inzet voor duurzaamheid heeft drie speerpunten: bedrijfsvoering, milieu en maatschappij. Canon EMEA tekende in januari 2014 het United Nations Global Compact (UNGC) ten teken van de voortdurende inzet voor mensenrechten, werkomstandigheden, het milieu en anti-corruptie en om deze inzet te formaliseren.

• Bedrijfsvoering
    • Canon zoekt naar mogelijkheden om klanten te helpen hun zakelijke efficiëntie te verbeteren, ontwikkelen en succesvoller te worden en hun effect op het milieu te reduceren, door diensten en oplossingen te bieden die tegemoetkomen aan hun zakelijke behoeften
    • Canon laat het bedrijf op een verantwoorde manier groeien door een bredere economische groei te stimuleren, eerlijk te handelen en alle regelgeving en normen na te leven
    • Alle werknemers worden geacht zich te houden aan de gedragscode van Canon Group, waarin zaken als maatregelen tegen ongepast gedrag, regels met betrekking tot eerlijke concurrentie en bedrijfsethiek worden behandeld
  • Milieu
  • Canon vermindert de gevolgen voor het milieu van zowel haar producten gedurende de hele levensduur, van ontwerp tot het eind van de levensduur, als de eigen activiteiten
  • Canon is wereldwijd gecertificeerd volgens de ISO 14001, de internationale standaard voor milieumanagementsystemen; 191 vestigingen in 25 landen in EMEA zijn gecertificeerd. Sinds 2012 zijn er bij Canon tijdens audits in de EMEA-landen geen non-conformiteiten geregistreerd
  • De vooruitgang in 2013 ten opzichte van Canon’s milieudoestellingen in de EMEA-landen is als volgt:
    • Verminderen van de ecologische voetafdruk in de EMEA-landen met 15% tegenover omzet in 2020*: -7% ten opzichte van 2010
    • Recyclen van 52% van al het afval afkomstig van EMEA-kantoren in 2014*: 50% bereikt in 2013
    • Recyclen van 85% van het afval in EMEA-magazijnen van Canon in 2014*. 83% bereikt in 2013
    • Groei van de hoeveelheid gecertificeerd en gerecycled papier tot 75% van papieromzet in 2014*: 86% bereikt in 2013
    • Verbeteren van de koolstofefficiëntie tot 2% ten opzichte van de netto-omzet in 2012: doelstelling niet bereikt (vanwege wijzigingen in de verhouding van verscheepte productcategorieën en hoeveelheden, in combinatie met bijbehorende lonen) vergeleken met de gecombineerde baseline voor Canon & Océ in 2010
  • Canon-producten zijn zeer energiezuinig. Veel producten komen in aanmerking voor het EU ENERGY STAR® -programma
  • Canon is in 1990 als eerste ter wereld begonnen met een recycleprogramma voor lasertonercartridges In Europa zijn recyclingprogramma's actief voor zowel laser- als inkjetcartridges
  • Canon heeft een vrijwillig EU-convenant (VA) ondertekend ter verbetering van de milieuprestaties van beeldverwerkingsapparatuur, met toezeggingen op het gebied van energie- en papiervermindering en de verwerking van consumables na het einde van de gebruiksduur. De VA is in 2013 door de Europese Commissie bekrachtigd als equivalent van een bindende verordening
  • Maatschappij
    • Canon is ervan overtuigd dat een duurzaam bedrijf communiceert met de gemeenschappen waarin het actief is door bredere economische groei te ondersteunen en de belangen van de gemeenschap te integreren met oog voor het milieu. Canon levert een positieve bijdrage aan de maatschappij door te communiceren met gemeenschappen en aandeelhouders waar we mee in contact komen en door ethische verplichtingen na te komen.
    • Canon ondersteunt werknemers door duidelijk te verwoorden wat er van ze wordt verwacht, hun prestaties te beoordelen, talenten te ontwikkelen en carrièremogelijkheden binnen het bedrijf te stimuleren.

Technologie en innovatie

• In de beeldverwerkingsengines van Canon wordt een reeks technologieën geïntegreerd die in de loop der tijd zijn ontwikkeld. Deze ontwikkelingen vormen de kerntechnologieën in alle huidige producten van Canon:
    • Image Capture-engine – hoge resolutie en hoge beeldkwaliteit voor objectief-, sensor- en beeldverwerkingstechnologieën
    • Elektrofotografie-engine – elektrofotografietechnologie vormt de kern van laserprinters en kopieerapparaten die als beste ter wereld zijn bekroond
    • Inkjet-engine: met de mogelijkheid om microscopisch kleine inktdruppeltjes van slechts een picoliter (een biljoenste van een liter) uit te stoten, waardoor zelfs de productie van DNA-chips mogelijk wordt
    • Fotolithografie-engine – de belichtingstechnologie met Canon-halfgeleiders integreert de ultieme optische en ultraprecisie-positioneringstechnologieën
    • Beeldschermengine – flat screen-beeldschermtechnologie van de volgende generatie biedt beelden van hoge kwaliteit op een groot beeldscherm met laag energieverbruik
  • Canon behoudt zijn positie als voornaamste producent van DSLR's
  • Canon was de uitvinder van de Bubble Jet-methode voor inkjetprinters en introduceerde het eerste kopieerapparaat in de branche met een cartridge; de FC-1.

Sponsoring

• De portfolio met sponsoringactiviteiten van Canon Europe omvat uiteenlopende initiatieven op sociaal en cultureel gebied en in de sportwereld, waaronder (maar niet beperkt tot):
    • Officiële sponsor van de modeweek en het modeweekend in Londen; hoofdsponsor van de modeweek in Milaan en Parijs
    • Officiële Imaging-partner van de Britse Fashion Council
    • Officiële leverancier van beeldbewerkingsoplossingen voor de Ryder Cup 2014
    • Hoofdsponsor van de Berlinale Talent Campus
    • Wereldwijde partner van World Press Photo
    • Visa Pour L’Image: festival voor fotojournalistiek
    • Zakelijk sponsor van het London Symphony Orchestra
    • Officiële partner van de IAAF wereldkampioenschappen*
    • ISU World Junior Figure Skating Championships 2013, en de ISU World Figure Skating Championships 2013*
    • Canon Pro Golf Series
    • *CINC-sponsoring

Onderzoek en ontwikkeling

• In het belastingjaar 2013 heeft het bedrijf JPY 306,3 miljard geïnvesteerd in R&D, hetgeen meer dan 8% van de omzet vertegenwoordigt
  • In 2013 werden aan het bedrijf 3.825 patenten* toegekend in de Verenigde Staten, waarmee Canon derde werd van alle bedrijven
  • Canon staat al 28 jaar onafgebroken in de top 5 van ontvangers van Amerikaanse patenten

*Bron: U.S. Patent and Trademark Office (Bureau voor patenten en handelsmerken in VS); berekeningen gebaseerd op bekendmakingen van weektotalen.

Download het Canon fact sheet [PDF, 171 KB]
Voor de pers