Canon Europe opent nieuwe West-Europese Distribution Campus in Rotterdam

Amstelveen, 11 februari 2015 - Canon Europe - wereldwijd marktleider in imaging solutions - heeft vandaag de opening bekendgemaakt van haar nieuwe Europese Distribution Campus voor West-Europa in Rotterdam. Met deze nieuwe locatie, een strategische hub in het supply chain-netwerk, geeft Canon invulling aan haar doelstelling de in Nederland gevestigde centrale warehouse-activiteiten voor West-Europa te consolideren. Dit maakt het mogelijk de efficiency te optimaliseren en op nieuwe behoeften in de markt te anticiperen.

Opens Wester European Distribution Campus
FOTO: V.l.n.r.  dhr. Hideo Hanaoka, Director & Managing Officer Nippon Express Co.,Ltd., dhr. Takashi Takeya, Senior General Manager, Global Logistics Management Center Canon Inc., dhr. Ahmed Aboutaleb, Burgemeester van Rotterdam, dhr. Rokus van Iperen, President & CEO of Canon Europe, Middle East and Africa, Zijne Excellentie dhr. Masaru Tsuji, de Japanse Ambassadeur voor Nederland, dhr. Yuji Kobuchi, Managing Director Nippon Express Europe GmbH verrichten de officiële openingsceremonie Kagami Biraki in de nieuwe West Europese Distributie Campus in Rotterdam. Dit is een traditionele Japanese ceremonie om iets te vieren waarin de deksel van een sake vat (kagami) wordt opengebroken (biraki) met een houten hamer. Kagami biraki staat voor een opening in harmonie en voorspoed.

De nieuwe West-Europese Distribution Campus (EDC) bestaat uit twee gebouwen: een nieuw, speciaal gebouwd state-of-the-art magazijn van 70.000 m2 op de Maasvlakte van Rotterdam en aangrenzend het bestaande magazijn van Canon. De complete campus is Canon’s grootste distributiecentrum ter wereld, met in totaal 114.000 m2 aan opslagruimte.

Na een uitgebreide strategische analyse van het supply chain-netwerk van Canon EMEA en met het oog op de wereldwijde transitie van haar internationale logistieke transporten van lucht- naar zeevracht, viel de keuze op Rotterdam als meest geschikte locatie. De nieuwe West-EDC consolideert en integreert de logistieke operaties van Canon die eerder werden uitgevoerd in de magazijnen in Amstelveen en Schiphol-Rijk. De campus zal fungeren als een belangrijke regionale hub en een grote rol spelen in de logistieke activiteiten van Canon. De nieuwe EDC verwerkt ongeveer 50 procent van de producten die naar klanten in EMEA worden verzonden.

De nieuwe locatie is uitgerust met de modernste technologieën en systemen, waaronder Canon-printers en -software oplossingen. De beveiliging van het gebouw bestaat uit Canon-netwerkcamera’s en -software voor netwerkvideobewaking van Milestone Systems. Het in Denemarken gevestigde Milestone Systems sloot zich kort geleden aan bij de groep van Canon-vestigingen in EMEA.

Nippon Express, een langjarige partner van Canon, is de logistieke service provider van de nieuwe centrale warehouse-organisatie. Nippon Express was ook verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe magazijn in Rotterdam voor Canon. Bij de bouw is rekening gehouden met strenge milieunormen. Canon en Nippon Express werkten samen om erop toe te zien dat het gehele project duurzaam werd uitgevoerd: van ontwerp en bouw tot de toekomstige exploitatie van de locatie, inclusief verpakkingsinnovatie, hergebruik van afval en groen inkoopbeleid.