Maximale klanttevredenheid centraal op Canon #inbeeld event Marketing en Communicatie

Den Bosch, 4 oktober 2013 – Hoe kunnen bedrijven onder hun klanten ambassadeurs creëren en welke rol speelt communicatie hierbij? Deze en andere belangrijke thema’s kwamen aan bod tijdens het #inbeeld event ‘Marketing en Communicatie - Goed gecommuniceerd inspireert!’ dat gisteren bij Canon op het programma stond. Professionals in marketing en communicatie gingen in discussie over het belang van communicatie in alledaagse processen, één-op-één communicatie en de digitalisering van communicatie. Ook presenteerde Coosto de uitkomsten van een onderzoek naar het gebruik van webcare in het bedrijfsleven.

De klant heeft het voor het zeggen en bepaalt hoe en wanneer hij informatie wil ontvangen en verwacht communicatie ‘op maat’. Bovendien voorziet de consument organisaties gevraagd en ongevraagd van feedback over zijn ervaringen met producten en diensten. Alleen door in te zetten op klanttevredenheid en loyaliteit kunnen bedrijven klanten werven, behouden en klantrelaties versterken. Tijdens het event kwam naar voren dat het motto ‘Selling without Selling’ belangrijk is om dit te realiseren: het draait om de persoon achter de klant en niet om het product. Dit betekent dat bedrijven zich moeten verdiepen in hun klanten, tot in het kleinste detail. Zij staan voor de uitdaging klanten tevreden te houden en hun branding te versterken door op een nieuwe aansprekende manier over producten te communiceren. Een goed voorbeeld zijn filmpjes of ‘tutorials’ over een herkenbare situatie van (potentiële) klanten, waarin het product een rol kan spelen. Voor veel organisaties betekent dit dat zij hun strategie moeten aanpassen, omdat traditionele marketing niet langer toereikend is.

Nieuwe uitdagingen maken marketing complexer
Tijdens het event kwamen vooraanstaande sprekers aan het woord, onder wie Steven van Belleghem - opinieleider op het gebied van social media, conversatie en digitale marketing - Pieter Zwart - oprichter van van Coolblue, de grootste online verkoper van consumentenelektronica in de Benelux - en Arne Keuning, Implementatiemanager Social Media bij TUI Nederland, marktleider in de Nederlandse reisbranche. De bezoekers waren getuige van een aantal boeiende betogen over belangrijke ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie en kregen aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Tijdens een levendig debat over prikkelende stellingen bleek dat marketingcommunicatie steeds complexer is en professionals verschillend denken over hoe ze met deze uitdagingen moeten omgaan. Daarbij werd de kosten-baten afweging bij de verschillende communicatiemiddelen veelvuldig aangedragen door de aanwezige professionals.

Hubert van Dongen - Marketing Director B2B van Canon Nederland - kijkt terug op een interessante en succesvolle middag. “Het was de eerste keer dat we zo’n groot evenement organiseerden voor marketing- en communicatiemanagers, een belangrijke doelgroep voor Canon”, vertelt hij. “Door de toenemende transparantie, de opkomst van social media en de toegankelijkheid van informatie kunnen klanten in één oogopslag zien of ze met een ‘goed’ bedrijf, product of dienst te maken hebben. Klantcommunicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Canon verbetert de prestaties van de marketing- en communicatieorganisatie door het optimaliseren van communicatie- en informatiestromen. Door het leveren van oplossingen en diensten stellen wij bedrijven in staat ‘op maat’, persoonlijk en onderscheidend te communiceren. Tijdens #inbeeld hebben wij dit zelf toegepast bij de complete communicatie rondom het event door een persoonlijke, chross-channel benadering.

Webcare in opkomst bij Nederlandse bedrijven
Tijdens het event zijn de uitkomsten gepresenteerd van een onderzoek naar het gebruik van webcare onder de Top-100 van adverteerders in Nederland, uitgevoerd door Coosto, met Canon als mediapartner. Coosto - gespecialiseerd in het monitoren van social media en webcare en met ruim 250 opdrachtgevers marktleider in Nederland - brengt hierin in kaart in hoeverre webcare in het Nederlandse bedrijfsleven is ingeburgerd en toont welke partijen op verschillende onderdelen het beste scoren. De Nederlandse Spoorwegen scoren niet alleen het hoogst als de organisatie die haar klantenservice op Twitter qua snelheid het best heeft ingericht, ook gooit zij de hoogste ogen in de Top-5 van organisaties die de meeste tweets met complimenten (6.058) hebben ontvangen. Vandaar dat zij ook de winnaar zijn gewonnen van het Webcare onderzoek editie 2013.

Onder de noemer #inbeeld is het hoofdkantoor van Canon één maand lang het decor van een reeks inspirerende evenementen waarbij tal van toonaangevende gastsprekers hun visie geven over relevante marktontwikkelingen. #inbeeld staat nog tot en met 11 oktober op het programma. Kijk op www.canon.nl/inbeeld voor meer informatie over de resterende themadagen.

De resultaten van het ‘Kwantitatief Webcare Onderzoek 2013’ kunnen worden geraadpleegd op: http://blog.coosto.nl/2013/10/kwo13

spacer
					image
Persberichten
Corporate Nieuws
Business Solutions Nieuws
Consumenten Nieuws
Canon Inc. Nieuws
Informatie
Persinformatie
Afbeeldingenbibliotheek
Actuele Feeds
Consumer Imaging News
Business Imaging News
Corporate News