Kwanon: eerste camera van Canon bestaat 80 jaar.

Londen, 2 september 2014 – Canon Inc. viert vandaag de 80ste verjaardag van Canon’s allereerste camera: de Kwanon. De Kwanon werd als prototype in 1934 geproduceerd en was Japans eerste 35mm focal-plane-sluiter camera. De camera was het resultaat van de missie om de achterstand op Europa in te halen, een continent dat destijds een leidende rol in de camera-industrie speelde.

Kwanon prototype_Image_Final.jpg Kwanon symbol_Logo_Final.png
Het prototype van de Kwanon-camera en het Kwanon-symbool dat in het bovenste deel van de camera was gegraveerd

De ingenieurs die de camera ontwikkelden, besloten deze te vernoemen naar Kwanon, de boeddhistische Godin van Genade, in de hoop dat zij op de welwillendheid van de godin konden rekenen bij hun doel ’s werelds beste camera te maken. De cameralens, genaamd Kasyapa – naar Mahakasyapa, een discipel van Boeddha – dankt haar naam ook aan het Boeddhisme. Het bovenste deel van de behuizing is voorzien van een gravure die de duizendarmige Kwanon weergeeft.

In 1936 -  twee jaar na de lancering van de Kwanon  - introduceerde Canon de Hansa Canon,¹ haar eerste commerciële 35mm focal-plane-sluiter camera. Dit model markeert het begin van de geschiedenis van Canon als cameraproducent.

In 1959 introduceerde Canon haar eerste spiegelreflexcamera (SLR): de Canonflex. Deze camera werd in 1961 gevolgd door de Canonet: een zeer populaire meetzoekercamera die de markt razendsnel veroverde. De voorraad van een week was in twee uur tijd uitverkocht. Dankzij deze successen bleef de onderneming toonaangevend in de foto-industrie met een reeks populaire cameramodellen, zoals de F-1 - een eersteklas 35mm SLR-camera die in 1971 werd geïntroduceerd - en in 1976 met de AE-1:  ’s werelds eerste spiegelreflexcamera met een ingebouwde microcomputer.

Als resultaat van voortdurende technologische innovaties introduceerde Canon in 1987 EOS, ’s werelds eerste AF (autofocus) SLR-camera met een volledig elektronische lensvatting. In 1995 deed EOS haar intrede in het digitale tijdperk en het assortiment EOS-modellen blijft zich ook nu nog steeds ontwikkelen. In 2012 bracht Canon het Cinema EOS System op de markt: een reeks professionele digitale camera’s en lenzen voor de filmwereld. Het Cinema EOS System is het resultaat van een reeks technologische innovaties met een focus op optische technologieën, een benadering die Canon sinds haar oprichting heeft gevolgd. Vanaf de introductie heeft het Cinema EOS System bijgedragen aan het vergroten van de horizon van visuele expressie.

“Sinds de introductie van het Kwanon-cameraprototype heeft Canon zich in de afgelopen de 80 jaar voortdurend ontwikkeld om haar ambitie na te streven de beste camera’s ter wereld te maken. Gebruikmakend van de technologie en kennis die zij in de loop van haar bestaan heeft verworven, zal Canon blijven bijdragen aan de ontwikkeling van de foto- en videocultuur met imaging-technologieën en -producten die zijn ontworpen om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen”, aldus Masaya Maeda, Managing Director & Chief Executive voor Image Communication Products Operations van Canon Inc.

¹Mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met Nippon Kogaku K.K. (nu Nikon Corporation). ‘Hansa’ was het handelsmerk van Omiya Photo Supply, een groothandel in camera’s en fotoproducten. Conform contractuele verplichtingen werd dit op de bovenzijde van de camera gegraveerd.

Kwanon Camera Anniversary - History in Photos factsheet [PDF, 576 KB]
Verdere informatie