Canon feliciteert winnaar Zilveren Camera 2010

Zilveren Camera 2010
Amstelveen, 25 januari 2011 - Canon feliciteert freelance fotograaf Evert-Jan Daniels met het winnen van de Zilveren Camera 2010. De foto van Daniels toont een breed lachende Mark Rutte, Maxime Verhagen en Geert Wilders die na weken onderhandelingen een minderheidskabinet gaan formeren, met gedoogsteun van de PVV. Met deze opname legde Daniels een historisch moment in de Nederlandse parlementaire geschiedenis vast.

De Canon Prijs voor vernieuwende fotojournalistiek, die dit jaar zijn eerste editie beleefde, is uitgereikt aan Rob Hornstra, die gelauwerd werd als maker van het meest vernieuwende fotoverhaal.

De Zilveren Camera wordt beschouwd als de belangrijkste prijs voor de Nederlandse fotojournalistiek. Fotografen uit het hele land nemen deel en dit jaar stuurden 444 fotografen bijna 10.000 foto’s in. Voor de prijs waren 42 werken genomineerd: 18 foto’s en 24 series. De jury roemt de foto van Daniels (1968), omdat hij “niet alleen de onderhandelaars laat zien, hij toont ook hoe ze gezien willen worden.” Daniels legde het moment vast waarop heel Nederland maandenlang had gewacht en toont drie partijleiders die er niet alleen zichtbaar zin in hebben, maar ook haast hebben. “Hoe langer je naar deze foto kijkt, hoe meer je erin kunt zien, zoals de lust van de politici om Nederland te gaan hervormen”, aldus het juryrapport.

“De kracht van het beeld komt volledig tot uitdrukking in de winnende foto van Evert-Jan Daniels. Hij verbeeldt een gebeurtenis van nationaal historische betekenis op een zeer treffende wijze. Het is een nieuwswaardige foto die bovendien is genomen op het perfecte moment”, aldus Martin Trampe, Managing Director van Canon Nederland, hoofdsponsor van de Zilveren Camera. “De langdurige relatie van Canon met de Zilveren Camera vindt zijn oorsprong in de passie en de mogelijkheid iedereen een verhaal te laten vertellen. Elke winnaar heeft dit jaar laten zien over een unieke en persoonlijke stijl te beschikken om zijn eigen verhaal en dat van anderen te vertellen. Namens Canon wil ik alle winnaars van harte feliciteren.”

Rob Hornstra wint Canon Prijs
Vernieuwing in de fotojournalistiek is volgens de jury het loslaten van het idee dat een fotograaf doet wat een opdrachtgever verlangt en het opzetten van eigen projecten. Rob Hornstra (1975) werd beloond met de Canon Prijs voor het beste en meest vernieuwende fotoverhaal dat in 2010 is voltooid. De ironie wil dat Hornstra zijn fotoverhaal On the other side of the mountain in de vorm van een krant heeft ingezonden. Een bijzondere krant die uitgevouwd kan worden tot een complete doe-het-zelf-tentoonstelling. Het beeldverhaal maakt deel uit van The Sochi Project: een langdurig en vernieuwend onderzoeksproject over Sochi in Rusland waar in 2014 de Olympische Winterspelen plaatsvinden. Trampe: “Rob Hornstra heeft aangetoond hoe inhoud, techniek en vorm volledig op hun plaats vallen als het medium fotografie op de juiste wijze worden toegepast. Hierin is hij geslaagd door een traditioneel medium in te zetten met een vernieuwende en inspirerende gedachte.”

Ook nieuw dit jaar was de Nationale Portretprijs. Koos Breukel (1962) sleepte met zijn portretfoto van een jongen 10.000 euro in de wacht voor het meest bijzondere portret van een Nederlander in 2010. Het winnende portret wordt opgenomen in de Nationale Portrettengalerij van het Nationaal Historisch Museum.