Winnaar fotowedstrijd Fonds Slachtofferhulp en Canon

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven maakt winnaar fotowedstrijd Fonds Slachtofferhulp en Canon bekend

Rotterdam, 16 oktober 2009 - Een jong meisje met een ernstige, volwassen blik in de ogen dat zich achter een klein hondje verbergt. Een ontroerende foto die op treffende wijze de veerkracht in beeld brengt van een meisje dat slachtoffer werd van huiselijk geweld.

Deze indrukwekkende foto van Tinelou van der Elsken heeft de eerste prijs gewonnen van de fotowedstrijd van Fonds Slachtofferhulp en Canon Nederland. Volgens de jury is zij er in geslaagd een moeilijk bespreekbaar thema als huiselijk geweld op een treffende en ontroerende manier in beeld te brengen. Dat maakten prof. mr. Pieter van Vollenhoven - voorzitter van Fonds Slachtofferhulp - en Martin Trampe – Managing Director van Canon Nederland - gisteren bekend in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Het is de vierde keer dat Fonds Slachtofferhulp en Canon - één van de Founding Members van het Fonds - deze fotowedstrijd organiseren. De wedstrijd staat in het teken van de impact die het slachtofferschap kan hebben op mensen én op het belang van goede hulpverlening. Tientallen beroepsfotografen gaven gehoor aan de oproep de veerkracht in beeld te brengen waarover slachtoffers van een misdrijf, verkeersongeluk of ramp vaak blijken te beschikken. De vakjury stond voor de uitdaging uit de rijke oogst van foto’s drie winnaars te selecteren.

“Jaarlijks worden in Nederland vier miljoen mensen slachtoffer van een misdrijf, ongeval of ramp. Om hiervan te herstellen, is veel veerkracht nodig. Veerkracht komt in verschillende gedaanten. De winnende foto is hiervan een prachtig voorbeeld”, aldus prof. mr. Pieter van Vollenhoven.

Samenvatting juryrapport [PDF, 155 KB]

Kunt u het gewenste product niet vinden? Kijkt u dan in ons Nieuws Archief.