Tips voor schitterende opnamen van sneeuwsporten

Canon Ambassadeur en wintersportfotograaf Richard Walch

Voorbereiding en analyse
Zorg voordat je begint met fotograferen dat je de sport die je gaat vastleggen goed hebt geanalyseerd. Zelf merk ik dat de beste voorbereiding is de sport op TV te bekijken, zodat je de sport begrijpt en weet wat de atleten gaan doen. Nog beter is als je zelf bekend bent met de sport – je krijgt betere foto’s als je de sport die je fotografeert echt begrijpt en ‘beleeft’.

Houd de temperatuur van je foto-uitrusting laag
Wanneer je onder koude condities in een sneeuwrijke omgeving fotografeert, is het belangrijk dat je camera-uitrusting een constante temperatuur heeft. Als je in de bergen fotografeert en van plan bent om te gaan lunchen in een warm restaurant, neem je uitrusting dan niet mee naar binnen. Je objectieven kunnen binnen enkele seconden beslaan en de condens kan de body van je camera beschadigen. Zodra je klaar bent met het maken van buitenopnamen, plaats je kit binnen dan op een handdoek en veeg het vocht weg terwijl je uitrusting opwarmt.

Zorg voor de beste plek
Denk altijd na over jouw plek in de sneeuw en jouw beeld van de scène. Als je bijvoorbeeld een poging bij schansspringen fotografeert, probeer dan eens een groothoekobjectief terwijl je laag blijft om de gehele scène vast te leggen. Blijf aan de zijkant van de schans, zodat je je niet in een landingszone bevindt. Zorg altijd dat je een vluchtroute hebt voor het geval de springer hoog in de lucht in de problemen komt.

Als het niet goed voelt, ga dan terug
Ik vind dat off-piste de beste plek is om skiërs of snowboarders te fotograferen. Maar wees voorzichtig – je kunt dit alleen doen wanneer je de noodzakelijke ervaring en uitrusting hebt en wellicht in gezelschap van een gids bent. Wanneer ik op de hellingen sta, heb ik voor de zekerheid altijd een lawinezender, prikstok, schep, ABS-rugzak en radio bij me. Luister altijd naar je innerlijke stem wanneer je off-piste bent en als een situatie niet goed voelt, ga dan terug. Overleg zowel met je gids als met de sporter die je wilt fotograferen en neem samen verstandige beslissingen.

Gebruik handmatige belichting
Zorg dat je handmatige belichting gebruikt wanneer je in de sneeuw fotografeert – vooral als het een heldere, zonnige dag is. Meestal begin ik met 1/1000 sec, f/8 en ISO 200. Zodra ik tijdens het fotograferen merk dat het nodig is, pas ik de belichting aan om de invloed van het felle zonlicht te verminderen.

Gebruik de zon en schaduwen als natuurlijk licht
Denk op een creatieve manier na over je belichting. Probeer te werken met natuurlijk licht en met de schaduwen om je heen. Een goede plek om te fotograferen is op de grens tussen zon en schaduw. Je onderwerp fotograferen met tegenlicht helpt je om een interessant beeld te krijgen en voorkomt ook dat de lichte delen aan detail verliezen.

Reeksopnamen
Sneeuwsporten zijn snelle sporten – snowboarders kunnen in een fractie van een seconde draaien en een skiër kan in de lucht razendsnel een freestyle-beweging maken. Als fotograaf wil je direct de technische details van dat actiemoment vastleggen. Wanneer je actiefoto’s maakt, probeer dan te werken met een groot aantal opnamen per seconde. Mijn Canon EOS 1D X fotografeert met 12 beelden per seconde en continu-AF. Dit stelt mij in staat om achteraf het perfecte moment te selecteren.

Breng niemand in gevaar
Als je samenwerkt met sporters en op het punt staat een gevaarlijke stunt of trick te fotograferen, vraag dan of zij zich daar comfortabel bij voelen. Breng nooit iemand in gevaar wanneer je in de sneeuw fotografeert – het heeft geen enkele zin een foto te maken die spectaculair is, maar voor de sporter een groot risico met zich meebrengt.

Wees niet bang, doe het gewoon
Tot slot, als de sneeuwcondities zwaar worden – geef niet op. Vaak zijn dat de momenten waarop je de mooiste foto’s maakt. Probeer de opnamen altijd eerst te visualiseren en fotografeer het hele verhaal dat je wilt vertellen. En vergeet daarbij niet om het veilig te houden.