Canon verbetert functionaliteit van XF205 met gratis firmware update

Amstelveen, 21 april 2015 – Canon kondigt vandaag nieuwe firmware aan voor haar populaire XF205 Full HD-camcorder. Deze firmware verbetert de ruisratio van de camera bij weinig omgevingslicht¹ en maakt live streaming van content via IP-netwerken mogelijk. De ontwikkeling van deze nieuwe firmware vond plaats op basis van feedback van uiteenlopende gebruikers van de XF205 – van omroepen tot huwelijksvideografen – en verbetert ook de standaardprestaties en opnameprogramma’s van de XF205.

XF205

Verbeterde prestaties bij weinig licht, minder ruis – een nieuwe instelling voor de beeldkwaliteit
De eerste firmware update die nu beschikbaar is, biedt een nieuwe instelling voor de beeldkwaliteit en maakt het voor gebruikers mogelijk beeldmateriaal vast te leggen met minder ruis, zelfs in omgevingen met weinig licht. De nieuwe update geeft gebruikers de vrijheid hun voorkeur voor de beeldkwaliteit te selecteren aan de hand van de opnamecondities. Gebruikers hebben de keuze uit de huidige standaardinstelling, die prioriteit geeft aan de hoge resolutie van de camera, of de nieuwe instelling. Die instelling geeft prioriteit aan het vastleggen van videobeelden met minder ruis.

Ondersteuning van live IP-streaming
Eind juni 2015 komt een extra firmware update beschikbaar en deze stelt de XF205 in staat videobeelden te streamen via IP-netwerken, een praktijk die op grote schaal wordt gebruikt in de omroepwereld. Deze functionaliteit maakt het voor gebruikers mogelijk live beelden te verzenden naar nieuwsprogramma’s en websites voor video-sharing. De nieuwe firmware laat de XF205 ook samenwerken met Fujitsu-apparatuur voor video-overdracht – de Fujitsu Network IP-900IID en IP-920D HD/SD Compact Video Decoders³ – en met software  die IP-streaming ondersteunt. Met deze nieuwe functie kunnen gebruikers video streamen via een IP-netwerk zonder de huidige workflows voor beeldregistratie en editing aan te passen die worden gebruikt door omroepen.

Verbeterde XF205-functionaliteit
Naast streaming van videobeelden via IP-netwerken biedt de nieuwe firmware gebruikers van de XF205 ook twee nieuwe opnamefuncties. De eerste stelt videografen bij opnamen in MP4-format in staat slow en fast motion beeldregistratie te gebruiken – de actie kan tot 40 procent worden vertraagd en tot 250 procent worden versneld. De tweede heeft betrekking op het kiezen van de Wi-Fi-instellingen van de XF205. Het keuzemenu van de camcorder heeft een verbeterde gebruikersinterface en biedt intuïtieve en eenvoudig te begrijpen bedieningsmogelijkheden.

¹De nieuwe instelling voor de beeldkwaliteit resulteert in een iets lagere resolutie in vergelijking met de instelling voor de beeldkwaliteit die oorspronkelijk in de XF205 werd gebruikt.

²Fujitsu Network IP-900IID en IP-920D zijn handelsmerken van Fujitsu Limited en zijn geregistreerd in Japan en andere landen. De Fujitsu Network IP-900IID en IP-920D zullen de XF205 vanaf april 2015 ondersteunen. De Fujitsu Network IP-900IID en IP-920D HD/SD Compact Video Decoders worden wellicht niet in alle landen verkocht.

³Informatie met betrekking tot geteste software zal eind juni 2015 worden gepubliceerd op de Japanse Canon-homepage voor professionele digitale videocamcorders: canon.jp/prodv

Beurzen en evenementen