Canon XC10 oogst hoge waardering voor prestaties in rapport van European Broadcasting Union

Amstelveen, 18 september 2015 – Canon maakt vandaag bekend dat de XC10 videocamera een onafhankelijke test heeft ondergaan volgens de normen voor registratie van HD-content¹ van de European Broadcast Union (EBU). De testresultaten laten zien dat de grote 1,0 inch Canon CMOS-sensor in combinatie met Canon’s DIGIC DV5 beeldprocessor ‘weinig of geen aliasing’ veroorzaakt. Het rapport vermeldt dat ‘de prestaties aan de (HD) Tier 1 voldoen, en gemakkelijk aan (HD) Tier 2L² voldoen’, waardoor gebruik binnen een breed scala aan toepassingen in de omroep- en filmwereld mogelijk is.

De XC10 maakt deel uit van de groep professionele Canon-camera’s voor high-end omroepproducties die voldoet aan de criteria die zijn gedefinieerd door de European Broadcasting Union. Tot deze groep behoren de Canon XF305, de Canon EOS C300 en de Canon EOS 1DC. De XC10 kan op afstand worden bediend en levert indrukwekkende prestaties bij weinig licht. De hoge beeldkwaliteit en de compacte afmetingen maken deze videocamera ideaal als primaire of secundaire camera voor beeldregistratie van HD-content.

De aanbevelingen van de European Broadcasting Union helpen omroepen bij het vaststellen van welke technologie het meest geschikt is voor bepaalde taken. Digitale productiepartners van omroepen in het Verenigd Koninkrijk gebruiken deze aanbevelingen om te waarborgen dat hun content aan een minimale drempelwaarde voldoet.

“Canon probeert de behoeften van filmmakers en omroepen te begrijpen om vervolgens een reeks producten te ontwikkelen die hen helpen hun zakelijke doelstellingen te realiseren en hen inspireren om tv- en filmproducties naar een volgend niveau te tillen in termen van creativiteit en productiviteit,” zegt Kieran Magee, Director Professional Imaging bij Canon Europe.

“De XC10 werd ontwikkeld om filmmakers een compacte maar krachtige professionele 4K-camera te bieden die een aanwinst vormt voor hun creativiteit. Vooral in situaties met uitdagende condities en beperkte ruimte, of als tweede camera in een opstelling met een beperkt aantal cameramensen. De afmetingen van de camera en het gebruiksgemak maken de XC10 de perfecte partner van een Cinema EOS of XF-serie camera. Maar dat geldt ook bij gebruik als standalone camera.”

De Canon XC10 is een compacte, digitale 4K-camera voor video- en fotomateriaal. De camera combineert een grote 1” (12,8 mm x 9,6 mm) sensor met een hoogwaardige, optisch gestabiliseerde 10x zoomlens met een bereik van 24mm-240mm (35mm equivalent).

Meer informatie over de Canon XC10 treft u aan op http://cpn.canon-europe.com/content/product/camcorders/xc10.do

Het volledige rapport is te downloaden via https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3335_s17.pdf [PDF, 876KB]

¹ EBU Tech 3335: Methoden voor meting van imagingprestaties van televisiecamera’s ten behoeve van nauwkeurigheid en configuratie (http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3335.pdf [PDF, 1.5MB])
² EBU Aanbeveling R.118: Tiering van HD-camera’s (http://tech.ebu.ch/docs/r/r118.pdf [PDF, 1.5MB])