Canon ontwikkelt ‘next-generation’ imagingproducten om mogelijkheden van visuele expressie te vergroten

Amstelveen, 8 september 2015 – Canon Europe, marktleider in imaging solutions, maakt vandaag bekend dat haar moederonderneming Canon Inc. een Cinema EOS System 8K-camera en een 8K-referentiedisplay voor professioneel gebruik ontwikkelt die de productie van ‘next-generation’ 8K-videobeelden ondersteunen. Daarnaast ontwikkelt Canon een SLR-camera die is uitgerust met een CMOS-sensor met circa 120 miljoen effectieve pixels. Op basis van haar eigen imagingtechnologieën biedt Canon in- en uitvoerproducten van foto- en videomateriaal die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de imagingcultuur.

Cinema EOS System 8K camera.jpgCinema EOS System 8K-camera
Professional-use 8K reference display.jpg8K-referentiedisplay voor professioneel gebruik
120-megapixel SLR camera.jpg120 megapixel SLR-camera

Opm.: Productfoto’s uitsluitend ter informatie

Canon is toonaangevend in de wereld van imagingtechnologie en is actief met onderzoek en ontwikkeling van apparaten voor ondersteuning van film- en videoproducties. En dat alles met het doel de grenzen aan visuele expressie te verleggen. Dankzij de ontwikkeling van de Cinema EOS System 8K-camera en het 8K-referentiedisplay voor professioneel gebruik, draagt Canon bij aan vlekkeloze productieworkflows – niet alleen met invoer en uitvoer van 8K-videomateriaal, maar ook met processen als 8K-naar-4K conversie en 4K-cropping.

De Cinema EOS System 8K-camera die in ontwikkeling is, wordt uitgevoerd met een Canon Super 35 mm-equivalent CMOS-sensor. Daarmee is de camera in staat bij een frame rate van 60 frames per seconde imagingprestaties te leveren met een resolutie van 8.192 x 4.320 pixels (circa 35,39 miljoen effectieve pixels). Deze prestaties worden gerealiseerd met 13 stops¹ aan dynamisch bereik en een uitzonderlijk breed kleurenspectrum. De camera heeft een body die superieure mobiliteit garandeert en een ontwerp dat maximale inzetbaarheid mogelijk maakt – de EF-vatting biedt volledige compatibiliteit met het uitgebreide assortiment Canon EF-lenzen². En daarmee ondersteunt de camera uiteenlopende opnamestijlen en mogelijkheden voor visuele expressie.

Het ultrahoge resolutie 8K-referentiedisplay dat op dit moment wordt ontwikkeld, is uitgevoerd met Canon-technologie voor beeldverwerking en biedt naast een hoge helderheid, hoog contrast (groot dynamisch bereik) ook een breed kleurenspectrum. Met een pixeldensiteit die hoger is dan 300 pixels per inch – een niveau dat de limiet aan menselijke zichtwaarden benadert – maakt dit display het met ultrarealistische imaging mogelijk subtiele veranderingen in het licht te reproduceren die eerder niet waarneembaar waren. Bij gebruik in combinatie met de Cinema EOS System 8K-camera is dit referentiedisplay in staat om indrukwekkende niveaus aan visuele expressie over te brengen.

Voor een resolutie van bijna 120 effectieve megapixels zal de SLR-camera die nu wordt ontwikkeld zijn voorzien van een CMOS-sensor. Deze camera neemt straks een plaats in binnen de huidige EOS-serie en zal compatibel zijn met het uitgebreide Canon-assortiment verwisselbare EF-lenzen³. De hoge opnameresolutie van de camera maakt het mogelijk de driedimensionale textuur, uitstraling en aanwezigheid van onderwerpen weer te geven, zodat het net lijkt alsof ze bijna tastbaar zijn. De camera biedt een resolutie die meer dan voldoende is voor posterformaat prints. Bij de opnamen zijn beelduitsneden en formaataanpassingen mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van de beeldresolutie en helderheid.

¹ Een stop is een maateenheid die wordt gebruikt om het dynamische bereik aan te geven. Verwijst naar het verschil tussen de lichtste en donkerste delen van een foto die tegelijk kunnen worden vastgelegd.
² Van de 96 lenzen die op dit moment het assortiment EF-lenzen vormen, zullen 78 modellen (60 EF-lenzen en 18 EF Cinema-lenzen) compatibel zijn met de 8K-camera die nu wordt ontwikkeld.
³ Van de 96 lenzen die op dit moment het assortiment EF-lenzen vormen, zullen 60 modellen compatibel zijn met de SLR-camera die nu in ontwikkeling is.

Beurzen en evenementen