Canon introduceert nieuwe 4K cine-servo, ultra-telelens met ‘s werelds langste brandpuntsafstand¹

Amstelveen, 16 oktober 2014 – Canon breidt haar cine-servo lensassortiment vandaag uit met de nieuwe CN20x50 – een krachtige ultra-telezoomlens voor televisieproducties als sport- en natuurprogramma’s. De CN20x50 is het resultaat van Canon’s decennialange en ongeëvenaarde expertise op het gebied van lenstechnologie en biedt naast een superieure beeldkwaliteit ook uitzonderlijke creatieve controle. Het is de eerste lens van dit type dat een ingebouwde 1,5x extender, een toonaangevende 20x vergroting en een verwijderbare servo-aandrijving combineert met een native 50-1000mm brandpuntsbereik dat wordt uitgebreid tot een indrukwekkende 75-1500mm.

CN20x50

De CN20x50 is ontworpen als draagbare oplossing voor televisieproducties met super 35mm camera’s – ongeacht of het om HD, UHD of 4K gaat – en biedt een ongeëvenaarde kwaliteit, veelzijdigheid en inzetbaarheid. De nieuwe cine-servo lens is uitgevoerd met een vernieuwde, volledig te verwijderen servo-aandrijving en deze maakt de snelle, dynamische opnamestijl mogelijk die moeilijk is te realiseren met standaard cine lenzen. De nieuwe cine-servo lens sluit daarmee aan bij de groeiende vraag naar Ultra High Definition (UHD) resolutie sport- en natuurprogramma’s voor de omroepwereld.

Veelzijdig en betrouwbaar
Voor producties die worden opgenomen in veeleisende en onvoorspelbare omgevingen dient de lens enorm flexibel te zijn. Bij natuurprogramma’s werkt de crew veelal onder vijandige en gevoelige omstandigheden die het nodig maken van zeer grote afstanden te filmen, terwijl sportproducties in stadions vragen om beelden met uitzonderlijk hoge resoluties die de actie van dichtbij laten zien. Gebruikers worden in beide situaties geconfronteerd met snelle positiewisselingen van het onderwerp en dienen te beschikken over snelle, flexibele hardware die hen in staat stelt onmiddellijk te reageren op veranderingen binnen de scène.

Met een gewicht van slechts 6,6 kg is de CN20x50 draagbaar en licht in gewicht. In deze klasse biedt lens ongeëvenaarde zoom- en scherpstelmogelijkheden. Documentaire en sportcrews kunnen beeldmateriaal van afstand vastleggen, terwijl over het gehele zoombereik de hoogste kwaliteit gehandhaafd blijft. Het grote zoombereik van de lens stelt crews in staat met minder hardware op pad te gaan, zodat de CN20x50 de ideale oplossing is voor opnamen op locatie.

Als nieuwste aanwinst voor het Canon cine-servo lensassortiment is de CN20x50 ook gebruiksvriendelijk en robuust. Het ontwerp wordt zorgvuldig ontwikkeld voor duurzaamheid en betrouwbaarheid onder extreme omroepcondities. De hoogwaardige optica in combinatie met een weer- en schokbestendige constructie maakt de CN20x50 geschikt voor gebruik bij opnamen op locatie onder de meest vijandige condities, zodat de lens ook daar dezelfde prestaties levert als de traditionele Canon-omroeplenzen.

Flexibel inzetbaar
De CN20x50 is compatibel met een groot aantal camera’s en ondersteunt ook de communicatie tussen lens en camera. De lens is verkrijgbaar met zowel EF- als PL-vatting. De versie met EF-vatting gebruikt Canon’s eigen systeem, terwijl de versie met PL-vatting de Cooke’s /i-technologiestandaard ondersteunt. Beide modellen beschikken over een 12-pins seriële aansluiting voor integratie met omroepapparatuur.

De scherpstelring roteert over 180 graden en biedt een nauwkeurigheid voor 4K imaging en de snelheid die nodig is voor gebruik in de omroepwereld. In situaties waar elke seconde telt – en gebruikers slechts één kans krijgen om een opname te maken – garanderen de razendsnelle zoom, diafragmaregeling en eenvoudige scherpstelling dat ook snelle, dynamische scènes gemakkelijk en nauwkeurig kunnen worden vastgelegd.

Het ontwerp van de lens ondersteunt een grote reeks van accessoires die in de cinema- en omroepwereld veelvuldig gebruikt worden, waaronder zoom- en scherpstelregeling en matte boxen.  Met een tandwiel pitch van 0.8- en 0.5- worden standaard  tandwielmodulen zoals follow focus units ondersteund, om werkelijk een veelzijdige oplossing te vormen.

CN20x50 – de belangrijkste kenmerken:

• Ultra-telelens met toonaangevende brandpuntsafstand
  • Elk detail vastleggen bij sport- en natuurprogramma’s voor de omroepwereld
  • Schitterende opnamen met superieure 4K kwaliteit
  • Breed scala aan opname- en expressiemogelijkheden
  • Draagbaar en duurzaam – met intuïtieve bediening

¹Gebaseerd op Canon-onderzoek, oktober 2014