De EOS C300 Mark II – voor indrukwekkende 4K-kwaliteit, creativiteit en veelzijdigheid

Amstelveen, 8 april 2014 – Canon introduceert vandaag de EOS C300 Mark II, een nieuwe 4K-videocamera die filmmakers en omroepproducenten in staat stelt hun creatieve visie met indrukwekkende bioscoopkwaliteit vast te leggen. Voortbouwend op het ongeëvenaarde succes van de gerenommeerde EOS C300 heeft de duurzame EOS C300 Mark II een geavanceerde imaging engine met twee DIGIC DV5-processoren, nieuwe professionele codecs en een superieur dynamisch bereik. Daarmee is de EOS C300 Mark II de meest veelzijdige, flexibele en toegankelijke Cinema EOS-videocamera van dit moment.

EOS C300 Mark II

Superieure 4K-beeldkwaliteit en veelzijdigheid
Met de mogelijkheid 4K met maximaal 410 Mbps als 10-bits 4:2:2-bestanden of 2K/Full HD als 10/12-bits 4:4:4-bestanden intern en 15 stops aan dynamisch bereik vast te leggen, levert de EOS C300 Mark II beeldmateriaal dat geschikt is voor uitgebreide post-productie met heldere beelden over het gehele kleurenspectrum en minder “colour bleed”. De camera biedt professionele filmmakers en omroepen de allerbeste beeldkwaliteit bij 4K-registratie in zowel omroep (3.840 x 2.160) als DCI-cinema (4096 x 2160) resolutie.

Voor flexibele en universele inzetbaarheid voor producties van de hoogste kwaliteit kan de EOS C300 Mark II 4K-bestanden intern met hoge bit rates opslaan op twee CFast™¹ 2.0-kaarten en kunnen 4K RAW-bestanden gelijktijdig op een externe recorder worden vastgelegd. De mogelijkheid om daarnaast 2K/Full HD Proxy-bestanden gelijktijdig op te slaan op een interne SD-kaart zorgt voor verdere stroomlijning van de productieworkflow.

De nieuw ontworpen Canon Super 35mm CMOS-sensor en het toegenomen ISO-bereik tot ISO 102.400 zorgen voor uitzonderlijk hoge prestaties in omgevingen met weinig licht. Dit stelt operators ook in moeilijke situaties in staat videobeelden met weinig ruis vast te leggen zonder concessies te doen aan de beeldkwaliteit.

Om te voldoen aan de eisen van uiteenlopende opnamesituaties biedt de EOS C300 Mark II zowel volledig handmatige controle, ideaal voor cineastische omgevingen, als automatische opnameprogramma’s. Tot deze laatste behoren de verbeterde Dual Pixel CMOS AF (nu met een bereik van circa 80% van het beeldveld horizontaal en circa 80% van het beeldveld verticaal), automatische witbalans en Face Detection AF – allemaal functies die het voor onafhankelijke camerateams en documentairemakers gemakkelijk maken om onderweg te filmen.

Direct te integreren in professionele workflows
Canon’s nieuwe serie XF-AVC H.264 codecs zorgen voor compatibiliteit met industriestandaard NLE-systemen. Zowel 4K als 2K/Full HD beeldmateriaal kan efficiënt worden geïntegreerd in workflows, waarbij de hoogste beeldkwaliteit gehandhaafd blijft. De serie omvat XF-AVC intra voor 4K en XF-AVC Long GOP en Proxy opties voor 2K/Full HD registratie. Beide gebruiken de H.264 codec voor flexibiliteit en gebruiksgemak bij post-productie. Filmmakers kunnen de resolutie en het type codec selecteren die het meest geschikt zijn voor hun productie, waarna de EOS C300 Mark II opnamen maakt met maximaal 30P in 4K of tot 120P in 2K/Full HD.

De EOS C300 Mark II biedt ondersteuning van een breed scala aan kleurruimten, waaronder BT.2020, de Canon Cinema Gamut en DCI-P3. De camera is ook het eerste Cinema EOS-model met de geheel nieuwe Canon Log2-technologie. Deze technologie zorgt voor de 15-stops in een dynamisch bereik dat veel groter is dan bij eerdere Cinema EOS-camera’s. De camera biedt daarnaast ook nieuwe mogelijkheden voor geluidsregistratie en ondersteunt 4-kanaals audio in 16 of 24 bits en 48 kHz.

Veelzijdig ontwerp
De EOS C300 Mark II beschikt over het kenmerkende Cinema EOS ontwerp-DNA – een modulaire body die met een uitgebreide reeks accessoires op elke locatie kan worden aangepast aan de wensen van de filmmaker. De elektronisch geregelde glazen ND (neutrale dichtheid) filters in de EOS C300 Mark II zorgen in de uitbreidingsmodus dat de hoeveelheid licht die de sensor bereikt met maximaal 10 stops kan worden gereduceerd. De compatibiliteit met de RC-V100 afstandsbediening en de optionele Wi-Fi-bediening op afstand vergroot de inzetbaarheid van de camera op nog meer uiteenlopende opnamelocaties.

De uitleessnelheid van de sensor in de camera is nu tweemaal zo hoog als in de EOS C300 en zorgt voor een verdere reductie van rolling shutter, zodat in een dynamische omgeving haarscherpe beeldregistratie plaatsvindt. Hiermee is de EOS C300 Mark II ideaal voor het filmen van actiescènes.

De EOS C300 Mark II maakt optimaal gebruik van Canon’s expertise op het gebied van lensontwerp en is compatibel met meer dan 90 EF en EF Cinema objectieven, zodat gebruikers kunnen werken met hun huidige EF-objectieven. Daarnaast biedt de EOS C300 Mark II ook ondersteuning van de Canon Cine servo zoomobjectieven, één van de meest uitgebreide series objectieven voor film- en omroepproducties die op dit moment op de markt is. Voor nog meer flexibiliteit kunnen filmmakers ervoor kiezen de lensvatting van de standaard EF-vatting om te wisselen voor EF-vatting met Cinema Lock of voor de industriestandaard PL-vatting².

EOS C300 Mark II – de belangrijkste kenmerken:

• Snelle interne 4K registratie met externe RAW
  • Bestanden met groot dynamisch bereik, ideaal voor post-productie
  • Naadloze integratie met professionele workflows
  • Automatische functies maken onafhankelijk filmen gemakkelijk
  • Hoge prestaties en minimale ruis in omgevingen met weinig licht

¹ Canon is een geautoriseerd licentiehouder van het CFast 2.0™ handelsmerk dat in verschillende landen kan zijn geregistreerd
² Beschikbaar tegen meerprijs

Verdere informatie