Canon presenteert portable 2/3” 4K-broadcastlens¹ met ’s werelds kortste brandpuntsafstand – de CJ12ex4.3B

Amstelveen, 25 augustus 2015 – Canon presenteert vandaag de CJ12ex4.3B, een nieuwe portable 2/3” 4K-zoomlens met ‘s werelds breedste wijdhoek en kortste brandpuntsafstand – een indrukwekkende 4.3mm – en ontworpen voor professionals die interviews of live evenementen vastleggen, zoals sport en nieuws. Canon maakt vandaag ook bekend bezig te zijn met de ontwikkeling van een nieuwe, compacte 2/3” allround 4K-zoomlens. Deze nieuwe, veelzijdige lens zal het Canon-assortiment 4K-omroeplenzen voor camera’s met 2/3” sensoren vergroten en is geoptimaliseerd voor zowel binnen- als buitenopnamen. Daarmee is de lens geschikt voor uiteenlopende toepassingen, waaronder sportevenementen, live programma’s en tv-series en commercials.

CJ12ex4.3B.jpgCJ12ex4.3B
CJ12ex4.3B.jpgAllround 4K-zoomlens

Superieure optische 4K-prestaties
De CJ12ex4.3B is het resultaat van Canon’s ervaring en expertise op het gebied van optisch ontwerp en geavanceerde lenstechnologie. Deze zoomlens levert een superieure 4K-beeldkwaliteit over het gehele bereik van 12x optische zoom. De lens biedt de vrijheid om snel te worden ingezet onder wisselende opname-omstandigheden en stelt gebruikers in staat direct over te schakelen van een 4.3mm ultrawijdhoek naar close-ups, terwijl de superieure beeldkwaliteit vanaf het centrum tot aan de rand gewaarborgd blijft. Een ingebouwde 2x extender vergroot het brandpuntbereik en handhaaft met 4K de optische prestaties van de zoomlens.

Ter ondersteuning van de scherpe, contrastrijke beelden is bij de CJ12ex4.3B optimaal gebruik gemaakt van fluoriet en UD-glas in combinatie met Canon’s hoogwaardige lenscoatings. Dit resulteert in een uitzonderlijk goede controle over ghosting en flare. Een nieuw, uit drie groepen bestaand intern focussysteem reduceert bovendien focusvariaties.

Licht in gewicht en flexibel in gebruik
De compacte CJ12ex4.3B heeft een geheel nieuw ontwerp en is met slechts 2,1 kg licht in gewicht. Daarmee is deze zoomlens qua formaat en gewicht vergelijkbaar met een 2/3” HD-lens. De lens is ideaal voor opnamen vanaf de schouder – een traditionele positie bij nieuwsploegen – en kan gemakkelijk onderweg worden gebruikt. Het ergonomische ontwerp en de goede grip maken hem comfortabel in het gebruik gedurende langere perioden. De CJ12ex4.3B is uitgevoerd met drie 20-pins connectoren en daarmee eenvoudig te integreren met bestaande HD zoom/focus controllers. Bovendien kan de lens rechtstreeks worden aangesloten op een extern, virtueel bedieningssysteem.

Met de Digital Drive Unit biedt de CJ12ex4.3B geavanceerde toepassingsmogelijkheden en beschikken gebruikers over de vrijheid om herhaalbare zoomposities en –snelheden te selecteren als aanvulling op focus- en diafragma-instellingen. De in de Digital Drive Unit geïntegreerde 16-bits ‘absolute value’-encoder stelt gebruikers in staat direct te starten met het maken van opnamen met de direct ingeschakelde aberratiecompensatie-functie, zonder dat eerst een initialisatie van deze functie nodig is. Dit is ideaal voor nieuwsploegen en bij natuuropnamen waar het actiemoment net zo snel voorbij kan zijn als het begon. Een in de Digital Drive Unit ingebouwd digitaal display maakt het ook gemakkelijk om belangrijke functies in te stellen, te beoordelen en aan te passen, en dat op dezelfde manier als bij 2/3” HD-lenzen.

CJ12ex4.3B – de belangrijkste kenmerken:

• Portable 4K-resolutie 2/3” groothoeklens met 12x zoom
  • Uitzonderlijke 4.3mm brandpuntsafstand bij maximale groothoek tot 52mm (104mm bij gebruik van ingebouwde 2x extender)
  • Fascinerende optische prestaties tot aan de rand van het beeld bij gebruik in combinatie met een compatibele 2/3” 4K-camera
  • Combineert 4K-kwaliteit met een lichtgewicht ontwerp en compacte afmetingen die vergelijkbaar zijn met HD-lenzen – voor comfortabel filmen vanaf de schouder
  • Duurzame 4K-prestaties, zelfs bij gebruik van ingebouwde 2x extender
  • Bewezen, hoogwaardige 16-bits encoder voor nauwkeurige beeldregistratie bij combinaties van zoom, scherpstelling en diafragma, en ondersteunt onmiddellijk na het starten de correctie van aberratie
  • 3x 20-pins connector voor moeiteloos gebruik van bestaande Canon HD lensaccessoires en virtuele systemen.

¹ ‘s Werelds kortste brandpuntsafstand / breedste beeldveld bij een portable 2/3” 4K-lens. Gebaseerd op marktonderzoek door Canon per 25 augustus 2015.

Verdere informatie
Foto's van de CJ12ex4.3B