Canon EOS-1 serie viert 25ste verjaardag

Amstelveen, 10 juni 2014 – Canon viert vandaag de 25ste verjaardag van de EOS-1-serie, het topassortiment van Canon onder de camera’s met verwisselbare lenzen.

EOS-1.jpg EOS-1D X
EOS-1 EOS-1D X

De Canon EOS-serie maakte in 1987 haar debuut met de introductie van de EOS 650, ‘s werelds eerste AF (autofocus) spiegelreflexcamera met volledige elektronische vatting en in staat met behulp van elektrische signalen lensfuncties als AF en diafragma te regelen. Twee jaar later, in 1989, introduceerde Canon haar eerste professionele EOS-model, de EOS-1. De EOS-1 sloot aan bij de hoge eisen van professionele fotografen en was voorzien van innovatieve technologieën. Het eerste model in de Canon EOS-1-serie leverde toonaangevende prestaties, had een ergonomische vormgeving en combineerde een hoge duurzaamheid met hoge betrouwbaarheid.

Vanaf dat moment heeft Canon haar blijvende relatie met de fotowereld onderstreept door topcamera’s te introduceren die ook in veranderende tijden bleven aansluiten bij de eisen van professionele fotografen. In 1994, een periode waarin professionals begonnen te vertrouwen op de AF-mogelijkheden van spiegelreflexcamera’s, introduceerde Canon de EOS-1N. Vergeleken met het voorgaande model bood de EOS-1N meer scherpstelpunten en een verbeterd predictive AF bij het volgen van bewegende onderwerpen. In 2000 introduceerde Canon de EOS-1V met een geheel nieuw 45-punts hoge resolutie Area AF-systeem voor razendsnel predictive AF tot maximaal 9 fps.

Met de komst van het digitale tijdperk introduceerde Canon in 2001 haar eerste professionele digitale spiegelreflexcamera – de EOS-1D. Dit model werd in 2002 gevolgd door de full-frame EOS-1Ds. Canon’s huidige vlaggenschip onder de professionele DSLR-camera’s is de EOS-1D X. Dit model werd in juni 2012 op de markt gebracht en was het 13de model in de EOS-1 serie¹. Met een ongeëvenaarde combinatie van snelheid, resolutie en beeldkwaliteit heeft de EOS-1D X opnieuw veel waardering geoogst onder professionele fotografen die op uiteenlopende terreinen actief zijn, van fotojournalistiek tot sportreportages en van reclame- tot natuurfotografie.

De afgelopen 25 jaar heeft de krachtige EOS-1-serie met geavanceerde technologieën en toonaangevende prestaties voor professionele resultaten gezorgd. De sterke punten van deze serie hebben zich uitgestrekt tot het gehele camera-assortiment – van instapmodel voor beginners tot professionele modellen. Canon heeft er altijd naar gestreefd hoogwaardige camera’s te produceren die de creatieve mogelijkheden vergroten en die voldoen aan de zich steeds verder ontwikkelende wensen van fotografen op alle niveaus. En Canon zal dat ook in de toekomst blijven doen.

¹ Inclusief de EOS-1D C digitale spiegelreflexcamera – geïntroduceerd in december 2012 en in staat 4K-videobeelden vast te leggen – bestaat de Canon EOS-1-serie uit totaal 14 modellen.

Beurzen en evenementen