Canon introduceert de XA35 en XA30 – uitzonderlijke imaging-prestaties voor handheld videocam-gebruikers

Amstelveen, 11 november 2015 – Canon maakt vandaag bekend twee nieuwe handheld videocamera’s toe te voegen aan haar X-serie: de XA35 en XA30. De twee nieuwe modellen zijn uiterst compact en licht in gewicht, en ontworpen voor zowel professionals als enthousiaste videografen. De camera’s zijn uitgevoerd met een nieuw ontwikkelde HD CMOS Pro-sensor die een hogere gevoeligheid heeft en daarmee zorgt voor verbeterde prestaties in omgevingen met weinig licht. Beide camera’s zijn ook voorzien van nieuwe instellingen, zoals Wide Dynamic Range (DR) en Highlight Priority, zodat ze geschikt zijn voor het vastleggen van elk onderwerp – van nieuws en documentaires tot huwelijken en bedrijfsfilms.

XA35.jpgXA35
XA30.jpgXA30

Superieur in beeldkwaliteit en videoprestaties
Door volledig gebruik te maken van Canon’s decennialange ervaring en expertise op het gebied van optica en geavanceerde technologieën, heeft de nieuw ontworpen 1/2.84-type 2,91 Megapixel HD CMOS Pro-sensor een hogere gevoeligheid en een verbeterde signaal-ruisverhouding. Met als resultaat dat opnamen helder en haarscherp zijn, zelfs in omgevingen met weinig licht. De mogelijkheden voor beeldregistratie bij weinig licht worden verder vergroot door verbeterde infraroodprestaties. Daarmee zijn de camera’s ideaal voor gebruikers die natuuropnamen van nachtdieren of nachtelijke documentaires willen maken.

De groothoeklens met 20x zoom biedt een 26.8–576mm (35mm equivalent) brandpuntsbereik en is uitgerust met Canon’s intelligente optical Image Stabilization System langs 5 assen met Dynamic IS. De lens vormt met 8 lamellen een cirkelvormig diafragma om zo voor een verbeterd ‘bokeh’ te zorgen.

De XA35 en XA30 beschikken over twee nieuwe instellingen - Wide DR en Highlight Priority. In de Wide DR modus zijn de camera’s in staat een 600% dynamisch bereik te halen en dit zorgt voor heldere beelden met een hoog contrast zodat details in zowel lichte delen als schaduwpartijen zichtbaar blijven zonder dat daarvoor post-productie nodig is. Wanneer de instelling Highlight Priority wordt geactiveerd, zijn gebruikers in staat beeldmateriaal te produceren met veel natuurlijker tinten en vollere kleuren, vooral in delen met lichte kleuren¹. Daarmee is deze instelling perfect voor scènes met een heldere lucht of reflecterende oppervlakken.

Beide modellen beschikken ook over instellingen voor snelle en langzame beeldregistratie en ondersteunen een reeks aan opnamescenario’s met interval registratie tot maximaal 1200x de normale snelheid.

Onopvallend en portable – ideaal voor onderweg
De XA35 en XA30 zijn compact en licht in gewicht. Daarmee zijn beide camera’s perfect voor nieuwsgaring en journalisten die onderweg vaak onopvallend hun beeldmateriaal moeten vastleggen maar geen concessies willen doen aan kwaliteit. De camera’s zijn ook uitzonderlijk gebruiksvriendelijk en beschikken over een groot aantal automatische functies – ideaal voor zakelijke en educatieve omgevingen.

De XA35 en XA30 hebben hetzelfde populaire ergonomische ontwerp als hun voorgangers, de XA25 en XA20. De verwijderbare hendel met professionele audio XLR-aansluitingen biedt gebruikers maximale flexibiliteit: de hendel is eenvoudig te plaatsen en te verwijderen om de camera optimaal af te stemmen op de opnamescéne.

Integratie en connectiviteit
De XA35 is uitgevoerd met een HD/SD-SDI-aansluiting, heeft embedded signalen met audio en timecode en is direct te integreren met bestaande apparatuur voor verdere verwerking of beeldoverdracht. Omdat de XA35 gebruikers in staat stelt niet-gecomprimeerde hoge resolutie videobeelden in real time te verzenden, is deze compacte videocamera perfect voor live tv-programma’s en nieuwsredacties, waarbij gebruikers beelden afkomstig van andere camera’s ter plaatse kunnen aanvullen met eigen beeldmateriaal.

De camera’s ondersteunen ook hoge kwaliteit AVCHD (tot maximaal 28 Mbps) en MP4 (tot maximaal 35 Mbps) bestandstypen en zijn voorzien van twee SD-kaartsleuven. Daarmee bieden ze de mogelijkheid van back-up door gelijktijdige registraties of de mogelijkheid van verlengde beeldregistratie bij langdurige evenementen – ideaal voor het vastleggen van huwelijken.

De XA35 en XA30 beschikken beide over dual-band Wi-Fi om de camera op afstand te bedienen, bestanden wireless door te sturen of te uploaden en met een browser te bekijken – alles met een smartphone, tablet of computer. De camera’s zijn ook compatibel met Canon’s GP-E2 GPS receiver, zodat GPS-gegevens zijn op te nemen in de metagegevens van de videobeelden. Deze functie zorgt voor een nauwkeurige registratie van de locaties waar de beelden zijn vastgelegd – ideaal voor zowel journalisten als voor juridische doeleinden.

¹ De helderheidsinstellingen voor het beeldscherm dienen wellicht te worden verhoogd.

Verdere informatie
Foto's van de XA30