A star is born: Canon introduceert nieuwe digitale video camcorder voor hoge resolutie filmproductie

AMSTELVEEN, 4 november / HOLLYWOOD, 3 november, 2011 – Canon Inc. en Canon Nederland hebben vandaag een nieuwe digitale video camcorder met verwisselbare objectieven onthuld die uitstekende beeldprestaties combineert met de mobiliteit en uitbreidingsmogelijkheden om te voldoen aan de productie-eisen van de hedendaagse filmindustrie. De camcorder, die beschikt over een nieuw ontwikkelde Super 35 mm-equivalent circa 8.29- Megapixel CMOS sensor, zal beschikbaar zijn in twee modellen: de EOS C300 Digital Video Camcorder, uitgerust met een EF vatting voor compatibiliteit met Canon’s huidige gevarieerde aanbod van uitwisselbare EF objectieven voor EOS single-lens reflex (SLR) camera’s en nieuwe EF Cinema Lens line-up; en de EOS C300 PL Digital Video Camcorder, met een PL vatting voor gebruik met industriestandaard PL objectieven.

De introductie van de EOS C300/C300 PL valt samen met de lancering van het Cinema EOS System, wat Canon’s volwaardige intrede markeert in de digitale hoge resolutie productie industrie. Het nieuwe professionele digitale cinematografie systeem omvat de volgende productcategorieën: objectief, digitale video camcorder en digitale SLR camera.

Supporting cast met topsterren
Uitgerust met een EF vatting, wordt de EOS C300 ondersteund door een all-star cast van high-performance EF objectieven. Niet alleen door het ruime aanbod van uitwisselbare EF objectieven voor EOS SLR camera’s die het vertrouwen en respect hebben geoogst van fotografen wereldwijd, maar ook door de EF cinema objectieven uit het nieuw geïntroduceerde Cinema EOS System. Indien uitgerust met een Canon EF objectief, corrigeert de C300’s peripheral illumination correctioni automatisch voor  lichtafval in overeenstemming met de optische kenmerken van elk objectief en maakt het iris control mogelijk vanaf de camcorderi. Canon EF objectieven maken het ook mogelijk metadatai  vast te leggen zoals het type gebruikt objectief, de diafragma-instelling en sluitertijd.

Hoge resolutie Full-HD Performance steelt de show
 De Canon EOS C300/C300 PL’s nieuw ontwikkelde Super 35 mm-equivalent CMOS sensor omvat circa 8.29 miljoen effective pixels en heeft een pixelgrootte die hoger ligt dan voor conventionele professionele camcorders, wat zorgt voor betere licht-opvang, meer lichtgevoeligheid en minder ruis. De sensor leest Full HD (1920 x 1080 pixels) videosignalen voor elk van de drie RGB primaire kleuren, wat het optreden van moiré vermindert en tegelijkertijd een hoge resolutie levert met 1000 horizontale TV lijnen.

Gesteund door een verhoogde uitleessnelheid zorgt de CMOS sensor voor een vermindering van scheefstand door rolling shutter, een voorkomend fenomeen bij CMOS sensors waarbij snel-bewegende onderwerpen diagonaal vervormen. Daarnaast  zorgt de krachtige combinatie van de sensor met Canon’s high-performance DIGIC DV III image processor voor een high-precision gamma en vloeiende gradaties.

Aanvullend op MPEG-2 Full HD (MPEG2 422@HL compliant)  compressie maakt de EOS C300/C300 PL gebruik van 4:2:2 color sampling voor hoge-resolutie beeldkwaliteit die de productie van “jaggies” aan de kleurranden minimaliseert. Met een maximum recording rate van 50 Mbps maakt de camcorder bovendien hoge kwaliteit video recording mogelijk.

De camcorder’s video en audio recording file format adopteert de industrie-standaard MXF (Material eXchange Format), een open source file format ideaal geschikt voor non-lineair editing systems. Met opname naar veelzijdige CF kaarten realiseert de EOS C300/C300 PL een hoge prijs-prestatieverhouding en maakt het, door de twee CF cardslots, mogelijk video-data tegelijkertijd naar twee kaarten op te nemen.

Klaar voor actie
Met een compacte body van 133 (b) x 179 (h) x 171 mm (d), staat de Canon EOS C300/C300 PL garant voor uitzonderlijke manoeuvreerbaarheid, wat het mogelijk maakt opnamen te maken vanuit hoeken die onbereikbaar zijn voor grote filmcamera’s, zoals laag bij de grond voor high-impact low-angle shots en langs muren. In overeenstemming met de behoeften voor filmen op locatie, kan de camcorder worden uitgerust met een handle, grip, thumb rest en monitor unit en biedt een uitgebreid aanbod van industry-standard terminals, waaronder HD/SD-SDI video output voor externe opname van hoge-kwaliteit videomateriaal. Bij gebruik van een WFT- E6B wireless file transmitter voor EOS digital SLR camera’s (worden los verkocht), kan de EOS C300/C300 PL van afstand bediend worden door middel van smartphones en tablet PC’s.

De camcorder is uitgerust met vier start/stopknoppen op verschillende posities zodat tegemoet wordt gekomen aan diverse voorkeurshoudingen en kan ook worden voorzien van een keur aan third-party accessoires, zoals matte boxes, follow focuses en externe video en audio recorders. De camcorder integreert ook naadloos met editing systemen van derde partijen en zorgt voor een stuk ‘peace of mind’ dankzij de stofdichte, spatwaterdichte behuizing en ingebouwd koelsysteem.

De nieuwe camcorder stelt gebruikers in staat om de beeldkwaliteit aan te passen aan de kwaliteit van professionele camcorders en EOS digitale SLR camera’s, en biedt Canon Log Gamma, die een vlakke beeldkwaliteit mogelijk maakt met ingehouden contrast en scherpte voor maximale vrijheid in het nabewerkingproces. Aanvullend op de framerates van 59.41i, 50.00i, 29.97P, 25.00P en 23.98P kent de EOS C300/C300 PL een 24.00p mode, die matcht met de 24 frame-per-second frame rate van filmcamera’s voor compatibiliteit met gangbare film-production workflows.

Andere kenmerken zijn fast-motion shooting, te bereiken met het vastleggen van minder frames per seconde om actie te versnellen tot 60x normale snelheid en slow-motion naar 1/2.5xii  mogelijk door meer frames per seconde vast te leggen. Frame rates tussen de 1 en 60 frames per seconde (fps) iii   kunnen worden aangepast in stappen van 1 fps. Bovendien laat een selectie van Custom Pictures de gebruiker de ruimte de beeldkwaliteit aan te passen en zo meer controle uit te oefenen over hoe content eruit ziet.

Verdere informatie
Foto's van de EOS C300/C300 PL