Canon cast EF film objectieven voor de hoofdrol van het nieuwe Cinema EOS System

Amstelveen, 4 november/ Hollywood, Californië, 3 november 2011 – Canon Inc. en Canon Nederland kondigen vandaag de introductie aan van zeven nieuwe 4K EF Cinema objectieven, een volledig nieuwe serie van video-cinematografieobjectieven die, naast het huidige uitwisselbare EF -systeem voor EOS single-lens (SLR) camera’s, de kern vormen van Canon’s nieuwe Cinema EOS System. De introductie van het Cinema EOS System markeert Canon’s volwaardige intrede in de industrie voor digitale hoge resolutie filmproductie. Het nieuwe professionele cinematografie systeem omvat de volgende productcategorieën: objectief, digitale video camcorder en digitale SLR camera.

Nieuwe serie objectieven debuteert met zeven modellen en meer in het verschiet

Canon’s nieuwe line-up van EF Cinema Objectieven omvat vier top-end zoom objectieven waarmee een bereik van 14.5 mm tot 300 mm gedekt wordt- twee modellen elk voor zowel EF als PL vatting – en drie objectieven met vaste brandpuntsafstanden voor EF vatting. Alle zeven objectieven zijn in staat de buitengewoon hoge 4K optische beeldkwaliteit te leveren en zijn compatibel met het Super 35 mm-equivalent beeldformaat.  De drie objectieven met vaste brandpuntsafstanden kunnen worden gebruikt met camera’s met 35 mm volbeeld sensors.

De zeven nieuwe objectieven representeren de beginnende cast van Canon’s nieuwe EF Cinema Lens series, een met sterren bezaaide line-up die zal blijven groeien in de toekomst met de introductie van een nieuwe A-list zoom en vastebrandpuntsafstand-objectieven.

Groothoek en Telephoto Cinema Zoom objectieven voor EF en PL vatting

• CN-E14.5–60mm T2.6 L S / CN-E14.5–60mm T2.6 L SP
• CN-E30–300mm T2.95–3.7 L S / CN-E30–300mm T2.95–3.7 L SP

De vier nieuwe Canon zoom cinema-objectieven omvatten de CN-E14.5-60mm T2.6L S (voor EF vatting) en CN-E14.5–60mm T2.6 L SP (voor PL vatting) groothoek cinema zoom objectieven, en de CN-E30–300mm T2.95–3.7 L S (voor EF vatting) en CN-E30–300mm T2.95–3.7 L SP (voor PL vatting) tele cinema zoom objectieven. Elk objectief ondersteunt 4K (4096 x 2160 pixels) resolutie, die vier keer het aantal pixels levert van Full HD (1920 x 1080 pixels), en compatibel is met de Super 35mm-equivalent industriestandaard camera’s, alsmede de APS-C camera’s.i

Ontwikkeld met “anomalous dispersion” glas, effectief in het elimineren van chromatische aberratie, en met grote-diameter asferische lenzen, bereiken de zoom objectieven hoge resolutie beeldkwaliteit van het centrum tot de buitenste randen van het beeld. Elk objectief is uitgerust met een nieuw ontworpen diafragma met 11 lamellen voor zachte, aantrekkelijke karakteristieke bokeh, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor cinematografische doeleinden.

Het brandpuntsafstandsbereik van 14.5-300 mm dat gedekt wordt door de nieuwe zoom objectieven representeert de meest gebruikte brandpuntsafstanden in theater- filmproductie die vaak een combinatie van drie of meer verschillende zoom objectieven vereist. Echter, Canon’s nieuwe groothoek en tele cinema zoom objectieven bieden een wijdere groothoek en krachtige zoom voor een volledige dekking van dit bereik met slechts twee objectieven. De nieuwe groothoek cinema zoom objectieven zullen de wijdste groothoek bieden onder de 35 mm digitale cinema objectieven die de industrie kent, met  een groothoek van 14.5 mm.ii

Voor een duidelijkere leesbaarheid voor het oog achter de camera zijn de markeringen voor zoom, focus en iris ingegraveerd op schuingeplaatste oppervlakken. Met een scherpstelslag van circa 300 graden en een zoomslag van circa 160 graden, maken de objectieven nauwkeurig focussen en tegelijk subtiel zoomen mogelijk.

De nieuwe top-end cinema zoom objectief line-up kan zowel gebruikt worden met standaard manual en elektronische accessoires uit de filmindustrie als met matte boxes. Gekenmerkt door een gestandaardiseerde frontlens diameter en uniforme gear posities is het niet nodig de positie van accessoires aan te passen bij een wisseling van objectieven.

Cinema objectieven met vastebrandspuntsafstanden voor EF vattingen

• CN-E24mm T1.5 L F / CN-E50mm T1.3 L F / CN-E85mm T1.3 L F

Net zoals de andere groothoek en telephoto cinema zoom objectieven leveren Canon’s nieuwe CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F en CN-E85mm T1.3 L F cinema objectieven 4K optische beeldkwaliteit.  De drie objectieven, ontworpen voor gebruik met de EF vatting, zijn niet alleen compatibel met de industrie-standaard Super 35 mm-equivalent camera’s, maar ook met 35mm volbeeld, APS-H en APS-C sensors. Het trio is ontwikkeld met “anomalous dispersion” glas en grote-diameter asferische lenzen voor hoge resolutie beeldkwaliteit over het gehele beeld, en wordt gekenmerkt door een diafragma met 11 lamellen voor vriendelijke en aantrekkelijke scherptediepte.

Met focus en iris markeringen die gemakkelijk waar te nemen zijn van achter de camera, verhogen Canon’s drie nieuwe objectieven met vaste brandpuntsafstanden het gebruiksgemak voor filmdoeleinden en zorgt de scherpstelslag van circa 300 graden voor nauwkeurig focussen.

De CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F en CN-E85mm T1.3 L F ondersteunt zowel de standaard manual en elektronische accessoires uit de filmindustrie als matte boxes en hebben een gestandaardiseerde front lens diameter en uniforme gear posities, waardoor het niet nodig is de positie van accessoires aan te passen bij een wisseling van objectieven.

Verdere informatie
Foto's van de EOS C300/C300 PL