Meubelontwerper Piet Hein Eek bundelt krachten met Canon voor inzet Océ Arizona printer

Plaats, 03 juli 2014 – Piet Hein Eek en Canon Nederland slaan de handen ineen voor een bijzondere samenwerking. De meubelontwerper krijgt in 2014 een Océ Arizona-printer tot zijn beschikking om te experimenteren met digitaal printen op onder andere hout, metaal en glas. Daarnaast wordt de printer door Piet Hein Eek ingezet op de Dutch Design Week in Eindhoven, die plaatsvindt van 18 tot 26 oktober 2014.

De Océ Arizona is een vlakbed-printer waarmee rechtstreeks op plaatmaterialen, zoals Forex®, Dibond®, (Plexi) glas®, hout of PVC geprint kan worden. “Toen Canon mij benaderde, was ik direct enthousiast. De komende tijd zullen we veel experimenteren met de mogelijkheden van deze printer op hout en ideeën opdoen voor de Dutch Design Week. Bij het maken van mijn ontwerpen probeer ik altijd zoveel mogelijk te werken met materialen, technieken en ambachten die voorhanden zijn om zo efficiënt mogelijk te opereren. De combinatie van ambachtelijke materialen en digitale printtechniek gaat vast en zeker mooie en verrassende resultaten opleveren”, aldus Piet Hein Eek.

“We zijn erg trots op deze samenwerking. De Océ Arizona is ontzettend veelzijdig en ik ben dan ook erg benieuwd hoe een succesvol meubelontwerper als Piet Hein Eek deze gaat benutten. Wij kunnen op onze beurt leren van de creatieve mogelijkheden en uiteenlopende toepassingsgebieden van onze printers”, vertelt Wouter Derichs, Channel Manager Graphic Arts & Industrial van Canon.

Océ Arizona
De Océ Arizona maakt gebruik van de revolutionaire Océ VariaDot®-technologie waarmee beelden en tekst haarscherp worden afgedrukt. Grote egale volvlakken, beelden met fotokwaliteit, maar ook zeer kleine teksten worden probleemloos geprint. Evenals het printen op vooraf uitgesneden vlakken of materialen met speciale vormen. Op een tafel van 125 x 250 cm wordt door middel van een vacuüm het materiaal vastgehouden, terwijl de printkoppen in beide richtingen over het materiaal bewegen. Omdat de vlakbed-printer gebruikmaakt van uithardende UV-inkten is de printer niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook rendabel.

Industrieel printen binnen handbereik
Door de mogelijkheden van printen op ondergronden als glas en hout is de potentie van industrieel printen binnen handbereik. Dit biedt nieuwe zakelijke mogelijkheden in combinatie met een veel grotere vrijheid voor ontwerpers. Ook is het mogelijk op een kosteneffectieve wijze gepersonaliseerde producten te creëren, beginnend met één geprint product.

Canon ondersteunt bedrijven met een breed scala een hoogwaardige printoplossingen. Of zij nu op zoek zijn naar digitale technologie ter inspiratie van decoratieve prints op meubelen, hout, MDF, vloerdelen en behang of naar functionele toepassingen, zoals printen op membraanschakelaars en digitaal maskeren. Kijk voor meer informatie op: www.canon.nl/printenophout