Canon en Piet Hein Eek presenteren PlyWood Printcollectie tijdens Dutch Design Week

Den Bosch, 13 oktober 2014 –Canon Nederland en Piet Hein Eek presenteren de eerste resultaten van hun bijzondere samenwerking tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven van 18 tot 26 oktober 2014. De meubelontwerper heeft sinds juni dit jaar een Océ Arizona printer van Canon tot zijn beschikking om te experimenteren met digitaal printen op onder andere hout, metaal en glas. Vier maanden na de start van de samenwerking presenteert Piet Hein Eek de eerste collectie gemaakt met de Océ Arizona: de PlyWood Printcollectie.

De Océ Arizona is een vlakbedprinter van Canon waarmee rechtstreeks op plaatmaterialen zoals Forex®, Dibond®, (Plexi) glas®, hout of PVC geprint kan worden tot 4,8mm dik. Direct na de plaatsing van de printer in juni is Piet Hein Eek gestart met het testen van het printen op diverse materialen – als hout, glas en aardewerk - en het uitwerken van creatieve ideeën. Zoals het printen van gepersonaliseerde verpakkingen.

Bijzondere prints en structuren
De PlyWood Printcollectie bestaat uit meubels zoals salontafels, krukjes en kastjes met bijzondere prints en structuren. Van meubels met een structuur van sloophout of verbrand hout tot meubels waarop kleuren en beelden zijn geprint. Ieder meubel is uniek en wordt aangeboden in een speciale plastic doorschijnende verpakking waardoor het ontwerp in één oogopslag te zien is. “Ik waardeer het zeer dat Canon de printer zonder verplichtingen aan ons ter beschikking heeft gesteld, in de wederzijdse hoop en verwachting dat er iets moois uit zou komen. Canon heeft mij volledig vrijgelaten in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en ontwerpen. Het resultaat is de Plywood Printcollectie. Ik kijk er naar uit om de eerste resultaten te presenteren aan het publiek tijdens de Dutch Design Week”, aldus Piet Hein Eek.

Bijenkorf en Rijksmuseum
Naast de Dutch Design Week, is de PlyWood Printcollectie ook terug te zien bij het Rijksmuseum en de Bijenkorf. Zo zijn er voor het Rijksmuseum klassieke schilderijen geprint op krukjes, zoals het Melkmeisje van Johannes Vermeer. De meubels zijn verkrijgbaar in de winkel van het Rijksmuseum.

“We zijn erg trots op deze samenwerking met Piet Hein Eek en positief verrast over de creatieve toepassingen die hij in zeer korte tijd heeft ontwikkeld in combinatie met de Océ Arizona printer. En dit is nog maar het begin! We nodigen iedereen van harte uit om de eerste resultaten te komen bekijken tijdens Dutch Design Week. De collectie is van 18 tot 26 oktober te bewonderen bij Piet Hein Eek aan de Halvemaanstraat 28 in Eindhoven, de toegang is gratis. Ter ere van deze collectie verloten we bovendien vijf unieke krukjes uit de printcollectie van Piet Hein Eek op onze Facebook-pagina”, vertelt Wouter Derichs, Channel Manager Graphics Arts & Industrial van Canon Nederland.

Piet Hein Eek zal in de toekomst zelf deze collectie blijven produceren en daarbij ook werken met relaties en dealers die de collecties gaan verkopen. Zo werkt Piet Hein zeer nauw samen met Rick Vintage van de firma NLXL (www.nlxl.com). NLXL zal hoofdzakelijk het verkoopkanaal van de Plywood Print collectie inrichten en een deel van de productie van de meubels op zich nemen, dan wel uitbesteden bij bekende relaties van Canon met een Océ Arizona printer.

‘Interieur innovaties met print’
Om de interieur- en printmarkt te inspireren met innovatieve printoplossingen voor interieur, organiseert Canon op 13 november het evenement ‘Interieur innovaties met print’. Naast presentaties van gastsprekers en live demonstraties in de showroom van Canon Nederland in Den Bosch, staat een rondleiding bij Piet Hein Eek in Eindhoven op het programma. Deelname is gratis. Kijk voor meer informatie en aanmelden op: http://www.canon.nl/interieurinnovatiesmetprint.