Succesvolle toekomst centraal bij Canon #inbeeld voor grafische ondernemers

‘s-Hertogenbosch, 15 oktober 2013 - Op welke manier kunnen grafische bedrijven werken aan een succesvolle toekomst en inspelen op nieuwe ontwikkelingen en veranderende behoeften van klanten? Deze en andere belangrijke thema’s kwamen aan bod tijdens de #inbeeld-dag voor grafische ondernemers die vorige week bij Canon op het programma stond. Onder de noemer #inbeeld was het hoofdkantoor van Canon één maand lang het decor van een reeks inspirerende evenementen waarbij tal van toonaangevende gastsprekers hun visie gaven over relevante marktontwikkelingen.

Succesvolle toekomst centraal bij Canon #inbeeld voor grafische ondernemers

In totaal waren bijna 200 bezoekers aanwezig tijdens de themadag, waarbij sprekers uit de top van het bedrijfsleven aan het woord kwamen. De dag stond in het teken van een succesvolle toekomst, door het ontdekken van kansen en te anticiperen op nieuwe marktontwikkelingen. Een belangrijke voorwaarde voor die succesvolle toekomst is dat bedrijven zich kunnen verplaatsen in hun opdrachtgever en weten wat hem beweegt. Ook moeten zij zich steeds meer positioneren als partner voor communicatievraagstukken. Grafische bedrijven ontwikkelen zich namelijk steeds meer tot communicatiebureaus: zij moeten niet alleen meedenken over printwerk, maar over volledige campagnes.

Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen
Frank Huigen - Sales Director Professional Printing van Canon Nederland - kijkt terug op een succesvolle dag. “Canon wil voor grafische bedrijven in Nederland een partner zijn die verder kijkt dan hardware: een partij die meedenkt, weet wat in de markt leeft en hoe ondernemers hierop kunnen inspelen. Communicatie speelt hierbij een cruciale rol”, vertelt hij. “Zo doet Canon onderzoek naar nieuwe trends in de grafische markt. In ons laatste Insight-rapport stonden de eindklanten van grafische ondernemers centraal. Hieruit blijkt dat zij steeds meer behoefte hebben aan een proactieve aanpak. Tijdens de themadag hebben we laten zien hoe ondernemers hun diensten naar klanten kunnen brengen en met hen in gesprek gaan over nieuwe toepassingen. Het was een inspirerende middag.”

Kansen voor winstgevende groei
De grafische industrie is volop in beweging. Drukkerijen worden printbedrijven en printbedrijven worden communicatiebureaus. Dat vraagt om ondernemerschap en een andere manier van denken. Mathijs Suidman - manager digital media van Centraal Boekhuis - boog zich tijdens de themadag over winnende strategieën waarmee grafische ondernemers nieuwe kansen kunnen benutten en hun winstgevendheid vergroten. Daarnaast gaf marketinggoeroe Jos Burgers een inspirerende presentatie onder de noemer ‘Geef nooit korting!’. De bezoekers waren zeer positief over de brede opzet van het programma. Dit kreeg onder meer invulling door paralellen te zoeken met andere branches. De thema’s kregen vervolgens verdieping tijdens parallelsessies over onder meer effectief personaliseren en de kracht van een multi-channelstrategie.