Kantoorpersoneel print de baas op kosten

AMSTELVEEN, 10 november 2009 – Ruim de helft van het Nederlandse kantoorpersoneel jaagt de baas op kosten door ongebreideld te printen en te kopiëren. Daarbij komt dat medewerkers geen idee hebben wat de kosten per print zijn en het hen ook niets interesseert. Dat terwijl de print- en kopieerkosten gemiddeld 3 à 4 procent van de bedrijfskosten uitmaken Verder nemen kantoormedewerkers het niet zo nauw met de veiligheid: bijna vijftig procent van de medewerkers laat wel eens vertrouwelijke documenten open en bloot op de printer of op het eigen bureau liggen. Dit blijkt uit een representatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van Canon Nederland onder Nederlandse kantoormedewerkers.

In het onderzoek heeft Canon vier aspecten bekeken waar iedere printergebruiker mee te maken heeft: printkosten, milieubelasting, documentbeveiliging en de diverse gebruiksmogelijkheden die printers bieden.

Geen oog voor kosten
Meer dan de helft van de Nederlandse kantoormedewerkers houdt geen rekening met wat een printje kost. Men print er op los en geeft tegelijkertijd aan niet te weten wat een printje kost, maar dat interesseert ze ook niet. Dat terwijl printkosten voor een bedrijf 3 à 4 procent van de bedrijfskosten uitmaken. “Voor de gebruikers zijn de documenten die zij produceren het enige waar ze bij stil staan. Dat is ook logisch, want deze zijn essentieel in hun dagelijks werk”, stelt Martin Trampe - algemeen directeur van Canon Nederland N.V. “Maar het management doet er goed aan om bij de aanschaf van hun printerpark te kijken met welke printers en bijbehorende softwareoplossingen zij het meest kunnen besparen. Van hun medewerkers kunnen zij dit niet per definitie verwachten.”

‘Tree hugger’ wint terrein
Het aantal Nederlandse kantoormedewerkers dat bewust omgaat met printen en oog heeft voor de milieubelasting die overbodig printen met zich meebrengt, groeit. De milieubewuste ‘tree hugger’ kiest bij voorkeur voor zwart-wit printen en natuurlijk altijd dubbelzijdig. Hij baalt ervan als hij verkeerde printjes heeft gemaakt die vervolgens ongebruikt in de papierbak verdwijnen. Ook al houdt 50% van de Nederlandse kantoormedewerkers geen rekening met de kosten van een printje, maar liefst 78 procent irriteert zich wel aan collega’s die maar raak printen zonder stil te staan bij het milieu. Het blijft echter niet bij “wijzen naar collega’s”; 30 procent van de ondervraagden geeft aan foutieve prints zelfs te gebruiken als kladpapier.

Documentbeveiliging ondergeschoven kindje
Bijna de helft van de Nederlanders laat wel eens vertrouwelijke documenten slingeren op het bureau of bij de printer. Desondanks vinden zes op de tien kantoormedewerkers dat de printers op kantoor beveiligd moeten worden. De helft hiervan geeft ook aan dat mensen veel te slordig omgaan met vertrouwelijke documenten. Martin Trampe: “Beveiliging van documenten wordt steeds belangrijker.

Daarnaast wordt het vanuit de regelgeving steeds belangrijker om inzichtelijk te maken wat er met die documenten gebeurt: wie print wat en wanneer? Daarom leveren wij bij onze apparatuur steeds vaker identificatiemogelijkheden. Gebruikers moeten zich bijvoorbeeld met een pasje of logincode bij de printer bekendmaken voordat ze een printje kunnen maken.”

Nederlander kickt op knopjes
Printen alleen is voor de Nederlander niet genoeg. Dubbelzijdig printen, nieten, scannen en kant en klare boekjes uitdraaien, allemaal zaken die 36 procent van de ondervraagden van zijn printer verwacht. Daarnaast vindt bijna een kwart het leuk om te weten wat ‘hun’ apparaat allemaal kan en bijna twee op de vijf zullen elke optie van de printer ook daadwerkelijk uitproberen en gebruiken. Trampe: “Multifunctionele printers kunnen steeds meer en worden in toenemende mate uitgerust als slimme desktops. Met de nieuwe Canon imageRUNNER ADVANCE multifunctionele printsystemen kun je tegenwoordig bij de printer nog wijzigingen in documenten aanbrengen, documenten mailen en allerlei handige bewerkingen uitvoeren zonder dat je hoeft terug te lopen naar je computer. Dit scheelt de gebruikers een hoop tijd en werk… en de baas uiteindelijk een hoop geld.”

Gebruikers staan model voor nieuwe printerreeks
In het onderzoek heeft Canon in kaart gebracht hoe Nederlandse kantoormedewerkers omgaan met hun printer. Trampe: “Ruim de helft van alle Nederlandse kantoormensen loopt één of meerdere keren per dag naar de printer. Door het printgedrag van mensen te onderzoeken, heeft Canon nieuwe apparatuur ontwikkeld die aansluit bij de wensen en behoeften van gebruikers én hun managers. Het resultaat hiervan is onze nieuwe imageRUNNER ADVANCE-lijn.” Een lijn met multifunctionals die helemaal opgezet is rondom hoe wij een printer gebruiken. Daarbij hebben we nauw gelet op aspecten als milieu, productiviteit, beveiliging en kostenbeheersing.”

imageRUNNER ADVANCE
Canon brengt in haar nieuwe imageRUNNER ADVANCE-lijn de laatste ontwikkelingen samen op het gebied van kostenbeheersing, milieubelasting, documentbeveiliging en productiviteit. Bij de ontwikkeling van deze lijn stond de gebruiker centraal: hoe maken mensen gebruik van een multifunctional en hoe kunnen wij onze producten hier optimaal op aan laten sluiten.

Als het gaat om productiviteit en gebruiksgemak biedt de imageRUNNER ADVANCE-lijn een goede beeldkwaliteit (maximale beeldresolutie 1.200 x 1.200 dpi) en verwerkings- en scansnelheid. Canon heeft daarnaast een primeur met het hoogwaardige TFT kleuren-LCD-scherm, als gebruikersinterface ingebouwd in elk imageRUNNER ADVANCE systeem. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om de schermopties aan te passen naar hun persoonlijke voorkeuren. Gebruikers kunnen de toegang tot de belangrijkste functies personaliseren en versnellen door workflows met één druk op een knop automatisch uit te voeren.

Het verlagen van de milieubelasting was een duidelijk speerpunt bij de ontwikkeling van de imageRUNNER ADVANCE-lijn. De CO²-uitstoot werd dan ook met 30 tot 50 procent verlaagd, de MFP’s verbruiken 40 procent minder energie en zijn bovendien vervaardigd van recyclebaar bio-plastic. Ook qua documentbeveiliging voldoet de MFP-lijn aan de strengste beveiligingseisen in de branche. Klanten kunnen kiezen voor een beveiliging die aansluit bij hun situatie – zo kan de printer worden beveiligd met ID-kaarten, follow-me printing en het verwijderen van de harde schijf. De kostenbewuste printer kan ook tevreden zijn, want de printer biedt een hoge productiviteit en kwaliteit, tegen lagere kosten, minder risico en heeft een snelle return on investment.