MetroMail installeert de eerste Océ ColorStream 3000Z in Europa als onderdeel van ambitieus groeiplan voor digitaal printen

Den Bosch, 2 maart 2015 – MetroMail, een van de toonaangevende direct mail-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, investeert ruim 8 miljoen euro in Canon-technologie voor een grootscheepse modernisering van zijn digitale productieomgeving. Om zijn positie in de markten voor direct mail en transactioneel printen te versterken, vervangt het progressieve direct mail-bedrijf, gevestigd in Seaham, Durham, zijn bestaande persen door continuous feed, cut-sheet en multifunctionele apparaten van Canon.

_U5A2117_JPEG-full

Als onderdeel hiervan werd MetroMail het eerste bedrijf in Europa waar de Océ ColorStream 3900Z twin uit de nieuwe Océ ColorStream 3000Z-serie werd geïnstalleerd. De machine – uitgerust met een roll-to-cut oplossing van Hunkeler – heeft een 33 procent kleinere voetafdruk dan de ColorStream 3900, maar biedt dezelfde hoge kwaliteit en productiviteit. Dit maakt het mogelijk het vloeroppervlak te maximaliseren zonder dat dit ten koste gaat van de belangrijke efficiëntie.

MetroMail is opgericht in 1988 en werkt vanuit een speciaal gebouwde fabriek met een oppervlak van 43.000 vierkante meter in het Noordoosten van Engeland.

De laatste acht jaar investeerde het bedrijf ruim 17,5 miljoen euro in duurzame productiegoederen.

“Als bedrijf zijn wij niet bang om nieuwe uitdagingen aan te gaan,” aldus Alan Purvis, Managing Director, MetroMail. “Ik ben ervan overtuigd dat als je dingen doet zoals je altijd hebt gedaan, je slechts middelmatige resultaten zult boeken. Wij willen meer dan dat en geloven dat onze samenwerking met Canon een volgende stap is naar ons doel om het meest efficiënte en winstgevende bedrijf in onze branche te zijn.”

Om de twee Océ ColorStream 3900Z twins aan te vullen en in te spelen op de vraag in de markt naar digitaal printen in kleur en belangrijker nog, meer gerichter en efficiënter printen, koos MetroMail voor diverse andere technologieën van Canon, zoals:
  • Rotatief: 1 x Océ VarioStream 8760 met twin lines en roll-to-roll
  • Losblad zwart-wit: 4 x Océ VarioPrint 6320, 2 x Océ VarioPrint 6160 en 1 x Océ VarioPrint 6250
  • Losblad kleur: 2 x Canon imagePRESS C7011
  • Multifunctionele apparaten (MFD): 4 x Canon imageRUNNER 5250
  • Software: Océ PRISMA architectuur, inclusief Trueproof software voor pre-press en MyMail Hybrid mailsysteem

MetroMail’s investering, aldus Purvis, richtte zich op meer dan alleen het vaststellen van de juiste apparatuur en workflow. Het gaat om het vinden van een partner die de visie van het bedrijf deelt en de cultuur en het DNA van het bedrijf begrijpt om naar het volgende niveau te gaan.

“Iedereen kan technologie kopen,” zegt Purvis. “Maar wat technologie succesvol maakt, zijn de mensen erachter – van leverancier en installatieteams tot aan de dagelijkse gebruikers en onderhoudsmonteurs. Als je de juiste mensen niet hebt, is het gewenste resultaat veel moeilijker te bereiken. Wat ons bij Canon bracht, was hun hoge mate van betrokkenheid en kennis van elk aspect van de branche, van het sales team en de consultants tot aan het hoofd van Canon’s Commercial Print Group.”

“Nu de snelheid, kwaliteit, productie en investeringskosten van digitaal inkjet-printen het juiste niveau heeft bereikt, is er geen beter moment om de volgende stap te zetten die onze productieprocessen verbetert en de winstgevendheid vergroot,” zegt Purvis. “De kracht en flexibiliteit van de PRISMA workflow zal bovendien een belangrijke rol spelen bij een hogere mate van efficiëntie – en een aanvulling op ons in-house-geschreven MIS en workflow systeem.”

“Canon had met voorsprong de meeste kennis van onze branche en ondersteunde ons fantastisch. Gedurende de installatiefase konden wij doorgaan met ‘business as usual’ en wij zijn ervan overtuigd dat iedereen bij Canon waarmee wij contact hadden niet alleen dezelfde visie omtrent de bestemming van MetroMail deelde, maar ook het enthousiasme. Ik denk niet dat wij meer konden vragen toen wij zo’n belangrijk partnership aangingen,” voegt hij eraan toe.

Peter Wolff, European Director, Commercial Printing Business Group, Canon Europe, verklaart: “Wij zijn blij dat MetroMail voor Canon heeft gekozen om verder te groeien. Het is een enorm project dat duidelijk aangeeft wat een modern vooruitstrevend grafisch bedrijf verwacht van een leverancier – een zakelijke partner die een end-to-end systeem kan leveren, van technologie en services tot aan support en zakelijke ontwikkeling.”